پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گل نرگس مازندران صادراتی می‌شود

0

مهدی گلچوب عصر امروز دوشنبه در آیین افتتاح دومین جشنواره گل نرگس مازندران در جویبار افزود : کمیت و کیفیت خوب گل نرگس تولیدی در مازندران بویژه جویبار جذابیت این محصول را برای صادرات افزایش می دهد و استانداری هم با همکاری سایر دستگاههای ذیربط برای صادرات آن از تولید کنندگان و تجار حمایت خواهد کرد.

وی صادراتی شدن گل نرگس مازندران را نیازمند توجه بیشتر کشاورزان به این محصول در مراحل کشت ، فرآوری و بازاریابی دانست و تاکید کرد : مازندران تجربه های موفقی از حمایت مسئولان از تولیدات و کشت و کار و کسب موفقیت تولید کنندگان در سال های اخیر دارد که می تواند برای کشت گل نرگس و صادراتی کردن آن به کار آید.

گلچوب یکی از تجربه های موفق را اختصاص زمین های بلااستفاده مازندران برای زراعت چوب معرفی کرد و توضیح داد : حمایت از این بخش باعث تحول اساسی شده است و با حمایت از گل نرگس امیدواریم چنین بستری برای این محصول نیز فراهم‌شود .

مازندران ۷۲ نوع محصول کشاورزی به میزان هفت میلیون تن تولید می کند و حدود ۱۱ درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را این استان در اختیار دارد.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران از برگزاری جشنواره به نام محصولات کشاورزی به عنوان گامی در جهت معرفی این محصولات و افزایش تولید یاد کرد و گفت : در کنار برگزاری جشنواره ها باید بازاریابی و فروش محصول و فراورده های آن با قیمت مناسب مورد توجه قرار گیرد.

وی از برگزاری جشنواره گل گاوزبان در مازندران و در شهرستان تنکابن به عنوان یکی از تجربه های موفق برای معرفی محصول به مردم و بازار مصرف یاد کرد و افزود : تا پیش از برگزاری این جشنواره و معرفی این محصول به مردم و مصرف کنندگان و بازار هدف ، هر کیلوگرم آن به قیمت اندک هر کیلوگرم ۱۰ هزار تومان فروخته می شد ولی اکنون با بهره گیری از نتایج جشنواره ها و بازاریابی خوب قیمتش به هر کیلوگرم ۱۷۰ هزار تومان رسیده است.

دومین جشنواره فرهنگی اقتصادی جشنواره گل نرگس تا ششم دی ماه در جویبار برپاست.

شهرستان جویبار با ۶۰ هزار هکتار سطح زیر کشت ، کانون کشت گل نرگس در مازندران است و بر اساس برآوردهای رسمی ۷۰ درصد سطح زیر کشت این گل در جویبار واقع است. قائمشهر و ساری هم دو شهرستان دیگر مازندران هستند که کاشت گل نرگس در آنجا رواج دارد.

مازندران رتبه سوم تولید گل نرگس را در کشور در اختیار دارد. استان های تهران ، گیلان ، گلستان و خراسان  بازارهای گل نرگس مازندران هستند.

کشت گل نرگس در مازندران از ماه تیر آغاز می شود و تا اواسط مرداد ادامه می یابد ولی برداشت آن به شرایط آب و هوائی پائیز و زمستان بستگی دارد و گاهی تا اواخر اسفند هم به درازا می کشد.

کشت گل نرگس برای بسیاری از کشاورزان مازندران کشت مکمل و یا دوم محسوب می شود.
بر اساس آمارهای جهاد کشاورزی ، کشاورزان نرگس کار علاوه بر فروش شاخه گل ، از راه فروش پیاز گل هم سالانه درآمد کسب می کنند.
سالانه بیش از ۲۰۰ تن پیاز گل نرگس هم در مازندران تولید و روانه بازار می شود.
هم اکنون حدود ۵۰۰ بهره بردار در مازندران به کشت گل نرگس اشتغال دارند و هر سال ۲۵ هزا نفر هم در مراحل مختلف تولید این محصول از کاشت تا برداشت فعال هستند.
گل نرگسی که در مازندران کشت می شود به علت رطوبت بالا از نوع درشت است و ماندگاری بیشتری در مقایسه با سایر ارقام دارد.
گیاه شناسان تاکنون ۶۰ گونه گونه گل نرگس را در ۶ رنگ مختلف در جهان شناسائی کرده اند که چهار گونه آن در استان های مازندران ، خوزستان و فارس در ایران کشت می شوند.

۶۰ هکتار از زمین های کشاورزی جویبار به کشت نرگس اختصاص یافت که بیشترین حجم کاشت این محصول در مازندران است . 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.