پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گفت‌وگو با چهره ماندگار علوم دامی ایران/ دامداری که نژاد «سیمنتال» را احیا کرد

0

خبرگزاری فارس استان مازندران ـ سرویس اقتصادی|کسب درآمد از یک تجارت کشاورزی مستلزم آگاهی از شیوه‌های کشاورزی و تجربه‌ در زمینه توسعه یک تجارت است و با این وجود برای راه‌اندازی اغلب این کسب و کارها داشتن زمین، سرمایه و علاقمندی سه فاکتور اصلی محسوب می‌شود.

شرکت آمارد دام طبرستان با ۱۲ مولد خالص سیمنتال ژنومیک از خطوط خونی مختلف در حال تولید است که در حال حاضر این شرکت توان پاسخگویی به کل نیاز اسپرم سیمنتال کشور را دارد و این امر موجب جلوگیری خروج قابل ملاحظه ای ارز از کشور می شود و سالانه ۷۰۰ هزار دوز اسپرم تولید که ۸۰ درصد نیاز کشور از این مجموعه تامین و ۱۰۰ هزار دوز به کشورهای افغانستان، عراق و آذربایجان صادر می شود.

با فعالیت‌های گسترده‌ای که این مجموعه دارد توانسته به عنوان یکی از نمونه‌های موفق تولید داخلی مطرح شود.

حشمت‌اله جمالی از افراد موفق در پرورش نژاد سیمنتال کشور است که توانسته در حوزه دامداری از دامداران پیشرو و موفق باشد.

وی در ابتدا می‌گوید؛ سال ۳۹ بعد از پایان تحصیلات در کشور آلمان و با توجه به اینکه همسرم آلمانی بود ترجیح دادم به کشورم خدمت کنم و دولت وقت آن زمان ۲۰ هکتار زمین در اختیارم قرار داد و با کمک همسرم زمین مخروبه را آباد کرده و در سال ۵۹ از تهران به روستای خودم مهاجرت کردم و کارم را در زمینه کشاورزی با اشتیاق فراوان آغاز کردم و در همین زمینه مشغول به فعالیت شدم و بنای زندگی آینده را در این مکان پایه‌ریزی کردم.

جمالی ادامه داد: در آن زمان کار زراعت انجام می‌دادم، کشت برنج و سایر محصولات جنبی، ولی راضی نشدم، تصمیم گرفتم در بخش دامپروری هم فعالیت داشته باشم، به همین منظور در ابتدا تعدادی گوساله بومی مازندرانی و سرابی که حدود ۱۲ راس بودند خریداری کردم و کار آمیخته‌گری با نوع« هلشتاین» را بر روی این گوساله‌ها آغاز کردم و در همین راستا کارهای علمی و کاربردی این بخش را فرا گرفتم و تا سال ۷۳ به ادامه آن پرداختم که به یک گله هلشتاین رسید و در حال حاضر ۲۸۰ راس دام سنگین نژاد سیمنتال، ۲۰۰ راس گوسفند، ۲۰ راس بز آلپاین و مزرعه پرورش ماهی گرم آبی در اختیار دارم.

 

جمالی در ادامه گفت‌وگو به این موضوع اشاره کرد که میل به پیشرفت و تکامل در من وجود داشت و به دنبال کار جدیدتری بودم و سرانجام بعد از مطالعه، تحقیق و مشورت تصمیم گرفتم برای بهره‌وری بیشتر به سراغ گاوهای دو منظوره سیمنتال بروم و کار آمیخته گری هلشتاین با سیمنتال را آغاز کردم و بعد از تولد اولین گوساله های آمیخته متوجه شدم انتخابم درست بوده و بعد از آن به طور شبانه روزی به ادامه آن و همچنین به پرورش تعدادی گوسفند پرداختم که به طور موازی ادامه داشت.

این کارآفرین نمونه آملی بیان می‌کند؛ ماده گاوهای خالص سیمنتال طی یک برنامه دقیق انتخاب اسپرم و با در نظر گرفتن خطوط خونی مختلف، تلقیح شده و گوساله‌های نر خالص متولد شده در مرحله اول تست‌های سلامت و برنامه ارزیابی تیپ را پشت سر می‌گذارند، سپس نمونه‌های بافتی آنها برای استخراج DNA و انجام عملیات ارزیابی ژنومیک به شرکت BVN آلمان فرستاده می شوند.

