پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۷۰ درصد هزینه های گاوداری شیری مربوط به تغذیه است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری گفت: ۷۰ درصد هزینه های گاوداری شیری مربوط به تغذیه است.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، طهمورث قاسم نژاد در کارگاه آموزشی ترویجی تغذیه گاو گوشتی که در روستای سعید آباد چهاردانگه برگزار شد اظهار کرد: خوراک دام دارای منشا حیوانی و گیاهی است و در سطح یک گاوداری تحریک و ترغیب گاوها به مصرف خوراک بیشتر رمز موفقیت دامدار محسوب شده و راندمان تولیدمثل و تولید شیر را افزایش می دهد.

 

وی ادامه داد: تغذیه گاوهای شیری حدود ۷۰ درصد هزینه‌های یک دامداری را شامل می شود.

 

قاسم نژاد با بیان اینکه نیاز غذایی دام بر اساس وزن بدن دام است گفت: کاه به عنوان یک ماده خوراکی در تغذیه دام مورد استفاده قرار می گیرد به طوری که دارای ارزش غذایی پایینی است که باید برای مفید و موثر بودن در تغذیه دام با سایر علوفه ها ادغام شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری ادامه داد: خوراک دام های نشخوارکننده از علوفه خشبی و علوفه متراکم تامین می شود و بهتر است در تغذیه نشخوارکنندگان از چند نوع خوراک با هم استفاده شود و خوراک ها فاقد کپک زدگی باشد.

 

وی با بیان اینکه مصرف کنسانتره سبب افزایش بازده و بالا رفتن کیفیت محصولاتی دام می شود، گفت: باید تا زمانی میزان کنسانتره را افزایش داد که میزان شیردهی دام نیز به همان اندازه افزایش یابد.

 

اصول بهداشت دام و جایگاه پرورش دام در دامداری ها

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری گفت: بهداشت دام و جایگاه آن از نظر تامین سلامت دام و مواد غذایی و پروتئین حیوانی برای مصرف انسان، کنترل و پیشگیری بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان با وجود بیش از ۴۰۰ نوع بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان، کمک به افزایش درآمد دامداری ها و سلامت انسان دارای نقش و اهمیت زیادی است.

 

وی اظهار کرد: کف جایگاه بخصوص در فصل زمستان که بارندگی و رطوبت زیاد است باید به طور مرتب خشک نگه داشته شود و کودها به صورت روزانه جمع آوری شوند.

 

قاسم نژاد ادامه داد: پس از جمع آوری فضولات جهت از بین بردن عوامل بیماری زا از مواد ضد عفونی مثل آهک استفاده شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری تصریح کرد: دور بودن از منازل مسکونی، وجود حداکثر نور و آفتاب و صاف بودن کف جایگاه دام از نکاتی است که باید در ساخت محل پرورش دام در روستاها مورد توجه قرار گیرد.

 

وی تصریح کرد: جهت انجام زایمان بایستی دام های آبستن را چند روز قبل از زایش استراحت داد و در هنگام زایمان طویله و آغل تمیز شده و کف آن از یک لایه نرم کاه و یا خاک اره تمیز پوشانده شود.

 

قاسم نژاد بر عدم استفاده از دستهای کثیف و بدون ضد عفونی در زایمان تاکید کرد.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری افزود: در بین بیماری های عفونی میکروبی و ویروسی در دام ها بعضی از بیماری ها هستند که نه تنها باعث تلفات بسیار سنگین و صدمات مالی فراوانی می شوند بلکه سرعت انتشار و همه گیری شدیدی در زمان کوتاه داشته و خطر جدی برای انسان و جامعه بوجود می آورند که شاربن و آنفلوانزا از جمله این بیماری ها هستند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.