پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گلایه‌های بافنده‌های فرش از اتحادیه فرش دستباف ساری/یا نخ بخرید یا بیمه‌تان قطع می‌شود

0

خبرگزاری فارس مازندران ـ سارا امید وندچالی| صنف، انجمنی است که از سوی گروهی از افراد دارای یک حرفه تشکیل می‌شود تا از این راه به بهبود کیفیت و بالابردن سطح کیفی مجموعه واحدها، در کنار تعیین تدابیری برای مقابله با تخلفات و همچنین انجام وظیفهٔ اطلاع‌رسانی دربارهٔ اتفاقات حوزه‌های مرتبط با حرفه موردنظر یاری رساند. یکی از ویژگیهای اساسی بازارها، تشکل بازاریان در انجمنهای صنفی، یعنی «اصناف» بوده‌ است.

همچنین اتحادیه‌های صنفی نیز از نفراتی تشکیل می‌شود که اهداف مشترکی در راستای حفظ حقوق شغل و حرفه موردنظر را دارند و از افراد مورد اعتماد و خوشنام استفاده می‌کنند که دارای وظایفی هستند که ماده ۳۰  قانون نظام صنفی کشور وظایف و اختیارات اتحادیه های اصناف را مشخص کرده است.

اتحادیه فرش دستباف ساری در سال ۱۳۸۵ تشکیل شد و در ۱۳۹۳ به دلیل ابطال شیوه‌نامه فرش، اتحادیه به اصناف واگذار شد و این روند تا بهمن ۱۳۹۶ ادامه داشت تا اینکه کمیسیون نظارت مرکز استان دستور تشکیل یک اتحادیه مستقل جهت ساماندهی بافندگان را داد و پس از برگزاری انتخابات هیات مدیره جدید مسؤولیت اتحادیه را برعهده گرفتند.

*گلایه بافنده‌ها از اتحادیه فرش دستباف ساری

اما بافنده‌های فرش در شهرستان ساری گلایه‌های زیادی در ارتباط با این اتحادیه دارند و برخی اقدامات در اتحادیه فرش ساری را خلاف قانون می‌دانند.

ملیحه محمدی یکی از بافنده‌های قدیمی استان مازندران که در سال‌های گذشته ریاست اتحادیه فرش دستباف شهرستان ساری را نیز برعهده داشته است در گفت‌وگو با فارس از نگرانی‌های بافندگان فرش در این شهرستان می‌گوید: وظیفه اتحادیه صدور کارت شناسایی است تا بافندگان در منزل خود بافندگی کنند که در حال حاضر کارت صادر نمی‌کنند و فقط کارت‌های صادر شده قبلی را تمدید می‌کنند، اما  اتحادیه فرش دستباف شهرستان ساری و اعضای آن از موقعیت خود سواستفاده کرده و بافنده‌های فرش در ساری  را مجبور می‌کنند تا از آنها نخ و نقشه بخرند.

*یا نخ و نقشه بخرید یا بیمه‌تان قطع می‌شود

وی در ادامه افزود: اگر بافنده‌های فرش از اتحادیه نخ و نقشه بخرند مشکلی نخواهند داشت اما اگر از آنها خرید نکنند بیمه‌شان قطع می‌شود، اعضای هیأت مدیره اتحادیه فرش دستباف شهرستان ساری به اجبار بافنده‌های فرش در این شهرستان را وادار به خرید از اتحادیه می‌کنند و به آنها می‌گویند که اگر حرفی بزنند بیمه را قطع می‌کنند و سابقه‌شان از بین می‌رود.

محمدی بیان کرد: اتحادیه فرش دستباف شهرستان ساری می‌گوید این یک قانون است و قالیبافان باید بیایند نخ و نقشه را از اتحادیه بخرند، علاوه بر آن باید دار قالی و فرشی که بافته‌اند را به آنجا ببرند تا اتحادیه فرش را قیچی کند، این موضوع را در گوش بافنده کرده‌اند که این یک قانون است و باید این کار را انجام دهند، این در حالیست که در هیچ کجا این قانون وجود ندارد که دار قالی را بیاورند تا اعضای هیات مدیره فرش را قیچی کنند، یعنی بافنده‌ها باید از شهر و روستا و حتی جاهای دور و با این وضعیت و شرایط مالی و اقتصادی دار قالی را به اتحادیه بیاورند. تهدید قالیبافان از سوی اتحادیه 

*تهدید قالیبافان از سوی اتحادیه 

رئیس سابق اتحادیه فرش دستباف شهرستان ساری یادآور شد: اتحادیه آنقدر بافنده‌ها را تهدید کرده‌اند که بیمه‌شان را قطع می‌کنند که بافنده‌ها جرات حرف زدن ندارند، من در پیگیری این موضوع با اتحادیه فرش تهران تماس گرفتم که گفتند این خلاف قانون است، اتحادیه اساسنامه دارد و این در کتاب اصناف نوشته شده است.

