پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۱۰ جای دیدنی مازندران/ سفر به تاج سرسبز ایران + فیلم

0

هر ساله با فرا رسیدن عید نوروز سفرها و گردشگری ها در شهرها و روستاهای مختلف کشور آغاز می شود اما امسال شیوع ویروس کرونا امکان سفر را از گرفت و مردم را خانه نشین کرد.

ما سفر را تنها به این عنوان می شناسیم که خودمان در مکان های گردشگری حضور داشته باشیم اما شاید بد نباشد امسال برای نخستین بار به شکلی دیگر راهی سفر شویم .

مازندران استان سرسبز و چشم‌نواز شمال ایران، با طبیعت بی‌نظیر و آب و هوای معتدل خود در نوار ساحلی جنوب دریای خزر آرام گرفته است. این استان که در بخش طبیعت‌گردی، قطب گردشگری کشور به شمار می‌رود، هر ساله پذیرای نزدیک به دوازده میلیون نفر گردشگر داخلی و ده‌ها هزار توریست خارجی است که به ویژه در ایام نوروز به این استان سفر می‌کنند.

۳۳۸ کیلومتر نوار ساحلی دریای خزر، دامنه‌های جنگلی و کوهستانی، رودخانه‌های پرآب، چشمه‌های آب‌معدنی پرشمار، آبشارها، غارها و بیش از ۸۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی ثبت‌شده در این استان باعث می‌شود تا حتی نگاهی گذرا به جاذبه‌های گردشگری آن در مجال یک مطلب امکان‌پذیر نباشد. از این رو در بخش اول راهنمای سفر به مازندران، پس از نگاهی به موقعیت جغرافیایی و راه‌های دسترسی به این استان، به معرفی اجمالی شهرستان‌های ساری، نور و آمل می‌پردازیم و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان‌ها را به شما همراهان معرفی می‌کنیم.

موقعیت جغرافیایی مازندران

استان مازندران که در غرب استان گلستان و شرق استان گیلان قرار گرفته، از جنوب با استان‌های سمنان، تهران و قزوین هم‌مرز است. مرز شمالی این استان به دریای خزر محدود می‌شود.بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، این استان در حال حاضر با مرکزیت شهر ساری، دارای ۱۶ شهرستان به نام‌های آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، چالوس، رامسر، سوادکوه، قائم‌شهر، محمودآباد، نکا، نور، نوشهر، جویبار و گلوگاه است.

ساری

شهرستان ساری به‌عنوان مرکز استان مازندران دارای اماکن ديدنی و جاذبه‌های مختلف تاريخی و طبيعی است. مجموعه اقامتی سد شهيد رجايی، هتل اسرم، بادله، هتل ساحل نارنج و سالاردره از مهم‌ترین مراکز اقامتی ساری به شمار می‌روند.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

سد سليمان تنگه

در اطراف سد سلیمان تنگه به‌وسیله بخش خصوصی امکانات تفریحی مناسبی برای اقامت و گردش روی آب ایجاد شده است که با توجه به عظمت سد، زیبایی دریاچه و فضای دلپذیر اطراف آن در حال حاضر یکی از زیباترین چشم‌اندازهای مازندران محسوب می‌شود و از قابلیت فوق‌العاده‌ای برای جذب گردشگر برخوردار است.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

اقامت شبانه در کنار رودخانه زلال با صدا و آهنگ دلنواز اوقات خوشی را فراهم می‌کند، بازدید از تاج سد با گرفتن بلیت در روزها ممکن بوده، همچنین امکانات قایقرانی و اسکی برای استفاده گردشگران آماده شده است.

چشمه‌های باداب سورت مازندران

آن دسته از مسافران و گردشگران که به دنبال طبیعت بکر اعم از جنگل، کوه و چشمه‌های زلال و متنوع هستند، بهتر است سری به بخش چهاردانگه شهرستان ساری بزنند، جایی که نه از شرجی هوا خبری است و نه گرمای طاقت‌فرسای تابستان.
سورت به معنی شدت اثر است

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

پناهگاه حیات وحش دشت ناز و دودانگه و چهاردانگه

این منطقه کوهستانی با مساحت ۱۶,۹۰۴ هکتار در حدود ۹۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان ساری، دارای گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار متنوعی است. این منطقه از نظر ویژگی‌های بوم‌شناختی نظیر آب و هوا،‏ توپوگرافی خاک و زمین‌شناسی متنوع است. پناهگاه حیات وحش دودانگه با پارک ملی کیاسر، منطقه حفاظت‌شده پرور و منطقه حفاظت‌شده بولا هم‌مرز است.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

غیر از انواع درختان و گیاهان جنگلی و مرتعی، مجموعه‌ای از گونه‌های وحوش نیز در آن وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از گوزن، شوکا، کل، بز و میش، پلنگ، خرس، گراز و انواع پرندگان به ویژه قرقاول، کبک معمولی و کبک دری که فضای جذابی به آن بخشیده‌اند.

