پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۶۰ درصد نانوایی‌های مازندران در پایین‌ترین رتبه‌ کیفی قرار دارند

0

سیدمحمد جعفری روز یکشنبه در گردهمایی منطقه‌ای بخشداران استان مازندران در نوشهر افزود: خبازی‌های استان به چهار درجه تقسیم بندی شده که ۱۰ درصد نانوایی‌های مازندران دارای درجه یک، ۳۰ درصد دارای درجه ۲ و ۳ و بقیه در درجه چهار قرار دارند.

وی خاطر نشان کرد: برای ارتقای کیفی نان در مازندران طرح نظام درجه‌بندی خبازی‌ها از تیرماه سال ۹۶ آغاز شده و نانوایی‌ها براساس آیتم‌های مختلف نظیر وضعیت بهداشتی، به کارگیری ماشین آلات استاندارد، تجهیزات، مساحت، امکانات نگهداری آرد، مهارت کارکنان در پخت نان و میزان رضایتمندی مشتریان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

جعفری با اشاره به کیفی نبودن آرد سفید (بدون سبوس) خواستار تغییر نگرش مردم در این زمینه شد و گفت: در این راستا نیازمند فرهنگ‌سازی با همکاری رسانه‌ها در جهت تصحیح ذائقه مردم در استفاده از آرد سبوس دار برای جلوگیری از بیمارهای مختلف همچون دیابت هستیم.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ کشور ادامه داد: برای افزایش کیفیت نان سالانه یک هزار نانوا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و فنی و حرفه‌ای آموزش می‌بینند و امسال نیز این روند ادامه خواهد داشت.

وی همچنین تصریح کرد: ۵۰ درصد نانوایی‌ها دارای مجوز در استان فقط صاحب نانوا هستند بقیه به مستأجران واگذار کردند و مستأجران بر اساس شرایط اقتصادی خودشان نان پخت می‌کنند.

جعفری سرانه خبازی در مازندران به ازای هر ۵۵۰ نفر، یک خبازی بر شمرد و اظهار داشت: این درحالی است که این سرانه در کشور به ازای هر یک هزار و ۳۵۰ نفر یک نانوایی است و به لحاظ جمعیتی امروز در استان نیاز به ۲ هزار و ۵۰۰ نانوایی داریم که در هر نانوایی ۲ تا ۳ نفر مشغول کار با حداقل روزی ۸ ساعت پخت می‌توانند توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: با احداث هر نانوای جدید در مازندران ۲ نانوایی دیگر به لحاظ توجیه اقتصادی دچار مشکل خواهند شد.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ کشور، میانگین مصرف ماهانه گندم در مازندران را بیش از ۲۱ هزارتن گندم یارانه‌ای و حدود ۱۵ هزارتن گندم نیمه یارانه‌ای و میانگین مصرف آرد نیز ۱۷ هزارتن یارانه‌ای و ۱۲ هزارتن نیمه یارانه‌ای اعلام کرد.

وی بالاترین کیفیت گندم کشور را گندم مازندران بر شمرد و افزود: بیش از ۹۰ درصد گندم مصرفی از داخل استان و گلستان تأمین می‌شود و براساس پژوهش مؤسسه غلات بهترین کیفیت آرد برخورداریم هرچند به دنبال ارتقای بیشتر آرد هستیم.

جعفری همچنین از پرداخت تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی بهسازی و نوسازی با ۱۵ سود درصد از بانک سپه به یک هزار نانوا در سالجاری خبر داد.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ کشور اظهار داشت: هم اکنون ۳ هزار و ۳۰۰ خبازی در مازندران ۲ گانه سوز شده‌اند.

/ ‏۱۲۹۵/‏۱۶۰۲/‏۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.