محمدی ادامه داد: هیچ اتحادیه‌ای نمی‌تواند خرید و فروشی در درون اتحادیه انجام دهد کار آنها فقط صادر کردن پروانه کسب است و کاری به جز آن، خلاف است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، وقتی بافنده‌ها دارقالی را می‌آورند تا اتحادیه فرش را قیچی کند، به بافنده‌ها می‌گویند که دار قالی اینجا بماند تا ما چله‌کشی کنیم و همچنین طرحی که ما می‌گوییم را باید بگیرید و انجام دهید و اگر از جای دیگر طرح بگیرید بیمه‌تان قطع می‌شود.

*سواستفاده اعضای هیأت مدیره از موقعیت خود

محمدی با بیان اینکه بافنده‌ها گلایه‌های بسیاری در این زمینه با ما در میان می‌گذارند، افزود: فروش نخ و نقشه و همچنین چله‌کشی و هر اقدام دیگری در اتحادیه اتفاق می‌افتد خلاف است، بافنده‌هایی  ۱۰ سال سابقه دارند، با این شرایط سخت اقتصادی چگونه هر سه تا چهار ماه نخ و نقشه بخرند، اعضای هیات مدیره اتحادیه قالیبافان شهرستان ساری از موقعیت خود سواستفاده کرده و قالیبافان این شهرستان را در شرایط دشواری قرار داده‌اند.

در ادامه پیگیری این موضوع به سراغ قالیبافان شهرستان ساری رفته‌ایم که آنها نیز گلایه‌های زیادی در این زمینه داشته‌اند.

*اگر از آن‌ها نخ می‌خریدم بیمه‌ام قطع نمی‌شد

یکی از بافنده‌های شهرستان ساری که سال‌هاست که به این کار مشغول بوده با گلایه و ناراحتی از اتفاقات پیش‌آمده برای خود، چنین می‌گوید: قالی داشتم و باید آن را تمام می کردم اما این سری برایم مشکلی پیش آمد که نتوانستم قالی را تمام کنم و وقت نکردم تا سر موعد مقرر آن‌ را به پایان برسانم از آنها خواستم تا به من مهلت بدهند اما این کار را نکردند و این امر باعث شد تا بیمه‌ام را قطع کنند.

وی بیان می‌کند: با من با برخورد بدی داشتند و می‌دانم که اگر از آنها نخ یا دارقالی می‌گرفتم و ذینفع بودند به من تاییدیه می‌دادند و بیمه‌ام قطع نمی‌شد، من از آنها نمی‌گذرم  چراکه کار قالیبافی من را خراب کردند و بیمه‌ام قطع شد، مجبورم از بیمه آزاد استفاده کنم.

*فروش نخ و نقشه در اتحادیه تخلف است

ابراهیم یعقوبی معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران در این ارتباط به فارس گفت: در گذشته تعداد زیادی از افراد به عنوان قالیباف، بیمه قالیبافی شده بودند که در سال‌های اخیر با تهیه ساختاری نظام‌مند، افرادی که قالیباف نبوده‌اند بیمه‌شان حذف شده است.

وی با بیان اینکه کار اتحادیه فروش نیست و نمی‌تواند این کار را انجام دهد، افزود: اگر اتحادیه‌ای اصرار داشته باشد تا فرشباف از آنها نخ و نقشه و … بگیرد این یک تخلف است و اگر موردی در این زمینه باشد قابل بررسی است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران ادامه داد: اگر افراد قالیباف با این موضوع مواجه هستند به ما مراجعه کنند تا به عنوان ناظر موضوع را بررسی کنیم، برخی افراد حضوری برای قطع بیمه‌شان مراجعه کرده بودند که با بررسی‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که اینها اصلا قالیباف نبوده‌اند، قالیبافان هر مشکلی داشته باشند به ما مراجعه کنند تا ما موضوع را پیگیری کنیم و ابزار قانونی برای برخورد با اتحادیه‌ها را هم داریم.

 /۸۶۰۴۱/ج/خ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.