ساحل خزر آباد (فرح‌آباد) مازندران

مجموعه تاريخی فرح‌آباد در ۲۸ کيلومتری شمال ساری و در ورودی خزر آباد در سه کيلومتری ساحل دريای خزر قرار دارد.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

اين مجموعه شامل مسجد و با ديوارهای برجای‌مانده از يک کاخ سلطنتی است که به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده و تفرجگاه ساحلی شاهان صفوی بوده، مسجد با ایوان‌های رفيع، شبستان‌ها، حجره‌ها و مناره از مهم‌ترین بناهای تاريخی مازندران در اين مجموعه است.

پناهگاه حیات وحش سمسکنده مازندران

پناهگاه حیات وحش سمسکنده دومین پناهگاه حیات وحش شهرستان ساری است که در ۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر ساری واقع شده و مسیر دسترسی آن نیز از جاده بین‌المللی ساری به نکا و سپس ورود به جاده روستای سمسکنده است که در نهایت به درون این پناهگاه ختم می‌شود.

پوشش گیاهی این پناهگاه از نوع گونه‌های جنگلی و جلگه‌ای است و بخشی از آن هم مانند منطقه دشت ناز به‌عنوان زیستگاه گوزن زرد ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

این منطقه که از سال ۱۳۵۲ تحت حفاظت بود در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان پناهگاه حیات وحش شناخته شد. پناهگاه حیات وحش سمسکنده با یک هزار هکتار وسعت دارای پوشش جنگلی جلگه‌ای خزری با گونه‌های شاخص بلوط، انجیلی، آزاد و توسکا است. گوزن‌های زردی که در این پناهگاه پرورش داده می‌شود به زیستگاه اصلی این‌گونه جانوری در دز و کرخه و همچنین دیگر زیستگاه‌ها چون جزیره اشک و میان کتل استان فارس انتقال داده می‌شود. شغال، گربه جنگلی، سنجاب و سمور جنگلی و گراز هم از گونه‌های پستاندار و عقاب جنگلی، جغد و کبوتر جنگلی نیز از پرندگان شاخص این منطقه به حساب می‌آید.

از دیگر مناطق گردشگری شهرستان ساری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پارک جنگلی شهيد زارع
برج رسکت
مسجد جامع ساری
خانه قديمی کلبادی
حمام وزيری
امام‌زاده عباس
برج‌سلطان‌زين‌العابدين
آب‌ انبار ميرزا مهدی
آب انبار نو

نور مازندران

گستردگی شهرستان نور از ساحل دريا تا ارتفاعات البرز ميانی، وجود تنوع آب و هوايی، رودخانه‌ها و آبشارهای طبيعی همراه با آثار تاريخی و باستانی اعتبار ويژه‌ای به اين شهرستان بخشيده است.

پارک جنگلی نور، مازندران

پارک جنگلی نور که با نام موسس آن مرحوم سعيدی آشتيانی نيز ناميده می‌شود، با مساحت ۳۶۴۵ هکتار از اوايل دهه ۵۰ شمسی مورد بهره‌برداری قرار گرفته و از نظر وسعت يکی از بزرگ‌ترین پارک‌های خاورمیانه است.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

اين بوستان در نزديکی کوه و دريا قرار دارد و به دليل جذابیت‌های گردشگری و ارزش‌های طبيعی، از جمله داشتن ذخیره‌گاه ۲۷۰ هکتاری درخت سفيد پلت که بومی ايران است، از بوستان‌های شاخص محسوب می‌شود.

در ابتدای ورودی غربی پارک که از جاده اصلی نور – محمودآباد جدا می‌شود، سردر زيبای سنگی با ویژگی‌های معماری و پوشش چوبی ساخته شده که ديدنی است.

خانه نیما یوشیج

خانه نیما یوشیج شاعر بزرگ معاصر که آرامگاه وی نیز است با ویژگی‌های سنتی منطقه کوهستانی نور ساخته شده است. موزه نيما در خانه اين شاعر نامی ايران با مساحت ۷۰۰ مترمربع افتتاح شده است.

خانه‌ اجدادی نيما يوشيج در سال ۱۲۰۷ هجری قمری توسط پدربزرگ او ساخته شد و از سال ۱۳۶۸ در اختيار سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفت. مرمت اين ساختمان از همان سال ۱۳۶۸ آغاز شد و پس از آن، در مراحل مختلف ادامه يافت.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

این بنا دارای ۳ ورودی، شاه‌نشین و اتاق‌های زیادی است. خانه نیما یوشیج با داشتن آجرکاری و گچ کاری‌های زیبا از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران به شمار می‌آید.

