پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۵۰ درصد مرکبات کشور در مازندارن تولید می‌شود

0

ایسنا/مازندران مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: ۵۰ درصد مرکبات کشور در این استان تولید می‌شود.

محمدرضا شعبانی عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مازندران حدود ۱۲۰ هزار هکتارسطح زیرکشت مرکبات است، اظهار کرد: در بخش باغبانی مازندران حدود ۳ میلیون تن تولید دارد که هم رتبه جهانی و هم کشوری به این استان تعلق دارد.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد مرکبات کشور درمازندران تولید می‌شود، تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد بخش کیوی کشور و ۲ هزار تن هلو و شلیل و سایر محصولات باغی متنوع را مازندران به خود اختصاص داده است.

مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران خاطرنشان کرد: تولید مرکبات در استان به حدی است که هم می‌تواند تنظیم کننده بازار داخلی و هم دربخش صادرات فعالیت کند.

شعبانی با اشاره به اینکه دولت همه ساله جهت کنترل بازار با خرید تضمینی وارد می‌شود، ادامه داد: دولت این کار را با دو هدف حمایت از تولید کنندگان در زمان برداشت محصول و همچنین حمایت از مصرف کنندگان در زمان پیک مصرف که همان ایام پایان سال وارد بازار می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۵۰ تن صادارت داشتیم، افزود: امسال در این بخش نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش را شاهد بودیم و امیدواریم تا پایان سال و سال جدید این روند هم در بخش کیوی و مرکبات ادامه پیدا کند.

مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران بیان کرد: بیشترین صادرات به کشورهای عراق و روسیه و ترکمنستان و بخشی به افغانستان صادر است.

شعبانی یادآور شد: بخش عمده خرید استان ۳۰ هزار تن مرکبات تامسون بوده که در تنظیم بازار خریداری و ذخیره شده است و از ۵ بهمن ماه حمل به سایر استان‌ها آغاز و به تمام استان‌های ایران ارسال می‌شود.

وی گفت: درآمد استان در بخش کشاورزی ۳۵ هزار میلیارد تومان بوده اما سهم صندوق حمایت حدود ۷۵ میلیارد تومان است.

مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران تصریح کرد: صندوق حمایت حامی بخش کشاورزی است و می‌تواند قسمتی از فرآیند تولید مانند خرید نهاده‌ها اعم از کودها و سم‌ها و خوراک دام و طیور را به عهده دارد، شود و بعد از تولید هم برای خرید وارد بازار می‌شود.

 شعبانی با اشاره به اینکه صندوق نیاز دارد تا هم سازمان جهاد کشاورزی و هم سازمان برنامه و بودجه و استانداری نگاه بلندتری داشته باشند، اظهار کرد: پول‌هایی که وارد استان می‌شود، اگر خرد شود رقمی که به کشاورز می‌رسد بسیار کم است اما با تجمیع آن در صندوق هم از منافع آن استفاده و هم اثر بخشی و خدمات بیشتری شامل بخش‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه خرد شدن زمین‌ها و واحدهای تولید در حال افزایش است، افزود: ایجاد تعاونی، تشکل‌ها و کنار هم بودن افراد باعث می‌شود تا بتوان در سطح کلان اقدامات بسیار مهمی انجام داد هم می‌توان وارد بازار داخلی و هم صادرات شد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.