پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۳ بالگرد برای مهار حریق در جنگل‌های شمال پیش‌بینی شد

0

مجید ذکریایی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان مازندران ـ ساری در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بیش از ۲۵ روز است که در سطح جنگل‌های مازندران هیچ بارشی نداشتیم و عرصه جنگل‌های استان خشک و مملو از خطر است در این ایام باتوجه به تجارب سال‌های گذشته بیشترین آسیب در حوزه‌ جنگل‌های هم مرز با زمین‌های کشاورزی به ما وارد می‌شود.

وی افزود: زمین‌هایی که زیر کشت گندم، جو و کلزا در مجاورت جنگل واقع شدند کشاورزان باید مراعات کنند و به هیچ وجه کاه و کلش پس مانده را در زمین آتش نزنند.

 فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان مازندران ـ ساری بیان کرد: باتوجه به قانون مصوب در این زمینه مجازات تعیین شده، به این دلیل که آتش زدن در زمین کشاورزی جرم محسوب می‌شود؛ چرا که تخریب زیستگاهی به همراه دارد و اکوسیستم را از بین می‌برد.

*از روشن کردن آتش در عرصه جنگل خودداری شود

ذکریایی یادآور شد: باتوجه به گرمای هوا و وزش باد در ساعت بعدازظهر راه انداختن آتش در زمین‌های کشاورزی به جنگل سرایت کند.

وی تصریح کرد: موضوع دوم گردشگران و طبیعت‌دوستان و مهمانان تابستانی که جنگل را برای تفریح و تفرج انتخاب می‌کنند در صورت امکان از روشن کردن آتش در عرصه جنگل خودداری کنند؛ باتوجه به اینکه سطح جنگل خشک بوده و بارندگی نداشتیم امکان سرایت آتش از سطح جنگل به نقاط دیگر و پراکنده شدن آتش زیاد است که لازم است هم مردم و مسافران مراعات حال جنگل را کنند.

 فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان مازندران ـ ساری با اشاره به اینکه از بین رفتن راه‌های جنگلی کار را برای مهار آتش سخت می‌کند، بیان کرد: در قرارداد جدید با مجریان طرح‌های جنگل‌داری بخشی از جاده‌های جنگلی که براثر سیل و سایر حوادث آسیب دیده، ترمیم شود اما مهم‌تر از آن پیش‌بینی کردیم باتوجه به گرمای شدید هوا که در پیش داریم یک دستگاه بالگرد در هلال‌احمر مستقر شود.

ذکریایی با اشاره به پیش‌بینی ۳ بالگرد درصورت حریق در جنگل‌های شمال، ادامه داد: کار خوبی که انجام شده یک دستگاه در گلستان و یک دستگاه بالگرد هم به‌عنوان بالگرد مقیم در استان البرز داریم که درصورت بروز آتش‌سوزی این بالگرد‌ها به کمک استان مازندران می‌آیند.

وی گفت: بالگرد هم محدودیت‌هایی از جمله در زمان شب دارد که از مردم و مسافران درخواست دارم در صورت امکان از روشن کردن آتش حتی در مسیرهای کشاورزی و  زمین‌های کشاورزی خودداری شود که خدای ناکرده خسارتی به جنگل‌ها وارد نشود.

 /۸۶۰۳۴/ح


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.