پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

41 درصد مخازن سدهای مازندران آبگیری شد

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای مازندران، سید جمال موسوی با اشاره به اهمیت سدها در تامین آب زراعی و شرب استان از اقدامات شرکت برای ذخیره‌سازی آب در سدها اظهار داشت: تاکنون 41 درصد از حجم مخازن سدها آبگیری شد که این رقم معادل 136 میلیون متر مکعب است.

وی با مقایسه وضعیت آبگیری سدها در دو سال گذشته گفت: اگر چه تاکنون حدود 17 میلیون متر مکعب نسبت به سال 96 افزایش حجم ذخیره آب در سدها صورت گرفته اما این رقم در مقایسه با سال 95 که حجم ذخیره آب در چنین روزی حدود 223 میلیون متر مکعب بوده حدود 88 میلیون متر مکعب کمتر است.

موسوی با بیان اینکه از 327 میلیون متر مکعب حجم ذخیره سدهای استان حدود 304 میلیون آن در سدهای شهید رجایی و البرز ذخیره می‌شود گفت: آبگیری در این سدها برای استان بسیار مهم است که تاکنون 26 درصد از حجم مخزن سد شهید رجایی معادل 42 میلیون متر مکعب و 56 درصد از حجم ذخیره سد البرز معادل 80 میلیون متر مکعب ذخیره شده که در سد شهید رجایی حدود 10 میلیون متر مکعب و در سد البرز حدود پنج میلیون متر مکعب در مقایسه با سال 96 حجم بیشتری ذخیره شد اما میزان ذخیره آب در سال 95 در سد شهید رجایی 87 میلیون متر مکعب بوده که رقم مذکور بیش از دو برابر حجم ذخیره فعلی است. و در سد البرز 120 میلیون متر مکعب در سال 95 ذخیره داشتیم که حدود 33 درصد بیشتر از شرایط کنونی است.

موسوی روند پرشدگی سدهای استان را در سال جاری به جز سد برنجستانک که حدود 24 درصد کمتر است مثبت ارزیابی کرد و گفت: بارش‌هایی که در چهارماهه آخر سال جاری اتفاق می افتد میزان ذخیره آب به شرایط مطلوب برسد.

معاون بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران با تاکید بر آمادگی کشاورزان برای فصل زراعی آینده در زمینه تامین، انتقال و بهره‌برداری از آب‌های سطحی و زیرزمینی خواست در لایروبی انهار، بازسازی سردهنه‌ها، آبگیری آب بندان‌ها و تمدید و تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه، اخذ مجوز موتور پمپ‌ها و تمدید آن و همچنین آب تخت اراضی و شخم و شیار زمستانه به موقع اقدام کنند.

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.