پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

در باره جشنواره هلی ترشی بالاده، گفت وگو با مدیر انجمن فرهنگی سادوا

0

 

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه ساری/ در آستانه برگزاری نخستین جشنواره هلی ترشی استان مازندران که بزودی در روستای بالاده برگزار خواهد شد، پایگاه خبری چهاردانگه ساری گفت و گویی با آقای عین اله آزموده مدیر انجمن فرهنگی سادوای بالاده در باره این جشنواره انجام داده است که از نگاهی دیگر به سنتهای قدیمی و فرهنگ بخش چهاردانگه اشاره دارد:

 

پایگاه خبری چهاردانگه: با تشکر از وقتی که برای این گفت و گو در اختیار ما گذاشته اید. برگزاری این جشنواره در منطقه ای محروم در استان مازندران نشانگر اهمیت فرهنگ در بخش چهاردانگه هست. بفرمایید دلیل برگزاری این جشنواره در بالاده چیست؟

 

– آقای آزموده: با سلام و سپاس از شما که پیگیر امور فرهنگی چهاردانگه هستید. جشنواره هلی ترشی بالاده یا پختن رب آلوچه جنگلی، نخستین جشنواره در نوع خود در استان مازندرانست که با برنامه ریزی انجمن فرهنگی سادوا بالاده و با همکاری صمیمانه اهالی فرهنگ دوست، شورای اسلامی و پایگاه بسیج شهدای بالاده اجرا خواهد شد.

 

پایگاه خبری چهاردانگه: دلیل انتخاب هلی ترشی برای جشنواره چی بوده؟

 

بخش چهاردانگه بواسطه سابقه دیرینه تمدن، تاریخ و فرهنگ از ظرفیتهای ناشناخته گوناگون در هر زمینه ای برخوردار است. بعنوان نمونه میتوان به صنایع دستی مسی، چوبی، گیاهان دارویی، مواهب طبیعی بکر، شخصیتهای برجسته و نخبگان علمی و ادبی … اشاره کرد که هر کدام می تواند فرصتی برای هم اندیشی و معرفی در قالب جشنواره و همایشهای فرهنگی باشد. پختن هلی ترشی نیز یکی از سنتهای قدیمی و از چاشنی های سالم و بومی و ارگانیک منطقه چهاردانگه است که طبیعت، سخاوتمندانه به ما بخشیده و پدران و مادران ما نیز به میزان اندازه و نیاز خود از طبیعت بهره گرفتند و استفاده کردند. این جشنواره نگاهی امروزین به یکی از این فرهنگهای سنتی و غنی روستایی دارد.

 

پایگاه خبری چهاردانگه: برای این جشنواره با نهادهای دولتی و فرهنگی استان مازندران هم رایزنی کرده اید؟

 

بله. از نوروز امسال که بحث اجرایی شدن این جشنواره در جلسه انجمن فرهنگی سادوا مطرح گردید با مسوولان فرهنگی و اجرایی استان مازندران در میان گذاشتیم که از جمله با جناب آقای دکتر بزرگ نیا مدیر کل محترم سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جناب آقای جاودانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، جناب آقای حسین زادگان فرماندار محترم شهرستان ساری، جناب آقای  عبدی مدیر کل امور روستایی استانداری، جناب آقای اسماعیل امینی بخشدار محترم چهاردانگه و تنی چند از شخصیتهای فرهنگی استان مازندران مشورت کرده ایم که همه این عزیزان از برگزاری چنین جشنواره ای استقبال و حمایت کرده اند.

