پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

حضور فعال جوانان چهاردانگه ای در شبکه های اجتماعی برای کمک به چهاردانگه

با توجه به روز درختکاری نظرتان درباره کاشت انواع درخت در چهاردانگه چیست؟ چه نوع درختهایی برای این منطقه مناسب هستند؟ آیا برای مبارزه با جنگل زدایی کاشت درخت کاج مناسب است؟

0

 

شبکه‌های اجتماعی و به ویژه پیام‌رسان‌های اینترنتی در قالب پلتفرم های تلفن همراه این روزها به یکی از پر استفاده‌ترین ابزارهای روزانه مردم سراسر جهان تبدیل شده‌اند و افراد برای ارتباط با دوستان و آشنایان و یا حتی یافتن دوستانی جدید از چنین سرویس‌هایی بهره می‌برند. شاید مهم‌ترین عاملی که سبب شده استقبال از چنین ابزارهایی تا این اندازه  زیاد باشد، رواج استفاده از تلفن های هوشمند ( smart phone ) می باشد.

 

از این رو جوانان چهاردانگه ای با راه اندازی گروهی در تلگرام اقدام به بحث و گفت گو و پیگیری موضوعات و مشکلات بخش چهاردانگه می پردازند.

این هفته با توجه به نام گذاری روز درختکاری در این گروه اقدام به بحث و گو پیرامون روز درختکاری پرداختند که چکیده ای این مباحث را منتشر می نماییم.

 

بحث با سه سوال زیر آغاز شد

 

با توجه به روز درختکاری نظرتان درباره کاشت انواع درخت در چهاردانگه چیست؟

 

چه نوع درختهایی برای این منطقه مناسب هستند؟

 

آیا برای مبارزه با جنگل زدایی کاشت درخت کاج مناسب است؟

 

پاسخی که دوستان در این زمینه مطرح کردند: 

 

این موضوع باید بررسی بشه البته با کارشناسان مجرب و متخصص جنگلداری که منطقه چهاردانگه با خاکهای موجود چه نوع درختی برای منطقه مناسب می باشد. که البته نوع پوشش منطقه و آب و هوا و میزان پوشش منطقه از چه نوع درخشانی می باشد.

 

در خصوص در خت کاج که از کجا آورده شده و اینکه در هر نوع خاصی رویش داره و سبز می باشد و نوع چوب آن چقدر مقاوم در برابر سرما می باشد و آیا این درخت آسیبی در آینده به پوشش محلی می رساند یا نه که از کارشناسان دل سوز باید پرسید که از نظر علمی بررسی شده یا نه و….

 

و کاج علاوه بر مزیتش در صنعت چوب

????

 

کاج ها هیولا های طبیعت ایرانند

 

به صد ها دلیل

 

اسیدی کردن خاک اطراف میتونید ببینید اطراف این درخت ها سبزی وجود نداره

 

 تولید اکسید نیتروژن

 

تولید اکسیژن کمتر

 

عدم لانه گذاری به علت سوزنی بودن برگ ها

 

نداشتن میوه (برای استفاده حیوانات)

 

نداشتن برگریزی و تولید مواد معدنی برای خاک اطراف

 

و………………

 

همچنین نظر دوستان در رابطه با درختان کاشت  جنگلی:

 

هر جنگلی بایستی گونه درختی همون جا رو داشته باشه

 

کاشت درخت بستگی به آب و هوا خاک و ارتفاع داره

 

که هر کدام ویژگی خاصی داره

 

ارتفاع زیر ۲۰۰ متر درختهایی با ویژگی خاص می طلبد

 

بین ۳۰۰ تا ۱۲۰۰ متر مثل مرس و….کاشت میشه

 

بازم بستگی به رطوبت خاک و رطوبت هوا داره

 

بعضی از درختان مثل توسکا نیاز به خاک با رطوبت داره که معمولا در دره ها و حاشیه رودخانه ها روییده میشود

 

یا درختانی هستن که با ارتفاع بلند نیاز به رطوبت هوایی دارن

 

خاک پاک چهاردانگه با توجه به ارتفاعات مختلف که بیشترین آن همان ۲۰۰ تا ۱۳۰۰ متر می باشد تقریبا درختانی مختلفی میتواند به رویش در آید

 

در هر منطقه بایستی گونه درختی همون منطقه باشه در غیر این صورت تداخل در طبیعت ایجاد شده وچرخه طبیعت بهم میخورد

 

گونه های درختی در شمال کشور از ۷ گونه هستن که در همه جای شمال کشور یکی هستن

 

همچنین توجه به مکان کاشت درخت

 

در همه جا یکی نیست برای مثال درخت سرخ دار در منطقه شرق استان رویش خوبی دارد ولی در جنوب استان به خوبی جواب نمیدهد

 

پیشنهاد دیگری که در زمینه کاشت درختان جنگلی مطرح شد این بود که

 

جنگل های دست کاشتی که به سرعت درحال پیشرفت هست و برای کشت چوب عمدتا مورد استفاده قرار میگیره نباید جای گونه های کمیاب شمالو بگیره.درختان شمال شامل،توسکا.انجیلی.سرخدار.افرا.ازاد.بلوط و …هست و نباید منحصرا به کشت سرو کوهی بپردازند چرا که تنوع گیاهی جنگل های شمال کم میشه و ممکنه حتی منقرض بشن .