موزه نیما در حال حاضر با ۲۰۰ قلم شی شامل ابزار و وسایل مورد استفاده وی و خانواده‌اش در زمان حیات، اسناد و مدارک، عکس و تصاویر، دست‌نوشته‌ها، سند ازدواج و کتابخانه در محل خانه نیما افتتاح شده است.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهرستان می‌توان موارد زیر را نام برد:

جنگل نور
آبگرم لاويج
روستای بلده
آبشار آب پری
پارک جنگلی کشپل
غار کهو
روستای ناتل
قلعه پولاد بلده
کاخ تميشان
فيل سنگی
کاروانسرای زمستانی يالرود

آمل در استان مازندران

شهرستان آمل بيشترين تعداد جاذبه‌های گردشگری در بخش طبیعت‌گردی و آثار باستانی را در استان مازندران به خود اختصاص داده است.

آبشار شاهاندشت مازندران

آبشار شاهاندشت با ارتفاع تقريبی ۵۰ متر يکی از بزرگ‌ترین آبشارهای استان مازندران به شمار می‌رود. در حاشيه جاده و رودخانه‌ی هراز، اين آبشار پر آب و عظيم خودنمائی می‌کند.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

جاده فرعی منشعب از جاده هراز تا آبشار مذکور تقزيبا ۱۰ دقيقه فاصله دارد و بعد از خاتمه جاده، از روستای شاهاندشت ۱۵ دقيقه پیاده‌روی دارد.

شاهاندشت در منطقه آمل يکی از آبشارهایی است که مناظر کم‌نظیر می‌آفریند و سالانه گردشگران زيادی را جذب می‌کند.

پل معلق مازندران

پل معلق یکی از بناهای باشکوه و ارزشمند توریستی شهر آمل محسوب می‌شود که در نزدیکی پل دوازده پله واقع شده است و به‌این‌علت آن را پل معلق می‌خوانند که اگر پایه‌های زیرین آن براثر سیل تخریب شود کمان‌های بالايی آن را نگه می‌دارند.

ساخت پل معلق آمل را مهندسان آلمانی در سال ۱۳۱۴ شروع و در اواخر ۱۳۱۵ به پايان رساندند. این پل آهنی که به صورت یک معماری ایرانی است، بر روی رود هراز احداث گردیده و ۱۸۰ متر طول، ۸۰ متر عرض و از کف رودخانه ۶ متر ارتفاع دارد.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

در کنار و زير اين پل در فضايی باز پارک بزرگ شهر واقع شده که محل اسکان مسافران و تفريح گردشگران شده است و از نظر حمل و نقل هم مکانی برای مسافران و گردشگران تعبيه شده که می‌خوانند وسايل نقلیه خود را در پارکينگ پارک نموده و در آرامش کامل باشند. همچنین هتل شهرداری آمل هم در کنار این پل‌ها قرار دارد.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهرستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سياه بيشه
درياچه سد لار
غار اسک
آبگرم اسک و استراباکوه
آب سرد معدنی آمولو
آب گرم بائيجان
آبگرم لاريجان
پارک جنگلی ميرزا کوچک خان
پارک دهکده طلايی
مقبره مير بزرگ
قلعه بهمن
پل دروازه چشمه
شکل شاه ( جاده هراز )
دخمه های سنگی (کافر کلی) رينه راه باستانی تنگه بند بريده و تصوير حجاری‌شده شاه و ياران او بر سنگ
کاروانسرای گمبوج
قلعه ملک بهمن

رامسر در استان مازندران

شهرستان رامسر که به عروس مازندران شهرت یافته، در منتهی‌اليه غربی مازندران در دامنه جنگلي و زيبای البرز و سواحل رویایی دريای خزر از جاذبه‌های متعدد و زيبايی برخوردار است.

روستای جواهر ده مازندران

جواهرده منطقه‌ای تاريخی با جنگل‌های سرسبز است كه نيمی از سال پوشيده از برف و در فصل تابستان از هوای بسيار مطبوع برخوردار است. اين منطقه رویایی، شاهكار طبيعت و نگين فيروزه فام کوه‌های البرز است كه از ۳ جهت در محاصره كوه قرار دارد.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

در مورد نام‌ این‌ روستا عقاید مختلفی‌ وجود دارد، در گذشته آن‌ را «جورده‌» به‌ معنی‌ ده‌ بالا در مقابل «جیرده» یعنی ده پایین می‌نامیدند. این‌گونه نام‌گذاری در اشکورات و گیلان و مازندران متداول است. این روستا مرتفع‌ترین‌ روستای‌ کوهستان‌ در پایین چکاد سماموس است. عده‌ای دیگر ده‌ را به‌ دلیل‌ به‌ دست‌ آمدن‌ آثار قیمتی‌، طلا و جواهرات‌ «جواهرده‌» می‌نامند. در عین‌ حال‌ به‌ اعتقاد مردمان‌ قدیم‌، در روزگاران‌ گذشته‌ زنی‌ به‌ نام‌ جواهر حاکم‌ این‌ منطقه‌ بوده‌ و جواهرده‌ از نام‌ او برگرفته‌شده است.

