پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۱۸۰ برنج‌کار سال گذشته به تب‌شالیزار مبتلا شدند/ امسال هنوز فوتی نداشتیم

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، عباس علی‌پور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره وضعیت بیماری تب شالیزار در استان، اظهار کرد: تب شالیزار، بیماری مشترک بین انسان و حیوان بوده که دارای علائم متفاوتی است.

وی گفت: این بیماری از طریق آب آلوده بوده، زمانی‌که برنج‌کار پابرهنه به‌ویژه اگر قسمتی از بدن‌شان خراش داشته و با وارد شدن در آب چشمه و شالیزارها به‌راحتی مبتلا می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه همه ساله شاهد مواردی از بیماری تب‌شالیزار را در استان داریم، تصریح کرد: سال گذشته حدود ۱۸۰ مورد بستری در زمینه این بیماری داشتیم.

علی‌پور درباره علائم این بیماری بیان کرد: تب، لرز، درد شدید عضلات به‌ویژه ران و ساق پا همانند آنفلوآنزا از علائم بیماری است که در ۵ تا ۱۰ درصد موارد ممکن است موجب بساری فرد شود به همین دلیل لازم است برنج‌کاران درصورت دارا بودن چنین علائمی حتما به پزشک مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه موارد آلودگی در شالیزارهای مازندران دیده شده حتما برنج‌کاران در هنگام کار در مزاع از دستکش و چکمه استفاده کنند که در این صورت ابتلای زیادی نخواهیم داشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: همچنین شالیکاران از آب‌های بین مزارع ننوشند و برای شست‌وشوی دست و صورت هم این آب‌ها مناسب نیست.

علی‌پور یادآور شد: براساس برنامه‌ریزی‌ها در مناطقی که آلودگی بیشتر است بحث آموزش به کشاورزان را ازطریق جهادکشاورزی در دستور کار داریم.

وی درباره موارد فوتی بیماری، اظهار کرد: امسال موردی از فوتی در زمینه بیماری نداشتیم ولی موارد ابتلا داریم که در حال حاضر اظهارنظر درباره وضعیت بیماری زود است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: با توجه به اینکه کشاورزان مازندران از فروردین تا مهر در شالیزارها حضور دارند لازم است به علائم بیماری توجه کرده و درصورت مشاهده هر گونه علائم به پزشک مراجعه کنند.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.