پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۲۰ شهریور روز ملی مبارزه با خشونت علیه حیوانات

۲۰ شهریور را به خاطر بساریم و فراموش نکنیم که موجودیت و بقای ما درگروه همین موجودات است، اگر آینده ای برای خود متصور هستیم مطمئن باشیم که بدون این مخلوقات خداوند رحمان ممکن نیست. حق زندگی را برای این جانوران محفوظ بداریم و آینده ی خود را به خطر نیندازیم.

0

 

 

۲۰ شهریور در تقویم ملی ایران به نام روز ملی « مبارزه با خشونت علیه حیوانات » نام گذاری شده است. این روز یاد آور یکی از فجیع ترین جنایات موردی در مورد حیوانات است که طی آن در این روز کشتار بی رحمانه یک خرس قهوه ای ماده و دو توله اش، در حالیکه شکم توله خرس ها زنده زنده پاره شده بود و در همان حال به آغوش مادر غرق در خون خود پناه می بردند است که موجی از نفرت و بیزاری از این عمل در سطح ملی شکل گرفت.

 

در پی این اتفاق بی سابقه ترین عکس العمل جمعی ایرانیان در طول تاریخ بر ضد حیوان آزاری شکل گرفت. در همین راستا گروه های معتبر فعال در زمینه حقوق حیوانات و محیط زیست با انتشار بیانیه ای این روز را با نام « روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات » نامگذاری کردند. در این بیانیه ذکر شده که این فعالان برای دفاع از حقوق حیوانات، حیات وحش و محیط زیست این خاک ضجه های دلخراش توله خرس های معصوم را تا ابد تکرار خواهند کرد.

 

khers

 

استان مازندران و بخش های دودانگه و چهاردانگه یکی از بکر ترین زیستگاههای انواع گونه های جانوری ایران است. در این منطقه پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه و به ویژه پارک ملی کیاسر ( شاهدژ ) و چند منطقه ی شکار ممنوع وجود داشته که هنوز جولانگاه حیوانات بزرگ جسه ای چون خرس، پلنگ، گرگ، کل، بز، مرال، گوزن و … است.

 

متاسفانه طی چندین سال گذشته به دلایل مختلف به ویژه شکار بی رویه و از بین رفتن زیستگاه های این گونه های جانوری هر سال شاهد کم شدن جمعیت این موجودات هستیم. این موضوع در بخش دودانگه به شکل وسع تری به چشم می خورد و بخش چهاردانگه به ویژه در دامنه های کوه چهارنو و شاهدژ به نظر کمی در این مورد غنی تر از بخش دودانگه است. اما در سال های گذشته بخش چهاردانگه نیز رفته رفته شاهد کم شدن سریع جانوران بزرگ جسه است.

 

این موضوع با کمی صحبت با محیط بانان و فعالان محیط زیست و به ویژه با عکاسان حیات وحش مثل آقایان حامد تیزرویان یکی از عکاسان جوان و با سابقه در حوزه ی عکاسی حیات وحش و همچنین آقای کمیل قاسمپور صخره نورد و کوهنورد و غار نورد و فعال پر و پا قرص محیط زیست و همچنین عکاس حیات وحش می توان به راحتی متوجه شد.

 

۲۰shahrivar-1

 

به گواه پدران و مادران ما که در گذشته در منطقه ساکن بودند، در گذشته به راحتی می توانستند حیواناتی که امروزه بسیار کم هستند و مشاهده ی آنها در طبیعت بسیار مشکل است حتی در نزدیکترین فاصله ی از محل زندگی خود ببیند که همین موضوع گواه زیاد بودن این گونه ی های جانوری به ویژه پلنگ ایرانی که بزرگ جسه ترین گونه ی پلنگ در جهان است می باشد. در حالی که یک گروه مستند ساز طی یک ماه تلاش برای تصویر گرفتن از پلنگ ایرانی در بخش چهاردانگه موفق به دیدن و تصویر گرفتن از این گونه ی در حال انقراض جانوری نشده اند.

 

۲۰ شهریور را به خاطر بساریم و فراموش نکنیم که موجودیت و بقای ما درگروه همین موجودات است، اگر آینده ای برای خود متصور هستیم مطمئن باشیم که بدون این مخلوقات خداوند رحمان ممکن نیست. حق زندگی را برای این جانوران محفوظ بداریم و آینده ی خود را به خطر نیندازیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.