كاخ سلطنتی رامسر

كاخ سلطنتی رامسر یا كاخ مرمر با مساحتی حدود ۶۰۰ متر با شیوه معماری اروپایی، در میان باغی به مساحت ۶۰ هزار متر بنا شده است. در محوطه بیرونی كاخ تا دریا باغ بزرگی از گونه‌های گیاهی متفاوت و نایاب خارجی و گل‌های زینتی احداث‌ شده است که به یكی از بهترین نقاط دیدنی و جهانگردی نادر و مشهور برای توریست‌ها تبدیل شده است.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

همچنین در كنار این كاخ چشمه آب گرم رامسر وجود دارد كه مركب از ۶ چشمه بزرگ و كوچک است و برای رفاه حال مسافران با لوله‌کشی و ساخت حمام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

اين كاخ هم‌اکنون با عنوان تماشاگه خزر به‌صورت موزه برای عموم قابل بازديد است.

بهشهر در استان مازندران

بهشهر شرقی‌ترين شهرستان استان مازندران است كه سابقه سكونت در آن به دوره ميانه سنگی میرسد. اين شهر به دليل قرار گرفتن در جاده ترانزيتی خراسان و رفت‌وآمد زائران حرم امام رضا (ع) دارای موقعيت ممتازی است.

تالاب عباس‌آباد مازندران

تالاب عباس‌آباد یکی از بخش‌های مجموعه فرهنگی تفریحی عباس‌آباد است که وسعت آن حدود ۱۰ هکتار و عمق آن نزدیک به ۱۰ متر است.

تالاب عباس‌آباد در ارتفاع ۴۰۰ متری از سطح دریا در جنوب شرقی بهشهر میان جنگل قرار گرفته است و به دلیل ساخت‌وسازهایی كه شاه‌عباس در اطراف آن انجام داد، به نام عباس‌آباد معروف شده است.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

بنای میان آب که با مصالح آجر و ساروج در میانه آب واقع‌ شده، در اصل پایه‌ای برای کاخی‌ بوده که اکنون اثری از آن موجود نیست.

دریاچه عباس‌آباد به دلیل دسترسی مناسب سواره، محوطه اتراق، آثار باستانی و آب‌وهوای مناسب قابلیت‌های توریستی فراوان دارد و در فصل‌های مختلف سال تورهای زیادی برای بازدید و استفاده از طبیعت زیبا، از این منطقه دیدن می‌کنند.

كاخ صفی‌آباد

كاخ صفی‌آباد در میان باغی زیبا به‌صورت بنایی مربع شكل با ابعاد ۲۵*۲۵ متر در دو طبقه ساخته‌شده است. شاه‌عباس اول، از روی علاقه‌‌ای که به فرزند دل‌بند خویش، شاه صفی داشت، این بنا را کاخ صفی‌آباد نام‌گذاری کرد. این كاخ در زمان شاه صفی نوه شاه‌عباس توسعه پیداکرد و عمارت باشکوه صفی‌آباد مرهون توجه خاص شاه‌عباس بود.

ورودی كاخ در سمت شمالی قرار داشته كه با عبور از پنج پله امكان دسترسی به داخل طبقه اول كاخ وجود دارد. طبقه اول دارای اتاق‌های متعدد بوده كه از طریق راهرو و هشتی امكان دسترسی به داخل آن وجود دارد.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

طبقه دوم نیز دارای راهرو و اتاق‌های زیبا است. بنا بر روایت مورخان، دیوارهای درونی كاخ دارای نقاشی‌های گوناگون بوده كه متأسفانه امروزه اثری از آن بر جای نمانده است.

گفته می‌شود از کاخ صفی‌آباد تا باغ شاه بهشهر که به عمارت چهل‌ستون مشهور است، یک‌راه زیرزمینی احداث‌شده بود که در مواقع ضروری برای عبور و مرور یا سایر جریان‌های دیگر مورداستفاده قرار می‌گرفت. فاصله کاخ تا دریا در حدود ۱۶ کیلومتر است و در ایام سلطنت صفویه، به‌ویژه شاه‌عباس کبیر، این راه زیرزمینی جهت امور سوق‌الجیشی و جلوگیری از تهاجمات ازبکان و سایر ملل وحشی که در حول‌وحوش دریای خزر زندگی می‌کردند، استفاده می‌شد.

در موازات کاخ صفی‌آباد چشمه آبی موجود است که به چشمه «پلنگ خیل» شهرت دارد. این آب در ایام فرمانروایی صفویه به شکل روباز و با تن پوشه‌های سفالی در تمام طبقات ساختمان، از دیواره و غیره جریان داشت تا تهویه هوا برای ایام تابستان یا احتیاجات دیگر برقرار باشد.

پارک جنگلی سی‌سنگان مازندران

پارک جنگلی سی‌سنگان یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین پارک‌های شمالی کشور است. ساحل زیبای دریا، تنوع پوشش گیاهی، وجود امکانات رفاهی و جاده‌های جنگلی این پارک را به مرکز مهم جذب مسافر در شمال کشور تبدیل کرده است.

