پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۱۱۲ فقره سیل طی ۱۰ سال در مازندران جاری شد

0

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ابراهیم یخکشی بعدازظهر یکشنبه در بازدید از مناطق سیلزده با بیان اینکه ۳۰۰ کیلومتر از رودخانه‌ها از داخل شهرها و روستاها عبور می‌کند اظهار داشت: در ۱۰ سال اخیر ۱۱۲ فقره سیل در استان جاری شد که سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به استان خسارت زده است.

وی با بیان اینکه در سال قبل دو فقره سیل در استان جاری شد که هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت درپی داشته است گفت: براثر سیل، سردهنه ها و آبگیرهای کشاورزی در استان تخریب شده است.

یخکشی عنوان کرد: تعدد و کثرت رودخانه‌ها، محدودیت منابع و مقاومت و مسائل اجتماعی برای آزادسازی بستر و حریم از مسائل فراروی به شمار می‌رود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: سیل اخیر از چهار رودخانه بابلرود تا نکا جاری شد و هرجا که سد وجود داشت مشکلی ایجاد نشده است و دوره بازگشت سیل در برخی مناطق حدود ۱۰۰ سال بوده است.

یخکشی با تاکید براینکه باید نسبت به سدسازی و تعریض رودخانه‌ها اقدام کرد گفت: اگر سد در برخی مناطق وجود نداشت، مناطق زیادی زیرآب می‌رفت.

وی تخریب پل‌ها، قطع شدن آب ۲۷۱ روستا و شش شهر از جمله پیامدهای سیل شده است گفت: همچنین کدورت آب سد البرز موجب شد تا شهروندان بابل با مشکل مواجه شوند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران تصریح کرد: با توجه به مشکلات بابل و بابلسر، دو تصفیه خانه اضطراری در سد البرز احداث شد اما با بروز سیل، این تصفیه خانه‌ها دچار مشکل می‌شوند.

یخکشی، اعتبار مورد نیاز برای تصفیه خانه و مشکل رفع آب در بابلسر و بابل را ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و توجه به ساماندهی رودخانه‌ها و تأمین ماشین آلات و ادوات لازم برای لایروبی را ضروری دانست و گفت: ردیف اعتبار خاص برای ساماندهی رودخانه‌ها درنظر گرفته شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.