وی را پدر و پایه‌گذار کشت و تولید برخی از علوفه‌ها از جمله کلزای علوفه‌ای، زنف علوفه‌ای، شلغم علوفه‌ای و کدوی علوفه‌ای در ایران می‌دانند که آن را وارد ایران کرد.

جمالی اولین ایرانی است که موفق به پیشرفت‌های عظیمی در اصلاح نژاد دام‌ها در زمینه پرورش گاوهای هولشتاین و سیمنتال در ایران شد و پرورش گاوهای سیمنتال در ایران حاصل و دستاورد تلاش علمی این فرد موفق است.

 

وی دارای تحصیلات کشاورزی و مهندسی الکترومکانیک از دانشگاه نورنبرگ آلمان و از نوابغ و نام‌آوران کشاورزی و دامپروری ایران است.

مزرعه کشاورزی و دامپروری جمالی از مهم ترین مراکز علمی و تحقیقی برای دانشگاه ها و سازمان‌های تحقیقاتی ایران در زمینه کشاورزی و دامپروری است.

بسیاری از تحقیقات درباره اسپرم‌های تلقینی و انتقال جنین گاو در ایران در دامداری آقای جمالی اجرا می‌شود.

جمالی اظهار می‌کند: در سال ۸۰ به خاطر کسب اطمینان از نوع خالص نژاد سیمنتال و برای رسیدن سریع‌تر به گاوهای خالص سیمنتال کار انتقال جنین را در دامداری آغاز کردم، در سه سال متوالی و در جوار آمیخته‌گری، انتقال جنین هم به بار نشست و تعداد ۲۶ راس گوساله نر و ماده سیمنتال خالص هم به گله آمیخته موجود اضافه شد. گوساله‌های نر را برای اسپرم گیری به مرکز اصلاح نژاد کشور واگذار کردم و گوساله‌های ماده به شیر نشستند، دیگر با اطمینان کامل متوجه شدم که این نژاد بهترین گزینه است و پرورش و نگهداری آن هم بسیار راحت‌تر است و با شوق بسیار زیاد به تکثیر آن پرداختم.

این تولیدکننده موفق ادامه می‌دهد: این مرکز تامین و تولید انجماد اسپرم گاو سیمنتال و توزیع آن به دامداران را انجام می‌دهد و برای راه‌اندازی آن بدون گرفتن تسهیلات، ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل درآمد عایدات این دام، هزینه شده است.

 

وی درباره ویژگی‌های گاو سیمنتال می‌گوید: وزن گاو سیمنتال ماده بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ کیلوگرم و نر آن بین هزار تا هزار و ۳۰۰ کیلوگرم است، وزن به ازای سن و افزایش وزن روزانه دو زمینه ای هستند که نقاط قوت و برتری این گاو اعلام شده است.

جمالی در پایان خاطر نشان می‌دهد: تا امروز که بیش از هزار راس از این نژاد را تولید کردم که مزایای گاو دو منظوره سیمنتال با توجه به کار عملی آن با این نژاد سلامت دام در دوران زندگی، هزینه پایین نگهداری، پرورش آسان، کاهش هزینه تولید به دلیل قانع بودن این نژاد در غذا، باروری آسان و بدون مشکل، عمر طولانی و مفید نسبت به سایر نژادها، دستگاه گوارش خوب که تقریبا هیچ مشکلی در دوران شیردهی و آبستنی ندارد، کیفیت بالای شیر از نظر چربی و پروتیئن، گوشت بسیار مرغوب و رشد سریع گوساله های نر (متوسط ۱۴۰۰ گرم در روز) را به همراه دارد.

 تولید سالانه ۳۸۰۰ تن گوشت قرمز در آمل

مهرداد فولاد سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آمل در این رابطه اظهار کرد: سالانه ۸ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز در دامداری‌های شهرستان آمل تولید و روانه بازار مصرف می‌شود و آمل رتبه دوم تولید گوشت قرمز استان را به خود اختصاص داده است.

فولاد با بیان اینکه ۳۵۰ هزار واحد دامی در شهرستان آمل وجود دارد که ۳۳۰ هزار رأس آن دام سبک است، گفت: ۱۲ درصد شیر مازندران در این شهرستان تولید می‌شود.

 /۸۶۰۳۵/ج/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.