پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۵۶ درصد صادرات غیرنفتی کشور به همسایگان است

0

 حمید زادبوم روز پنجشنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان مازندران در ساری افزود: براساس آمار میزان صادرات غیرنفتی ایران درهشت ماهه سال جاری به ۲۷ میلیارد دلار رسیده است.
وی اضافه کرد: بررسی میزان صادرات کشور با رویکرد کشورهای همسایه نشان می دهد که ما با توجه به ظرفیت های داخلی می توانیم این روند را بیش از گذشته افزایش دهیم و این رویه تا حد زیادی  مشکلات ناشی از ورود ارز به داخل کشور را کاهش خواهد داد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: میزان واردات ۱۵ کشور همسایه ما از جهان در سال بیش از یک هزار و ۱۶۰ میلیارد دلار است و میزان صادرات ما به این کشورها در سال حدود ۲۴ میلیارد دلار است که نقش کمرنگی را در این حوزه دارد.
زادبوم افزود: اکثر نیازهای این کشورها در داخل ایران وجود دارد و ما می توانیم  با افزایش سطح کیفی تولیدات داخلی بخش زیادی از نیاز این کشورها را تامین کنیم و تحریم شرایط ویژه ای را در اختیار ما قرار داده تا بتوانیم در صادرات غیر نفتی به کشورهای همسایه تجدید نظر کنیم.
وی با تایید مشکلات ناشی از ورود ارز ناشی از صادرات غیر نفتی به کشور اضافه کرد: ما با توسعه صادرات به کشورهای همسایه و تهاتر کالاها می توانیم تا حد زیادی مشکلات ناشی از ورود  ارز به کشور را کاهش دهیم.
رییس کل توسعه تجارت خارجی ایران با انتقاد از صادرات ریالی محصولات به خارج کشور اظهارداشت : صادرکنندگان ما باید بدانند که ما از قبل صادرات غیر نفتی به دنبال ورود ارز به داخل کشور هستیم و هر میزان که ورود ارز به کشور افزایش یابد، وضعیت اقتصادی ما بهتر خواهد شد.
زادبوم افزود : صادرکنندگان ما باید از صادرات ریالی محصولات تولید به خارج از کشور پرهیز کنند و این رویه هیچ سودی را عاید کشور نخواهد کرد.
وی حمایت از صادرکنندگان را برنامه اصلی دولت و وزارت صمت بیان کرد و اظهارداشت : در شرایط فعلی این حمایت ها انجام می شود و ابراز امیدواری کرد تا این رویه حمایتی همچنان ادامه داشته باشد.
معاون وزیر صمت با اشاره به برخی انتقادات در مورد ورود ارز ناشی از صادرات گفت : دولت ۵۰ درصد از ارز ناشی از صادرات غیر نفتی را در اختیار صادرکنندگان قرار می دهد و آنها می توانند از محل این ارز هر نوع واردات قانونی را انجام دهند.
زادبوم افزود: به هر حال برای اداره کشور، ما به بخشی از ارز ناشی از فروش محصولات غیرنفتی نیاز داریم و صادرکنندگان نیز با آگاهی از شرایط موجود کشور نسبت به واردات ارز تلاش می کنند.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.