موقعیت این پارک از شمال به دریای خزر، از جنوب به دامنه شمال سلسله جبال البرز و از غرب به روستای توسکاتک و از شرق به روستای صلاح‌الدین کلا محدود می‌شود.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

اين پارک نيز مانند پارک جنگلى نور به دليل خصوصيات و جاذبه‌های طبيعى و زيبایی‌ها و امکانات ایجادشده در آن، بسيار مورد توجه مسافران و اهالى بومى است. وجود کمياب و در حال انقراض شمشاد و نزديکى آن به دريا، قابليت سياحتى جالب‌ توجهی به آن بخشيده است.

روستای کندلوس مازندران

در دره‌های البرز مرکزی در جنوب دریای خزر، روستایی زیبا وجود دارد که طبیعت بکرش را در میان کوه‌ها پنهان کرده است. کندلوس که امروزه آن را «میخساز» می‌گویند، در دامنه‌های سرسبز و خرم البرز در منطقه کجور مازندران قرار دارد.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

مجموعه فرهنگى كندلوس چنان وجاهتى به این روستاى تاریخى بخشیده كه هم‌اکنون روستاى كندلوس به یكى از قطب‌های گردشگرى استان مازندران تبدیل‌شده است.

جالب‌ترین قسمت این مجموعه موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی است که در یک بنای زیبا با الهام از داستان‌های شاهنامه ساخته‌شده است.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

در موزه مردم‌شناسی کندلوس، اشیای ارزشمندی از دوران‌های مختلف تاریخی و از آداب و رسوم منطقه به نمایش گذاشته‌ شده است.

مزارع گیاهان دارویی کندلوس با فرآورده‌های بسیار متنوع از دیگر جاذبه‌های این منطقه است.

برای رسيدن به كندلوس از شهرستان چالوس از مسير گردشگری كندوان بايد گذشت و در كيلومتر ۲۵ چالوس به كرج، به دوراهی كجور می‌رسيد كه تا كندلوس ۱۸ كيلومتر فاصله دارد. این راه آسفالته و مقداری هم خاكی جنگلی است.

 

تنکابن در استان مازندران

شهرستان تنكابن با تركيبی از جاذبه‌های دريا، دشت، جنگل و كوهستان برای انواع تورها و انگيزه‌های مختلف گردشگری مناسب است.

طبیعت‌گردی با استفاده از دريا، آب‌های گرم معدنی، پارک‌های جنگلی، آبشار و آب‌وهوای ييلاقی قابل برنامه‌ريزی برای گردشگران است.

دره سه هزار مازندران

دره سه هزار منطقه‌ای بكر و زيبا با چشم‌اندازهای بديع و آب‌وهوای مطبوع به همراه آبشارها و چشمه‌های آب گوارا و آرامش رویایی است که برای گروه‌های گردشگری كاملا ایده آل است.

رستوران‌ها، واحدهای اقامتی، هتل‌ها، پارک جنگلی و… در کنار مسیرهای ماشین روی فرعی بسیار که با داشتن راهنمایی خوب در دسترس قرار می‌گیرند، جاده‌های زیبای این منطقه را به جاذبه‌هایی بی‌نظیر در طبیعت ایران تبدیل می‌کنند.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

جاده تنکابن به خرم‌آباد پس از عبور از قلعه گردن به سمت جنوب امتدادیافته و دوراهی «لتاک» در جانب شرقی وارد یک جاده خاکی می‌شود که به‌طرف منطقه زیبای سه هزار ادامه پیدا می‌کند.

منطقه خشکه‌داران

منطقه خشکه‌داران با مساحتی بالغ‌ بر ۲۶۰ هکتار دارای گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی است و تنها جنگل جلگه‌ای و بكر و از آخرین بازمانده‌های اکوسیستم‌های جنگلی جلگه‌ای شمال ایران است.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

بخش‌هایی از این منطقه حالت تالابی دارد و از مناطق مهم لانه‌سازی و جوجه‌آوری بسیاری از پرندگان است.

خشکه‌داران با برخورداری از ساحل زیبای دریای خزر و مجاورت با شهرهای توریستی و امكانات اقامتی و پذیرایی، از جمله بهترین مناطق برای اجرای تور است، در حاشیه این منطقه نیز یک موزه تاریخی طبیعی ایجادشده كه مجموعه تاكسیدرمی از حیوانات حیات وحش شمال ایران را به نمایش گذاشته است.

دریاچه كوهستانی ولشت مازندران

دریاچه كوهستانی ولشت به دلیل چشم‌انداز سبز و طبیعت منحصربه‌فرد آن ازجمله دیدنی‌ترین میراث طبیعی كشور است كه هرساله بسیاری از علاقه‌مندان به کوهنوردی، آب‌وهوای مطبوع، ماهیگیری و اقامت در محیط آرام و رویایی، این مکان را جهت گذراندن اوقات فراغت انتخاب می‌کنند.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

دریاچه كوهستانی ولشت در جنوب غربی شهر چالوس و شمال شرقی كلاردشت و در ارتفاع یک هزار متری از سطح دریاچه خزر قرار دارد.

