پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۶ سال تلاش برای احیای روضه‌های خانگی/ متبرک کردن خانه‌ها به نام سیدالشهداء

0

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، در کنار مشکلات کرونایی که نگرانی‌های بسیاری به همراه داشت مهربانی گروه‌های جهادی نیز درخور توجه بود و توانست در کنار تقویت حس نوع‌دوستی بخشی از مشکلات را مرتفع کند.

گروه‌های فرهنگی تبلیغی بقیه‌الله که در کنار ساحل برنامه‌های فرهنگی اجرا می‌کنند و اعتقاد دارند مردم باید شاد باشند این روزها با توجه به ایام عزاداری حسینی که مردم رخت عزا برتن کرده وارد میدان شدند و برای روزهای غم مردم هم برنامه‌های مختلفی در دستور کار دارند.

این گروه جهادی معتقد هستند باتوجه به اینکه شرایط برای عزاداری‌ها همانند گذشته فراهم نیست دست به کار شده و با ابتکاری نو شرایطی فراهم کردند تا مخلصان امام حسین (ع) عزاداری‌ها را به زمین نزنند.

 گروه جهادی بقیه‌الله شهرستان بابلسر که با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی در سواحل بابلسر به شهرت رسیدند، اعتقاد کامل دارند که کار فرهنگی نیاز به تعطیلی ندارد به همین منظور با تمام توان ورود پیدا کردند.

حجت‌الاسلام سیدحسین فلاحتی عضو و جانشین مسؤول گروه جهادی بقیه‌الله شهرستان بابلسر در این‌باره می‌گوید: امسال ششمین سالی است که برنامه روضه‌های خانگی را در دستور کار داریم، به این ترتیب که گروه فرهنگی تبلیغی بقیه‌الله در منازل افرادی که آرزو دارند در منزل‌شان روضه برپا شود اما به‌دلیل مشکلات‌ و هزینه قادر به تامین آن نیستند جهادی نسبت به برپایی روضه اقدام می‌کنیم.

 

برای پذیرایی نیز به خانواده‌ها اعلام می‌کنیم به خودشان سخت نگیرند، چراکه مهم برپایی این سنت دیرینه است و امام حسین (ع) قبول می‌کند.

عضو و جانشین مسؤول گروه جهادی بقیه‌الله شهرستان بابلسر بیان می‌کند: اینکه روضه‌های خانگی در منازل برگزار شود و چراغ امام حسین (ع) در خانه‌ها روشن شود خیلی مهم است که تمام تلاش‌مان را در این راه بکار می‌گیریم.

طی سال‌های گذشته از طریق ساخت کلیپ‌های تبلیغاتی به مردم اطلاع‌رسانی کردیم و آنها با شماره‌های ما تماس می‌گیرند.

فلاحتی یادآور می‌شود: برپایی روضه‌های خانگی از ابتدای محرم شروع شده و در کنارش  بحث روضه گردی را هم در دستور کار داریم که امسال نیز تا روز پنج‌شنبه ۱۳ ماه محرم روضه‌های خانگی دایر هست.

 هدف از برپایی روضه‌های خانگی این است هرکسی در توان خود برای سیدالشهدا کار کند، چرا که روضه‌های خانگی  از سنت‌های دیرینه‌ای بوده که به‌خاطر هزینه‌های هنگفت و چشم هم‌چشمی‌ها و با توجه به هزینه‌ها کم کم داشت فراموش می‌شد با توجه به اهمیت برپایی این مراسم ورود پیدا کردیم تا مردم در مضیقه نباشند و خانه‌ها نیز به نام سیدالشهدا مزین و متبرک شوند.

وی تصریح می‌کند: برخی مواقع فردی با ما تماس نمی‌گرفتند برای ما شیرینی‌اش این بود که زمانی که با ما تماس می‌گرفتند و در روضه‌ها حضور می‌یافتیم در همین مجالس از ما می‌خواستند در منازل آنان حضور یابیم، ادامه‌دار شدن این کار خیلی برای ما جذاب بود از اینکه در خانه‌ای که وارد می‌شدیم مردم خداروشکر می‌گفتند که این روضه در منزل‌شان برگزار شد برای ما دل‌خوشی و دل‌گرمی بود.

 

دیدن اشتیاق مردم برای ما مهم بود چراکه مهم این است روضه‌های خانگی تداوم یابد و مردم نیز باید همت کنند تا این سنت حسنه را احیا کنند صدای حسین و ابی‌عبداله در منازل هم شنیده شود و روضه‌ها را احیا کنند.

 

حرف دل ما این است برگزاری برنامه‌های فرهنگی به‌مناسبت‌های مختلف شادی و غم منافاتی با هم ندارند و به همین دلیل  گروه ما همانطور که در ایام شادی برای مردم حرف برای مردم گفتن دارد برای برنامه‌های عزاداری نیز اقداماتی دارد و این دو باهم در تضاد نیستند.

 

 /۸۶۰۳۴/ح

 


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.