پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

50 هزار دانش‌آموز نخبه در مازندران شناسایی شد

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، محسن جهانشاهی عصر امروز در نشست خبری مشترک مدیران حوزه کسب و کار الکترونیک و فناوری نوین مازندران اظهار داشت: فعالیت این بنیاد از سال82 در کشور آغاز و در سال 89 دفتر بنیاد نخبگانی استان تشکیل شد.

وی افزود: جامعه آماری خدمات در بنیاد ملی نخبگان از دبستان تا کهنسالی است که طرح ملی شهاب جهت شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانش آموزان در استان اجرا و امسال50 هزار نفر دراستان تحت پوشش طرح شهاب قرار گرفتند.

جهانشاهی بیان کرد: در حوزه دانشجویی و اساتید با پارک علم و فناوری ارتباطات تنگاتنگی وجود دارد که به مسائل ایده‌پردازی و فعالیت‌های تولید علم و بحث‌های دانش بنیانی پرداخته می‌شود.

وی افزود: موج فناوری در حوزه زیست فناوری روز به روز در حال توسعه و پیشرفت است. همچنین با توجه به حجم دانشگاه و فارغ التحصیلان در استان باید به بحث تولید محتوا و هدایت آنان توجه شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: 50 هزار مجموعه دانش آموزی، دو هزار و 500 دانشجویی و اساتید تحت پوشش بنیاد ملی هستند همچنین مازندران رتبه دوم را در اختراعات سطح دو به خود اختصاص داد.

جهانشاهی گفت: در حوزه نخبگان، بنیاد ملی نخبگان تنها نهاد مسئول تصمیم‌سازی ، تصمیم‌گیری و پرداخت تسهیلات مربوط به حوزه نخبگانی بنیاد ملی نخبگان است که عضو نداریم و تنها تحت پوشش داریم که میان نخبگان انگیزه ایجاد کرده و حمایت می‌کنیم.

وجود 2.5 میلیون مشترک اینترنت در مازندران

مدیرکل اطلاعات و فناوری ارتباطات مازندران نیز در این نشست گفت: مازندران سه میلیون و 200 هزار  نفر جمعیت دارد که از این تعداد دو میلیون و 500 هزار نفر از مشترکان اینترنت هستند.

یدالله طهماسبی افزود: پنهای باند استان 180 گیگ است که 44 درصد ظرفیت استان استفاده می‌شود که اپراتور از حداکثر ظرفیت آی تی جهت اشتغال استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه هفت میلیون سیم کارت در استان وجود دارد که چهار میلیون و 207 هزار سیم کارت آن فعال است، گفت: چهارهزار و 488 سایت‌های تلفن همراه در استان فعال است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران بیان کرد: مازندران در زمینه راه اندازی دفاتر پیشخوان دولت رتبه دوم را در کشور دارد و دو هزار و 345 روستادارای پوشش تلفن همراه و هزار و 605 روستا دارای اینترنت بی سیم هستند که تلاش داریم تا پایان سال حدود 907 روستا از اینترنت بی‌سیم برخوردار شوند.

وی بیان کرد: در زمینه کسب و کار اینترنتی سال 96 نسبت به سال  95بیش از30 درصد بود که در کشور رتبه هفتم را کسب کرد.

افزایش سهم محصولات فناوری در مازندران

رئیس پارک علم و فناوری مازندران نیز گفت: در گذشته اقتصاد کشور مبتنی بر منابع طبیعی، نفت و محصولات خام بود و سهم محصولات فناوری نیم درصد بوده تا پایان برنامه ششم به 10 درصد باید برسد.

علی معتمدزادگان افزود: عضویت در مجامع بین المللی، فعال کردن کارگروه ارزیابی صاحب دانش بنیان، ارزیابی اختراعات، ایجاد درآمد اقتصاد پایدار، پرداخت تسهیلات سه میلیارد تومانی صندوق توسعه و فناوری بخشی از فعالیت‌های پارک علم و فناوری استان است.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف ما ایجاد اشتغال در پارک علم وفناوری است که باید کودکان در سنین کودکی آموزش لازم را ببینند تا وارد چرخه اقتصادی شوند.

معتمدزادگان بیان کرد: حوزه پارک بسیار اهمیت دارد به عنوان مثال اگر منابع طبیعی همراه با فناوری و نوآوری فروخته شود ارزش افزوده به آن تعلق می‌گیرد که حرکت سریع به سمت ایجاد شرکت‌های کوچک تا متوسط، ارائه خدمات متنوع به شرکت‌ها، توسعه فرهنگ کارآفرینی، ایحادمراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری تامین منابع مالی از دیگر اقدامات پارک علم و فناوری است.

وی ادامه داد: واحدهای تحقیقاتی، توسعه شرکت‌های کوچک تا متوسط فناوری، نهادهای خصوصی و پژوهش وفناوری مراکز پژوهشی از حلقه‌های مفقوده میان اتصال دانشگاه با پارک علم وفناوری جهت ایجاد اشتغال است که در این راستا حلقه‌های اکوسیستم نوآوری در کنار دانشگاه هستیم تا چرخه اتصال دانشجویان را به بازار تکمیل کند.

 /ش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.