 

پایگاه خبری چهاردانگه: اهداف برگزاری این جشنواره را بیان کنید؟

 

اهداف برگزاری جشنواره هلی ترشی را میتوانم به طور خلاصه در چند بند بازگو کنم:

۱ . زنده کردن یکی از سنتهای قدیمی و بومی در بین مردم بالاده یعنی پختن هلی ترشی که بعنوان یکی از چاشنیهای طبیعی (اُرگانیک) از دیرباز پخته و استفاده میشد و امروز فقط چند خانواده بومی هستند که هنوز هلی ترشی می پزند.
۲ . ایجاد فضایی صمیمی و شاد برای اهالی بالاده (که امروزه هر کدام با توجه به شرایط کاری در گوشه و کنار استان مازندران و کشور ایران پراکنده شده اند) تا به چنین بهانه ای دور هم جمع شوند و دید و بازدیدی دوباره نمایند.
۳ . ثبت جشنواره هلی ترشی بنام روستای بالاده و بخش چهاردانگه؛ تا این کار فرهنگی ازین پس بعنوان نماد (بِرند) فرهنگی بنام دیار ما شناخته شود و در تاریخ ثبت شود.

۴ . ایجاد روحیه همگرایی و مشارکت و توجه به زادگاه آباء و اجدادی در بین اهالی بالاده و نهادهای مردمی (انجمن فرهنگی سادوا، پایگاه بسیج و شورای اسلامی). این همکاری به اندازه ای چشمگیر است که واقعاً زبان از ستایش آن باز می ماند.

۵ . جلب توجه مسوولان بخش چهاردانگه، شهرستان ساری و استان مازندران نسبت به ظرفیتها و توانمندیهای فرهنگی بالاده و بخش چهاردانگه و لزوم توجه هر چه بیشتر دولتمردان به این دیار کهن، تا با شناخت ظرفیتهای فرهنگ بومی و حمایت از آن در جهت رشد و اعتلای فرهنگ استان مازندران و کشور گامهای موثری بردارند.

 

پایگاه خبری چهاردانگه: این جشنواره در چه تاریخی و در کجا برگزار میشود؟

 

جشنواره در روز جمعه ۱۵ مرداد ماه ۱۳۹۵ از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۳ در دبستان شهید دستغیب بالاده برگزار میشود.

 

پایگاه خبری چهاردانگه: استقبال اهالی بالاده و منطقه دوسرشمار چگونه است؟

 

مردم بالاده و منطقه دوسرشمار همیشه با مهربانی و بزرگواری از ما فرزندان خود در زمینه فرهنگی پشتیبانی کرده اند. در این جشنواره نیز از سه ماه قبل تاکنون بطور مداوم با مردم، نهادهای رسمی بالاده (شورای اسلامی و پایگاه بسیج شهدا)، روحانیت محترم و فرهنگدوستان منطقه در تماس هستیم و خوشبختانه نگاه بسیار خوبی نسبت به فعالیتهای سالم فرهنگی در منطقه دیده میشود.

 

پایگاه خبری چهاردانگه: از مسوولان بخش چهاردانگه چه حمایت هایی شده است؟

 

با جناب آقای امینی بخشدار محترم چهاردانگه در ارتباط هستیم و از طریق ایشان با فرمانداری ساری مرتبط هستیم. هم چنین اداره آموزش و پرورش چهاردانگه با در اختیار گذاشتن حیاط دبستان شهید دستغیب بالاده به اجرای هر چه بهتر این جشنواره کمک کرده اند. جا دارد همینجا از جناب آقای امینی، جناب آقای مسعودیان زاده رئیس اداره آموزش و پرورش چهاردانگه و جناب آقای خامد خلیلی ازنی معاون آموزشی این اداره صمیمانه سپاسگزاری کنم.

 

پایگاه خبری چهاردانگه: از مسوولان استان و بخش چهاردانگه کسی در این جشنواره حضور پیدا می کند؟

 

از مسوولان جناب آقای امینی بخشدار چهاردانگه و آقای بزرگ نیا و تنی چند از مسولان استان قول حضور داده اند و امیدوارم حضورشان منشاء خیر و برکت در عرصه های فرهنگی دیارمان شود.

