پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زباله، تهدید یا فرصت؟

اکنون با رشد و پیشرفت علمی فراوان که در کشور ما رخ داده است نیاز است در نقاط مختلف کشور نیز بتوانیم چنین اقداماتی را صورت دهیم تا از این طلای بد بو بتوان به بهترین نحو استفاده نمود.

0

 

در دنیای کنونی با رشد جمعیت و صنایع آلاینده و افزایش مصرف گرایی در جوامع بشری که هجوم کالاهای مصرفی مختلف را به همراه داشته و بسته بندی هایی که برای جلب نظر مشتریان اهمیت فراوانی دارد موجب ازدیاد تولید زباله و پسماند در جوامع گردیده است و گاهی با انباشت آن مواجه هستیم. در کشور ما و در مناطق شمالی به دلیل اهمیت کشاورزی و قیمت زمین و وجود کوه و جنگل و دریا، زباله سبب آلودگی آن ها می شود و مدیریت شهری و روستایی وجود دارد و تاکنون راه حل جامع و کاملی برای آن یافت نشده است. در همین اثنا شاهد هستیم برخی از کشورهای توسعه یافته نظیر آلمان زباله را از کشورهای همسایه خود وارد می کنند تا از آن انرژی به دست آورند و در این ممالک زباله فرصت محسوب می گردد نه تهدید.

 

اکنون با رشد و پیشرفت علمی فراوان که در کشور ما رخ داده است نیاز است در نقاط مختلف کشور نیز بتوانیم چنین اقداماتی را صورت دهیم تا از این طلای بد بو بتوان به بهترین نحو استفاده نمود.

 

تفکیک زباله از مبدأ یکی از اقدامات موثر است که با آموزش خانواده ها به خصوص نسل جوان و نوجوان میهن ما میتوان سهم به سزایی در جمع آوری مناسب آن ایفا نمود.

 

جداسازی و امحا در دستگاه های مناسب زباله های بیمارستانی در پاکی محیط زیست و عدم آلودگی سایر زباله ها و انتقال بیماری و عفونت به محیط زندگی نقش بسزایی خواهد داشت به همین صورت جداسازی زباله های خشک و تر در مبدأ و رعایت این امر از سوی شهروندان و حتی وجود ظرف های مخصوص هریک از انواع زباله خشک و تر در سطح شهرها نکته مهمی است که با رعایت آن در استفاده درست از زباله ها کمک فراوانی می شود و آلودگی را خواهد کاست.

 

امروز در بسیاری از شهرهای کشور دستگاهها و کارخانجات برای تبدیل نخاله های ساختمانی و زباله های صنعتی به شن و ماسه وجود دارد که حاشیه رودخانه ها و زمین های زراعی را از آلودگی نجات خواهد داد . زیرا دپوی چنین نخاله ها و زباله هایی در حاشیه شهرها و رودخانه ها موجب بروز مشکلات فراوانی برای شهروندان گردیده است همچنین حقوق شهروندی و رعایت آن اقتضا می کند از آلودگی محیط زیست سایر شهروندان بکاهیم و هزینه فراوان صرف پاکسازی و لایروبی نشود.

 

تأسیس کارخانه های زباله سوز در استان ها و شهرها انتقال بیماری را به حد زیادی کاسته و موجبات اشتغالزایی نیز می شود واز آلودگی آبهای زیرزمینی و گسترش بیماری های توسط شیرآبه زباله ها کاسته می شود . فرهنگ بازیافت و کاهش حجم زباله و نهادینه کردن فرهنگ جداسازی زباله تر از خشک در مبدأ مسائل بسیار مهم در پاکی محیط زیست جامعه است . امید است با رعایت و آموزش صحیح شهروندان در جاسازی زباله و استفاده بهینه و تولید انرژی از آن جامعه ای پاک را دارا شویم.

تهیه و تنظیم :علیرضا مظفری

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.