پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

یک استاد دانشگاه: ادامه برجام منوط به ضمانت قطعی کشورهای اروپایی است

0

عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه مازندران گفت: اگر اروپایی ها تضمین های قطعی دادند برجام را ادامه می دهیم در غیر این صورت معنایی ندارد، بازی که شروع شده را ببازیم و از جیب مردم هزینه شود.

سید مرتضی علویان در گفتوگو با ایسنا ، در پاسخ به نقش وحدت و همدلی در کشور در شرایط خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: وحدت و انسجام ضرورتی فطری، عقلی، شرعی و سیاسی و شرط تداوم هر جامعه به شمار میرود.

وی افزود: وحدت به عنوان یک موضوع پیشران در بسیاری از موضوعات در جامعه مدنی  بوده و از منظری دیگر نیز آموزه های دینی اسلام همواره تاکید بر وحدت همه مسلمانان دارد و در طول تاریخ برکات و آثار آن در زندگی مسلمانان دیده شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان این که با پیروزی انقلاب اسلامی رسالت انقلاب  رساندن صدای اسلام ناب به تمامی ملل جهان بود تصریح کرد: از این رو طبیعی بود که جبهه استکبار با تمام قوا به مقابله با آن بپردازند؛ می بینیم در طول ۴۰ سال حیات انقلاب اسلامی به اشکال مختلف با جنگ تحمیلی و در دوران بازسازی و فرآیند شکل گیری به عنوان یک جریانی که مخل حرکت تداوم و بالندگی انقلاب اسلامی بوده  همواره عهد شکنی و کارشکنی کردند.

علویان با تاکید بر این که  پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی نیاز به وحدت دارد گفت: از سوی دیگر در حوزه سیاست خارجی که به نوعی برگرفته از سیاست داخلی است اگر بتوانیم همان طور که در چهار دهه گذشته با وحدت و انسجامی که بین همه جریان های سیاسی و مردم بوده این وحدت حفظ شود بسیار مهم و تاثیر گذار است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر استکبار جبهه مقابله خود با انقلاب اسلامی را علاوه بر حوزه های مختلف به حوزه اقتصادی تعمیم داده است و از آن جایی که اقتصاد با زندگی مردم درگیر می شود به دنبال اتمام کاسه صبر مردم هستند.

علویان خاطرنشان کرد: باید جریان های سیاسی در کشور و مردم یک صدا در مقابل حربه های دشمن به مقابله بپردازند؛ در این میان مردم با سیاست هایی که دولت ابلاغ می کند همکاری کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران تصریح کرد: کارگزاران دولتی و نظامی باید به شکلی علاوه بر حفظ سیاست های خارجی، نگاهی به خواسته مردم نیز داشته باشند.

علویان خاطرنشان کرد: طبیعی است هم از نگاه سیاسیون و هم از نگاه آموزه های دینی، وحدت یکی از ضرورت هایی است که می توانیم از آن بهره بگیریم تا از بحران و سختی که مقابل ما قرار دادند عبور کنیم.

  وی اظهار کرد:   اکنون درزمانی قرار داریم که برای پیشبرد و گذر از این فضایی که ایجاد شده نیازمند همدلی و وحدت هستیم تا با تبعیت از مقام معظم رهبری از این فضا عبور کنیم.

این استاد دانشگاه در خصوص وضعیت حمایت سایر کشورها از برجام گفت: اگر به سابقه تاریخی روابط دولت های اروپایی نسبت به ایران نگاهی گذرا شود می بینیم که آن ها  هیچ گاه به عنوان نیروهای حمایت کننده ایران به چشم نمی آیند.

علویان بیان کرد: از این رو مسئولان می دانند که با یک نگاه نه چندان خوش بینانه کامل باید به این موضوع نگاه کنند زیرا بازیگران اروپایی سعی می کنند نگاه آمریکا را داشته باشند و در نتیجه در بسیاری از موضوعات استقلال قوی نشان ندادند .

وی با مثبت ارزیابی کردن سیاست هوشمندانه رئیس جمهور کشورمان در این مقطع گفت: ورود جدی و قاطعانه کارگزاران و دیپلمات های ما به خصوص وزارت امور خارجه در چند هفته آینده بسیار مهم است که به صورت جدی وارد مذاکره شوند؛ اگر اروپایی ها تضمین های قطعی دادند برجام را  ادامه  می دهیم در غیر این صورت معنایی ندارد، بازی شروع شده را ببازیم و از جیب مردم هزینه شود.

علویان با اشاره به موقعیت دو کشور چین و روسیه که هردو عضو شورای امنیت و سازمان ملل هستند ابراز کرد: باید از ظرفیت این دو کشور و سایر کشورهایی که استقلال بیشتری دارند استفاده کرد و در کنار فرصتی که به اروپایی ها داده می شود با آنان وارد مذاکره دقیق شد.

 وی گفت: باید برای ادامه برجام  ضمانت های قطعی را گرفت و به سمت ایجاد اجماع قوی تر در منطقه و بینالملل علیه سیاست های یک جانبه گرایانه آمریکا رفت.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.