پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

180 هزار نفر مبتلا به فشار خون در مازندران

0

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از مبتلا بودن ۱۸۰ هزار نفر به فشار خون و ۲۱ هزار و ۳۳۰ نفر مشکوک به فشار خون در مازندران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا مازندران، سید عباس موسوی در نشست خبری اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون که در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، با بیان اینکه شایع‌ترین علامت فشار خون بی علامتی است و سردردها نشان دهنده فشار خون بالا نیست، اظهار کرد: با افزایش سن فشار خون نیز افزایش می‌یابد که یکی از علل مرگ و میر جوانان نیز است.

وی با اشاره به اینکه فشار خون بیماری خاموش است، تصریح کرد: از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۵ تیر با گروه هدف زنان باردار، بیماران‌کلیوی و افراد بالای ۳۰ سال طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در مازندران انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه فشار خون علاوه بر شایع بودن سهم ۹۷ هزار مرگ در سال ۹۶ را به خود اختصاص داده است، گفت: فشار خون بالا اصلی ترین خطر است و موجب فشار به بخشی از اعضا از قبیل چشم و قلب می‌شود.

موسوی خاطر نشان کرد: قبل از اجرای این طرح ۵۵ درصد از بیماران از طریق پزشک خانواده شناسایی کردیم و این در حالی بوده که در کشور این شناسایی به زیر ۴۰ درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه مادران باردار و بیماران کلیوی بیشترین جامعه هدف را تشکیل می‌دهند، افزود: مراکز بهداشت و درمان علوم پزشکی به عنوان پایگاه‌های ثابت، سیار و پایگاه‌هایی با رویکرد پزشک خانواده در طرح دیده شد که در این راستا یک هزار و ۸۶۲ سیار و ۶۲۲ پایگاه ثابت کنترل فشار خون در استان ایجاد شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: خود اظهاری نیز از طریق سامانه فشار خون ثبت، راهنمایی‌های لازم به افراد داده و از طریق پیامک به فرد، نحوه خدمات رسانی اطلاع داده می‌شود.

موسوی گفت: تاکنون یک میلیون و ۷۲ هزار و ۵۷۶ نفر غربالگری فشار خون شدند که این میزان تا روز گذشته معادل ۶۷ درصد بوده است و همچنین مطابق آمار ۱۸۰ هزار نفر مبتلا به فشار خون، ۲۱ هزار و ۳۳۰ نفر مشکوک به فشار خون و ۵۳۵ هزار و ۶۳۰ نفر طبیعی بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: فشارخون صحیح در شرایط عادی و مطلوب باید اندازه‌گیری شود، همچنین مصرف قهوه و یا غذاهای خاص و پر چرب، مصرف نمک، چربی، رژیم نامناسب و کم تحرکی نیز از عوامل اصلی در افزایش فشار خون هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه مصرف نمک دریایی تأثیری در کاهش فشار خون ندارد و این باور غلط در میان مردم رایج است، افزود: فلزات سنگین و سرب به علت آلودگی آب دریا در نمک وجود دارد و در این راستا باید تصفیه نمک انجام گیرد.

موسوی با اشاره به اینکه ترکیب نمک طعام کلرید سدیم است، تصریح کرد: آن چه در نمک دریا مشاهده می‌شود به دلیل آلودگی‌ها به آن اضافه شده که موجب آسیب به بدن خواهد شد، کمبود ید نیز از طریق نمک تصفیه شده جبران می‌شود.

وی افزود: کاهش ۶ گرم نمک در روز موجب کاهش ۲۴ درصدی سکته و ۱۸ درصدی عروق کرونر می‌شود که در مجموع ۲ و نیم میلیون مرگ از این طریق کاهش می‌یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه پس از شناسایی و غربالگری، افراد به پزشک خانواده خود برای پیگیری مراجعه کنند، اظهار کرد: اگر فشارخون جز موارد مشکوک بود غذاهای کنترل فشار خون با مراقبت‌های مشخص به بیمار ارائه می‌شود.

موسوی با بیان اینکه در افراد بالای ۵۰ سال مصرف یک قاشق چای‌خوری نمک در روز کافی است، گفت: در نانوایی‌ها نیز باید کاهش استفاده نمک در دستور کار قرار بگیرد و با این کار ۵۰ درصد ورودی نمک را به بدن کاهش داده ایم، از سال ۹۵ استفاده نمک در نان از ۸.۱ به ۱ دهم رسیده است.

وی با اشاره به اینکه بحث تغییر ذائقه مردم در کاهش نمک باید جدی گرفته شود، افزود: غذاهای پر کالری و پر چرب فست فودها و کم تحرکی در افزایش فشار خون مؤثر است، فرهنگ ورزش باید از وظایف روزانه و نه به عنوان یک گزینه و از سر بیکاری باشد چون این دیدگاه آسیب زننده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه کاهش استرس‌ها، خواب صحیح و عدم‌مصرف دخانیات در کاهش فشار خون مؤثر است، خاطرنشان کرد: سرانه‌ی تحرک بدنی باید بالا برود تا خطر افزایش وزن نیز به حداقل برسد.

موسوی با اشاره به اینکه سطح سلامت ارتباطی به مصرف دارو ندارد، گفت: کسانی که فشار خون را درمان دارویی می‌کنند عوارض را کم‌تری در فشار خون دارند و کم فشار بودن خون نیز خوش‌خیم است که با افزایش سن فشار به حالت نرمال می‌رسد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.