پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۹۹ درصد مطالبات گندم‌کاران مازندران پرداخت شد/ تاکید بر فعال بودن نانوایی‌ها در تعطیلات پیش‌رو

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، عباسعلی وفایی‌نژاد سرپرست غله و خدمات بازرگانی استان مازندران ظهر امروز در جمع خبرنگاران، اعلام کرد: مازندران مصرف‌کننده ۴۰۰ هزار تن گندم است این در حالی است که امسال تولید گندم استان به ۶۰ هزار تن رسیده است و بیش از ۳۵۰ هزار تن از خارج از استان تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تامین گندم بسیار سخت است، افزود: با توجه نوع مصرف مازندران و تعدد سلیقه‌های متفاوت،تهیه گندم مرغوب در استان در دستور کار است.

وفایی‌نژاد خاطرنشان کرد: کیفیت گندم‌های با گلوتن پایین‌تر موجب می‌شود کیفیت نان پایین بیاید، البته در حوزه کیفیت نان تسلط مهارتی نانواها نیز موثر است.

وی اعلام کرد: در مازندران ۵ هزار نانوایی در استان شامل دولتی و آزادپز داریم که البته فراز و نشیب‌هایی در بخش تولید و تامین آرد از کارخانجات و نهضت سیلوسازی توسط بخش خصوصی را داریم به‌طوری که در گذشته به دلیل نداشتن سیلوهای استاندارد گندم‌ها جوانه می‌زد، اما اکنون انبارهای مکانیزه و سیلوهای مکانیزه گندم داریم.

 سرپرست غله و خدمات بازرگانی استان مازندران تصریح کرد: در حال حاضر در استان، بخش خصوصی ذینفع گندم و آرد و نان است از این رو در بخش نظارت‌‌ دقت بیشتر باید صورت بگیرد، در کارخانه‌ها پس از تخلیط چند نوع گندم، آرد مرغوب تحویل نانوایی‌ها می‌شود.

وفایی‌نژاد با بیان اینکه سیلوی ۱۰۳ هزار تنی سیلوی دولتی داریم و بیش از ۸۰ هزار تن گندم را انبار می‌کنیم، گفت: اگر گندم وارداتی از “خوزستان، کردستان، گلستان و خارج از کشور” داشته باشیم تخلیط صورت گرفته و آرد یکنواخت می‌دهد.

وی بااشاره به اینکه در مازندران ذخیره استراتژی گندم در هفته آینده افزایش می‌یابد، افزود: ظرفیت شمال کشور یک ظرفیت توسعه‌ای داشته و یک فرصت بزرگ است، توانمندی که  در کشورهای همسایه وجود دارد یک ظرفیت برای مازاد تولید هستند ما هم باید شعار دادن را کنار بگذاریم و کار عملی انجام بدهیم.

سرپرست غله و خدمات بازرگانی استان مازندران گفت:  ۹۹ درصد مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده است، مشکلی در این بخش با وجود تحریم‌ها نداریم، طلب کشاورزان پرداخت شده در بخش کلزا و آفتابگردان نیز مشکلی برای خرید نداریم.

وی درباره سرانه مصرف نان در استان اضافه کرد: با توجه به اینکه مازندران مسافرپذیر است، سرانه را بالاتر در نظر می‌گیرند.

وفایی‌نژاد با تاکید بر نظارت بر خبازی‌ها گفت: باید برای افزایش کیفیت نان نظارت بر خبازی‌ها را بیشتر کنیم.

وی با تاکید بر عدم تعطیلی واحدهای نانوایی در تعطیلات پیش رو افزود: طی نامه به فرمانداران  اعلام شد در ایام پیش رو  تعطیلی نانوایی‌ها ممنوع است، همچنین در اوضاع کرونایی نباید نانوایی‌ها تعطیل شود و شاهد صف‌های طویل باشیم.

سرپرست غله و خدمات بازرگانی استان مازندران اذعان گفت: بحث صنعتی شدن نان به فرهنگ مصرف نان برمی‌گردد، این موضوع در چند واحد صنعتی در دستور کار بود ولی استقبال عمومی در این زمینه دیده نشد هر چند با صنعتی شدن ضایعات نان کاهش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج/و


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.