دسترسی به دریاچه از طریق مرزن‌آباد و سمت غربی جاده چالوس امکان‌پذیر است.

نمک‌آبرود در استان مازندران

نمک‌آبرود شهرکی گردشگری و ویلایی است که دارای خط تله‌کابینی به نام تله‌کابین نمک‌آبرود است. این تله‌کابین دارای ۴۲ كابين ۴ نفره است كه با سرعت ۳ متر بر ثانيه مسير ۲۱۰۰ متری را طی می‌کند و در مدت ۱۲ دقیقه گردشگران را از نواحی جلگه‌ای به ارتفاع ۹۷۰ متری قله کوهستان مدوبن منتقل می‌کند و در حین انتقال مناظر طبیعی زیبایی را به نمایش می‌گذارد.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

قله كوه مدوبن، با داشتن امكانات پذیرایی مسافرين و همچنين اختلاف دمای حدود ۱۰ درجه سانتی‌گراد نسبت به‌ پای كوه در ماه‌های گرم سال فضای دل‌نشین و خاطره‌انگیزی را برای گردشگران خواهد داشت.

در کنار اين تله‌کابین كه در جنوب غربی شهرک نمک‌آبرود واقع‌شده، میهمان سراهایی با چندین سوئیت و اتاق مجهز برای کسانی که می‌خواهند روزهایی را در آغوش طبیعت بگذرانند، وجود دارد. همچنین در این منظقه تورهای یک‌روزه و چندروزه مهيا شده تا گردشگران از طبيعت بكر اين منطقه كه در نوع خود بی‌نظیر است، استفاده كنند.

دریاچه مصنوعی با پدالو، زمین اسکیت، شهر بازی کودکان، پرواز با هواپیمای دو نفره، کافی‌شاپ، هتل ۵ ستاره، فروشگاه‌های مختلف، دریاچه، ویلاها و پیست دوچرخه‌سواری

موزه بابل مازندران

ساختمان این موزه در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی به‌ عنوان بلدیه (شهرداری) بنا شده و به دلیل دارا بودن ویژگی‌های خاص معماری در فهرست آثار ملی ایران ثبت‌ شده است. این بنا در اسفندماه ۱۳۷۴ با كاربری فرهنگی در اختیار سازمان میراث فرهنگی مازندران قرار گرفت و در بهمن‌ماه سال ۱۳۷۵ پس از احیا و مرمت و باز پیرایی، تحت عنوان موزه بابل گشایش یافت.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

امروزه از طبقه همكف موزه به‌عنوان نمایشگاه موقت آثار فرهنگی-هنری استفاده می‌شود و در طبقه دوم آن آثار باستان‌شناسی و مردم‌شناسی به نمایش درآمده است.

موزه بابل تنها موزه مردم‌شناسی استان مازندران است. بسیاری از وسایل چوبی قدیمی، وسایل کشاورزی اقوام مختلف کوزه‌های سفالی و حتی مجسمه‌های قدیمی را می‌توان در این موزه مشاهده کرد.

امامزاده ابراهيم در مازندران

امامزاده ابراهيم در بين اهالی منطقه به (ابوجواد) معروف است كه با خواهرش در بازار محله مشهد سر به خاک سپرده‌ شده‌اند. در بعضی از کتاب‌ها، امامزاده ابراهيم را برادر امام رضا (ع) یادکرده‌اند. به علت وجود همين آرامگاه در گذشته بابلسر به نام مشهدسر شهرت يافته بود.

ساختمان بقعه بنايی است ۸ ضلعی، با گنبدی كلاه درويشی كه دارای عظمت خاصی است و ساختمان مسجدی بزرگ و بنایی برای آبدارخانه یا نظایر آن به این بنا افزوده‌اند. داخل بنای اصلی و بر جرز مسجد گچ‌بری‌های ظريفی است كه در نوع خود بی‌نظیر است.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

این بنا ازنظر دارا بودن آثار تاریخی ارزشمند هنری مانند درهای نفیس، صندوق چوبین و کتیبه‌های متعدد شهرت دارد. در روی درب‌های این بنا سه تاریخ ۸۵۷، ۸۵۸ و ۸۴۱ هجری قمری حک‌شده است.

بنای امامزاده ابراهیم به سال ۸۴۱ هجری قمری به‌فرمان سید بی‌بی خاتون (همسر سلطان امیر شمس‌الدین از اوامر دوره تیموری) ساخته‌شده است.

