پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

یک اقتصاددان: از ظرفیت جمعیت جوان ایران برای اشتغال‌زایی استفاده نمی‌شود

0

یک اقتصاددان در مازندران معتقد است: مهمترین چالشی که در جوامع در حال توسعه نظیر کشورمان وجود دارد، استفاده نکردن از ظرفیت‌های جمعیت جوان و پویا و ایجاد فرصت شغلی برای آنها بوده و یکی از جنبه های توسعه اقتصادی که بر تکیه بر منابع درونی می‌تواند شکل گیرد صنایع دستی است.

 مهدی بشارتده سلوطی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، یکی از مهمترین دستاوردهای صنایع دستی برای کشورهای در حال توسعه یافته را رویش و توسعه اقتصاد برای این کشورها دانست و اظهار کرد: توسعه اجتماعی و فرهنگی لازمه توسعه اقتصادی است و رشد اقتصادی، هدف جوامع در حال توسعه محسوب شده که عمده این جوامع برخوردار از صنایع دستی هستند.

وی افزود: توجه به صنایع دستی در کشورهای در حال توسعه در بحث اشتغال و معضل بیکاری راهگشا بوده و سبب رفع این مشکلات می‌شود.

استاد دانشگاه علم و فناوری مازندران، صنایع دستی را هنری ریشه دار در سنن، فرهنگ و آداب مردم منطقه، کاملا بومی، غیر وابسته به مواد اولیه وارداتی و فارغ از سرمایه‌گذاری کلان توصیف کرده و یادآور شد: این حرفه نیاز به تخصص و تکنیک خاصی نداشته و به همین دلایل می‌تواند به عنوان یک صنعت با ارزش افزوده بالا برای اشتغال مورد بهره‌وری قرار گیرد.

این محقق، پژوهشگر و استاد دانشگاه، کشور ایران بویژه استان مازندران را خاستگاه صنایع دستی دانسته و با اشاره به این که این حرفه در تمام شهرها و روستاها از مناطق جلگه‌ای تا کوهپایه‌ای گسترش دارد، گفت: با توجه به اشتغال اکثر مردم مازندران به کشاورزی و دامداری، این حرفه به عنوان یکی از مشاغل خانگی می‌تواند در فواصل زمانی کاشت و برداشت محصول و چرای دام ها، اوقات فراغت مردم را پر کرده و با درآمد زایی مکمل، سبب اشتغال پایدار شود.

بشارتده سلوطی با اشاره به اینکه وجود بیش از 150 رشته در حوزه صنایع دستی، تنوع این هنر را در مازندران نشان می‌دهد، افزود: عمده این رشته ها غیر صنعتی بوده و بیانگر این است که صنایع دستی مازندران توسط تولیدکنندگان روستایی و محلی شکل گرفته است. هم اکنون در کشورهای در حال پیشرفت نظیر هند، نپال، مالزی و تایلند صنایع دستی وجهه صنعتی بخود گرفته و صنعت دست مردمان آن مناطق برپایه صنعت، تولید به فروش می رسد.

این دکترای اقتصاد گفت: شعار امسال و بحث حمایت از کالای ایرانی حامی بسیار مهمی برای صنایع دستی بوده زیرا منابع، نیروی کار موجود، مواد مصرفی و ابزاری که همگی تولید داخل هستند شامل تمام ارزش داده‌ای اقتصادی است که مستقیما بر تولید و فروش اثرگذار بوده و بر این اساس اثر مستقیم بر درآمد خالص ملی دارد.

این پژوهشگر، محقق و استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: صنایع دستی بر توسعه صادرات تاثیر می‌گذارد، چرا که از جمله شاخصه های کشورهای توسعه نیافته، خام فروشی و صادرات تک محصولی است، بنابراین ما با شناسایی بازارهای هدف در کشورهای همسایه و استفاده از بازاریابی و فروش برنامه ریزی شده می‌توانیم صنایع دستی خود را به دنیا معرفی کرده و بر رونق آن بیفزاییم. همچنین فعالیت زنان که بسیار در زمینه صنایع دستی توانمند هستند می‌تواند در بالابردن رونق اقتصادی تاثیر شایانی داشته باشد.

وی  یادآور شد: اتخاذ سیاست‌ها و صدور دستورالعمل هایی مبتنی بر خرید صنایع دستی از سوی متولیان و مسئولان دست اندکار، می‌تواند در رشد و ارتقا فرهنگ و توسعه اقتصادی بر پایه هنر و صنعت بومی استان تاثیرات بسزایی داشته باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.