 

پایگاه خبری چهاردانگه: از فعالیتهای انجمن فرهنگی سادوا بگویید که تاکنون چه کارهایی انجام داده است؟

 

انجمن فرهنگی سادوای بالاده در مرداد ماه ۱۳۸۶ در بالاده تاسیس شد و در زمینه معرفی فرهنگ بالاه و منطقه و بخش چهاردانگه تلاش می کند. این انجمن تاکنون با همت مردم فرهنگ دوست بالاده و منطقه دوسرشمار همایشهای مختلف فرهنگی از جمله «مراسم نکوداشت آقای محمد آتنی مفرد- آموزگار دبستان بالاده» در مرداد سال ۱۳۸۸، مراسم شب شعر شاهدژ با حضور شاعرانی از روستاهی منطقه دوسرشمار (بالاده، پایین ده، قلعه، تیله بن و واوسر) در مرداد ۱۳۸۹ در بالاده، برعهده گرفتن بخش تبلیغات یادواره شهدای منطقه دوسرشمار در بالاده در مردادماه ۱۳۹۰، همایش چنار ۴۵۰ ساله روستای قلعه در تیر ماه ۱۳۹۱ ، مراسم نکوداشت بزرگان بالاده در تیرماه ۱۳۹۲ را اجرا کرده است که سه همایش سالهای ۱۳۸۸، ۱۳۸۹ و ۱۳۹۱ با همکاری انجمن فرهنگی تَلسی روستای قلعه برگزار شد. آخرین حضور ما در عرصه فرهنگی، برگراری جشنواره «روستا در شهر» در ساری در روزهای ۲۷ تا ۳۱ تیر ۱۳۹۵ در ورزشگاه شهید متقی ساری بود که در قالب غرفه چهاردانگه شرکت کردیم.

 

پایگاه خبری چهاردانگه: آیا این انجمن در خارج بالاده هم فعالیت دارد؟

 

بله. کار فرهنگی در حوزه فرهنگی مازندران مرز ندارد. این انجمن در تهران و در جمع تشکلهای فرهنگی مازندرانیهای مقیم پایتخت حضوری پررنگ دارد. بعنوان نمونه می توانم به برگزاری جشن بزرگ تی تی در پارک ملت تهران ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۹، جشن بزرگ شعر و موسیقی حوزه زبان مازندرانی در دو شب در برج میلاد تهران در ۱۳ و ۱۴ آبان ۱۳۸۹، جشن مازندران سلام، مراسم روز مازندران در سالن همایشهای مرکز اسناد کتابخانه ملی در تهران در آبان ۱۳۹۴، طراحی لوگو و پوستر روز مازندران و اهدای آن به ستاد بزرگداشت روز مازندران، همکاری و حضور در جلسات انجمن فرهنگی تلارپی (سوادکوهیها، قائمشهریها، و … در تهران) اشاره کنم. هم چنین در جلسات خانه تشکلهای مردم نهاد سازمان میراث فرهنگی در تهران هم حضور موثر داریم.

 

پایگاه خبری چهاردانگه: در حوزه فرهنگ عامه بالاده چه فعالیتهایی انجام داده اید؟

 

از سالها پیش در حال گردآوری فرهنگ عامه (فولکلور) این دیار هستیم. کتاب ضرب المثلهای بالاده و منطقه دوسرشمار با نام «پیرُن گفته» در سال ۱۳۹۲ به چاپ رسید و هم اکنون نیز کتاب داستانهای بومی بالاده آماده چاپ است و چند جلد دیگر نیز با موضوعات مختلف فرهنگ بومی در دست تدوین و نگارش است.

 

پایگاه خبری چهاردانگه: سوالی که همیشه وجود داشته اینست که منابع مالی چنین انجمنهای فرهنگی در روستایی دور افتاده چگونه تامین میشود؟ 

 

متاسفانه نداشتن پشتوانه مالی گاهی باعث شکل نگرفتن هرگونه فعالیت فرهنگی در روستاها میشود و این خود به نابودی تدریجی فرهنگ بومی کمک می کند. خوشبختانه اعضای انجمن فرهنگی سادوا با پرداخت حق عضویت و کمکهای مالی اهالی مهربان بالاده تاکنون مشکل مالی نداشته ایم و به حمایتهای همه جانبه آنها همواره دلگرم هستیم و لحظه ای از تلاش برای زنده نگهداشتن فرهنگ بالاده و منظقه کوتاهی نمی کنیم.