 

 

دوستان در ادامه از پتانسیل منطقه در زمینه کاشت سایر گیاهان صحبت نمودن

 

 (منطقه چهاردانگه بیشترین پتانسیل رو در زمینه کاشت گیاهان دارویی داره.در ضمن گل رز و درکل گیاهان خانواده نسترن بسیار عالی جواب میده و بهترین نقطه برای کاشت گل رز شاخه بریده و گل محمدی هست)

 

 همچنین از به بار نشستن و پرورش خوب درخت انار در منطقه نرماب دوسر صحبت شد (در منطقه بالادست انار بسیار عالی جواب داده که پدرم اولین نفری بوده که دست به کاشت انار زده و در عین ناباوری بسیاری از اهالی اطراف از محصول راضی بوده.)

 

همچنین همراهان به مواردی از حفاظت جنگلها و تخریب جنگل سخن گفتند

 

(اول باید اهل هر روستا از چهاردانگه هستیم به مردم اونجا آموزش بدیم از خاک جنگل برداشت نکنن برای جمع آوری بلوط به جنگل نروند گلهای جنگلی رو نچینن سبزی صحرایی رو کمتر برداشت کنن

 

چون خاک سالها طول میکشه تاتشکیل بشه بلوط هم غذای حیواناته هم از دوهزار بلوط ده تابه درخت تبدیل میشه حالا فکر کنید که یک دامدار چند کیسه ۸۰کیلویی جمع میکنه واقعا فاجعه است برداشت گل وسبزی هم سبب فرسایش واز بین رفتن خاک میشه خواهشا تو محلات خودتون فرهنگ سازی کنید این موارد رو)

 

 در ادامه بحث تخریب جنگلها:  مهمترین علت از بین رفتن جنگل ها و گونه های جنگلی در چندسال اخیر به چشم میخوره :ایجاد جاده های جدید.چرای بیش از حد دامها،تجاوز به منابع طبیعی و زمین خواری و احداث ویلاهای انچنانی در محدوده منابع طبیعی و …هست.نمونش جاده ای که از زیر امامزاده یعقوب نزدیک روستای سنامو سعیداباد زدند چقدر از درختان نابود شدند ایا کسی حرفی زد؟؟چندسال طول میکشه تا اون درختان دوباره جایگزین بشن؟؟

 

جنگل های شمال ایران به دلیل قرار گرفتن در بین دریای خزر و رشته کوههای البرز بهترین شرایط را از نظر خاک و اب و هوا داره که باعث شده گونه های گیاهی و جانوری متنوعی رو در منطقه داشته باشیم.گونه هایی هم در این منطقه به وجود اومده که منحصر خود شمال هست ودر هیچ جای جهان وجود نداشته و کشورهای دیگه از شمال ایران به

 

کشورهای خودشون بردند و درحال گسترش و بهره برداری هستند اما متاسفانه در شمال به دلیل عدم مراقبت درحال نابودی و انقراض هست

نابودی گونه های گیاهی و مراتع و جنگل ها باعث نابودی جانواران مختص این مناطق هم میشه .

نابودی جنگل ها و گیاهان مساوی هست با فرسایش خاک و شست و شوی خاک و از بین رفتن حاصلخیزی خاک.از بین رفتن جاندارانی که وابسته به جنگل ها و مراتع هستند.از بین رفتن حاصلخیزی خاک هم مساوی هست با نبود کشاورزی و غذا و در نهایت فقر و وابستگی انسان به کشورهای دیگه و نابودی..پس برای نجات خود باید اول جنگل ها و مراتع را نجات داد.

 

از اقدام خوب روستاها برای فرهنگ استفاده صحیح از جنگل اشاره شد (نصب بنر در مسیر راهها در روستاهای سادات محله و حاجیکلا)

 

از موضوعات مرتبط با بحث که امشب به آن پرداخته شد حفاظت از محیط زیست بوده که انسان به جای اینکه خودش رو بخشی از این طبیعت بدونه، خودش رو صاحب اون می دونه

 

بشر امروز خودش رو مالک زمین میدونه

 

هر چند در جوامع پیشرفته این موضوع داره کم کم حل میشه ولی در کشورهای به ویژه در حال توسعه  به یه معضل بزرگ تبدیل شده، مثل ایران

 

 و همچنین گفته شد که موضوع حفاظت از محیط زیست رو فقط و فقط با فرهنگ سازی میشه حل کرد اون هم در بعد وسیع در اجتماع و بهترین راه حل و در واقع بهترین اون تشکل سمن های زیست محیطی هستش، باید خود مردم رو در درجه ی اول آگاه و بعد درگیر این موضوع کرد

 

و در پایان دوستان پیشنهاداتشون رو برای فرهنگ سازی در این زمینه مطرح کردند

 

دهیاران و فرماندهان پایگاه های هر روستا رو دعوت کنیم به همایشی و از اهمیت جنگل ها و خطرات تهدید کننده جنگل ها و مراتع توضیحی داده بشه بعد ازشون بخوایم که هرکدوم از اونها روستاییان رو در مسجد جمع کنند و پیام مارو به روستاییان برسونن . این طرح نتیجه خوبی میده.

 

در مدارس روستاها هم بهترین مکان برای اموزش دانش اموزان هست و اینکه اونها پیام مارو به خانواده هاشون برسونن.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.