برج لاجیم مازندران

برج لاجیم كه در روستای لاجیم منطقه سوادكوه واقع‌شده، سهوا به مقبره امامزاده عبدالله معروف است. این بنای تاریخی در خارج با یک گنبد مخروطی ساده و ظریف پوشیده شده است كه در داخل به حالت مدور تغییر شكل می‌دهد. ورودی این بنای آجری در سمت شرق است و پایه گنبد به‌وسیله یک ردیف طاق‌نما تزئین شده است.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

در كمربند زیر گنبد دو كتیبه به خط كوفی و پهلوی بر روی‌هم قرارگرفته است. این دو كتیبه به شکل زیبایی با آجرهای تراش‌خورده در زمینه‎ای از گچ سفید نصب‌شده‌اند كتیبه با خط كوفی نام (كیا ابوالخوارس شهریار) صاحب بنا و تاریخ ۴۱۳ هجری قمری را نشان می‌دهد.

اهمیت برج لاجیم مانند برج رسکت، بیشتر به دلیل دارا بودن كتیبه پهلوی در كنار كتیبه كوفی است. این امر نشان می‎دهد كه در قرن پنجم هجری قمری در این قسمت از ایران، حكمرانان وقت علاوه بر توجه به هنر دوران قبل از اسلام به خط رایج در دوره حكومت شاهان ساسانی نیز اهمیت می‌داده‌اند.

دریاچه شورمست مازندران

دریاچه شورمست تنها دریاچه طبیعی شهرستان سوادكوه است كه وسعت آن ۱۵ هزار مترمربع و عمق آن ۵ متر است. منظره این دریاچه با جنگل اطراف آن‌که از درختان‌ کهنسال و بلندقامت توسکا پوشیده شده، آن را به یکی از زیباترین اماکن موجود در شهرستان سوادکوه تبدیل ساخته است.

دریاچه شورمست به دلیل قرار گرفتن در شاهراه تهران-شمال و وجود دو محور جاده آسفالته و راه‌آهن از موقعیت بسیار مناسبی برخوردار است.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

در اطراف این دریاچه، تاسیسات عظیم استخراج زغال‌سنگ، پل ورسک، امامزاده عبدالحق زیرآب ، برج تاریخی لاجیم، قلعه کنگ لو، کوه‌های صخره‌ای خروا و نروا و بسیاری از مکان‌ها و چشم‌اندازهای زیبای طبیعی کنار هم گردآمده‌اند تا بتوانند تمامی خواسته‌های علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان را برآورده سازند.

سوغات مازندران چیست؟

استان مازندران به مانند دیگر استان‌های کشور پهناور ایران، شیرینی‌‌های سنتی خوشمزه و صنایع دستی بسیار زیبایی دارد. گردشگرانی که به این استان سرسبز سفر می‌کنند، قطعا از این محصولات برای خود و اقوامشان سوغاتی می‌برند.شیرینی‌های سنتی استان مازندران

آغوزنون، آب دندون، پشت زیک، کماج، رشته به رشته، قماق و برنجک، شیرینی‌های خوش‌طعم و لذیذ استان مازندران هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

پشت زیک مازندران

یکی از شیرینی‌های سنتی استان مازندان، پشت زیک است. این خوراکی لذیذ و خوش عطر به سوهان کنجدی شهرت دارد و اسم آن برگرفته از پرنده‌ای به اسم زیک است.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

در طبخ این شیرینی از کنجد، شکر، گردو، عسل، کره، هل و زعفران استفاده می‌شود. خوردن شیرینی زیک به همراه چای داغ در زمستان بسیار دلچسب است.

آغوزنون مازندران

از دیگر شیرینی‌های سنتی و خوش‌طعم استان سرسبز مازندران می‌توان به آغوزنون اشاره کرد که در جشن‌ها و مراسمات استفاده می‌شود. زنان خانه‌دار مازندرانی هر ساله برای جشن شب یلدا، شیرینی آغوزنون را طبخ می‌کنند و کنار خانواده به همراه دیگر تنقلات، میل می‌کنند.

آغوزنون در استان مازندران به دو صورت طبخ می شود که یک نوع آن کنجی یا آغوزنون نام دارد و دیگری به شکل خام است که به پیس گنده معروف است.

این شیرینی خوشمزه سرشار از مواد معدنی و مغذی(فسفر، کلسیم، آهن، ویتامین D) است و در ترکیبات آن کنجد و گردو بکار می‌برند.

افرادی که به این استان سفر می‌کنند از این شیرینی برای دوستان و اقوامشان به عنوان سوغات خریداری می‌کنند.

رشته به رشته مازندران

رشته به رشته نوعی دیگر از شیرینی‌های سنتی و پرطرفدار استان مازندران است که طعمی فوق‌العاده دارد.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

بانوان هنرمند مازندرانی این شرینی را از ترکیب موادی چون گردو، رشته (تهیه شده از آرد برنج) خاک قند، هل و روغن درست می‌کنند.

قماق مازندران

قمام از دیگر شیرینی‌های سنتی و معروف استان مازندران است و جالب است بدانید که در پخت آن از شکر استفاده نمی‌شود.