 

پایگاه خبری چهاردانگه: نام انجمن فرهنگی و سایت خود را سادوا گذاشته اید. در باره این نام توضیح بدهید.

 

سادوا نام چشمه ای با آب خنک و گوارا در دامنه جنوبی قله شاهدژ و شمال روستای بالاده هست که به دلیل نامی بومی، بی همتا در جایی دیگر، ساده و روان و هم چنین دارای بار فرهنگی و نوستالژیک بودن برای انجمن فرهنگی و سایت بالاده انتخاب شده است. امروزه، سادوا نامی شناخته شده در عرصه فرهنگی و رسانه ای مازندران است. نشانی اینترنتی سایت سادوا www.sadva.ir هست که مدت ۹ سالست در عرصه فضای مجازی فعالیت دارد.

 

پایگاه خبری چهاردانگه: شما در خارج استان مازندران ساکن هستید با اینحال حضوری مستمر در عرصه فرهنگی روستای خود و حتی چهاردانگه دارید. این فعالیتها تحت چه شرایطی انجام میگیرد؟ 

 

من ساکن کرج در استان البرز هستم اما دلم هر لحظه با زادگاهم بالاده و چهاردانگه هست. امروزه با در احتیار داشتن اینترنت و امکانات الکترونیکی، مسافتها کوتاه شده است. از طرفی در سال یک دو نشست عمومی هم برگزار می کنیم و به تبادل نظر و ارائه راهکار می پردازیم. تقسیم مسوولیت و مسوولیت پذیری هر یک از اعضای انجمن فرهنگی سادوا و مردم بالاده باعث میشود تا کارها به خوبی جلو برود و در این زمینه مشکلی نداشته باشم و حضور نداشتن من در منطقه خللی در کارهای فرهنگی ما ایجاد نمی کند.

 

پایگاه خبری چهاردانگه: شما از دست اندرکاران پایگاه خبری چهاردانگه ساری هم هستید. در باره چگونگی راه اندازی این پایگاه توضیحاتی بفرمایید.

 

سالها پیشتر هر بار که می خواستم از بخش چهاردانگه اطلاعاتی بدست بیاورم ناچار می بایستی سایتهای مختلف خبری را زیر و رو می کردم اما کمترین خبری از چهاردانگه در آنها نبود. همواره این پرسش ذهن مرا به خود مشغول می کرد که چهاردانگه تا کی می بایست در محرومیت و انزوای خبری در عرصه رسانه ها باقی بماند؟ برای پاسخ به این پرسش، کم کم این اندیشه شکل گرفت که ما چهاردانگه ایها می بایستی خود صاحب رسانه ای مستقل باشیم تا برای اطلاع رسانی در باره همه امور در گوشه و کنار این بخش پهناور نیازمند دیگران نباشیم. این ایده را در سال ۱۳۹۰ با چند تن از دوستان چهاردانگه ای که در فضای مجازی فعالیت داشتند در میان گذاشتم و بزودی این پایگاه خبری شکل رفت و امروز یکی از موثرترین رسانه های استان در حوزه روستایی و مناطق محروم می باشد.

 

پایگاه خبری چهاردانگه: از اینکه با این همه مشغله کاری در آستانه برگزاری جشنواره هلی ترشی وقت خود را در اختیار ما قرار داده اید تشکر می کنیم.

 

من هم از شما سپاسگزارم که در باره این جشنواره اطلاع رسانی می کنید. برایتان آرزوی موفقیت در عرصه اطلاع رسانی و بیان مشکلات مردم و ارائه تصویری زیبا از طبیعت و فرهنگ غنی چهاردانگه دارم.

 

Hali Tershi- Site

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.