موادی چون شنبلیله، آرد گندم، کره، تخم مرغ، جعفری، شوید، گردو و پیاز در پخت و پز شیرینی قماق بکار می‌رود. این شیرینی خوش‌طعم سوغاتی بینظیری برای گردشگران به حساب می‌آید.

برنجک مازندران

برنجک از دیگر شیرینی‌های سنتی و معروف استان مازندران به حساب می‌آید که با برنج درست می‌شود. در استان مازندران از این شیرینی در مجالس و مهمانی‌ها استفاده می‌کنند.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

در تهیه شیرینی برنجک از برنج، آب، شکر (در بعضی موارد از عسل به جای شکر استفاده می‌کنند)، آبلیمو و روغن استفاده می‌شود.

کماج مازندرانی

نان کماج یکی دیگر از شیرینی‌های معروف استان مازندران است که در استان همدان هم به شکل دیگری طبخ می‌شود. تخم مرغ، شکر، آرد برنج، زعفران، شیر، وانیل، زردچوبه وگلاب مواد لازمی است که در پخت نان کماج بکار می‌رود.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

این شیرینی بی‌نظیر اگر به همراه چای سرو شود، روح آدمی را جلا می‌بخشد. توصیه می‌شود اگر به مازندران سفر کردید شیرینی را تهیه کرده و به اقوام و دوستانتان سوغات بدهید.

نان ییلاقی مازندران

نان ییلاقی یا نان کوهی یکی از شرینی‌های سنتی آمل است. این شیرینی مزه‌ای مانند شیرمال دارد. اگر به دنبال آن هستید که در ماه مبارک رمضان بر سر سفره‌ی افطارتان شیرینی خوشمزه‌ای قرار بدهید، نان ییلاقی بهترین گزینه است. این شیرینی سرشار از مواد مغذی است و حتی مادران مازندرانی این خوراکی را به فرزندانشان می‌دهند که در مدرسه هنگام زنگ تفریح نوش جان کنند.

سفر به تاج سرسبز جغرافیای ایران در ایام نوروز

در طبخ نان کوهی از آرد، تخم مرغ، مایه خمیر، شکر، ماست یا شیر، روغن یا کره، آب و نمک استفاده می‌شود. از آنجایی که نان کوهی مغزدار است، برای تهیه مواد میانی آن از رازیانه، هل، گردو، کنجد، زرده تخم مرغ و شکر استفاده می‌کنند.

صنایع دستی استان مازندران

هنرمندان استان مازندران در صنعت گلیم بافی، سرامیک سازی، قالی بافی، ، سوزن دوزی، رنگرزی و چاپ سنتی سفالگری، چرم سازی، منبت کاری، شمد و ملحفه دوزی، حصیر بافی، عروسک سازی طراحی سنتی و نگارگری، صحافی و جلد سازی سنتی، صنایع دستی دریایی فعالیت می‌کنند. در ادامه به معرفی تعدادی ازاین صنایع دستی می‌پردازیم.

حصیر بافی مازندران

در حصیر بافی استان مازندران از نوعی حصیر به اسم کوب، انواع زیلوها را می‌بافند. صنایع حصیری، سوغاتی بی‌نظیری برای گردشگران به حساب می‌آید.

جاجیم بافی مازندران

مردم خون‌گرم و مهربان استان مازندران در صنعت زیبا و معروف جاجیم بافی مهارت بالایی دارند. این هنر در مازندران ارزش و اهمیت فراوانی دارد و وسایلی چون پشتی، زیرانداز، پتو، سجاده و… را می‌بافند.

بر روی جاجیم‌ها نقوش مختلفی طراحی می‌شود که به نام‌های آفتاب تیره، پنجه‌ای، خشتی، چهارگل و گل آفتاب‌گردان شهرت دارند.

گلیم بافی مازندران

هنرگلیم بافی جزو هنر های دستی و قدیمی استان مازندران است که از هنرهای مرسوم این شهر به حساب می‌آید.

نقش‌هایی که روی گلیم‌ها پیاده می‌کنند اکثرا به صورت هندسی است و از رنگ‌های زیبا و جذاب چون سرمه‌ای، کرم، قرمز، نارنجی و سبز استفاده می‌شود.

گلیم استان مازندران در نوع خود بی‌نظیر است و طرفداران بسیاری هم دارد.

سفالگری مازندران

صنعت سفالگری در استان مازندران به وفور دیده می‌شود. وجود خاک رس بسیار زیاد در این شهر باعث شده است که برخی از مردم به صنعت سفالگری روی بیاورند.

هنرمندان زبردست مازندرانی با علاقه و سلیقه‌ی خود، کوزه‌ها و جام‌های سفالی درست می‌کنند و افرادی که به استان مازندران سفر می کنند، محو این وسایل سفالی می‌شوند و و از آن‌ها برای خود تهیه می‌کنند.

در این گزارش سعی کردیم که اطلاعات جامعی از  استان مازندران را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.