پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گفتگوی اختصاصی با مدیرعامل چهاردانگه ای انجمن ام اس مازندران

0

نهم خرداد هر سال روز جهانی ام‌اس نامگذاری شده تا فرصتی باشد برای افزایش آگاهی در مورد این بیماری عصبی که این روزها یکی از شایع‌ترین اختلالات عصب شناختی در میان بزرگسال سراسر جهان است. در سال 98 به دلیل همزمانی این روز با ماه مبارک رمضان از سوی انجمن ام اس ایران روز 24 خرداد به این منظور انتخاب شده است. به همین بهانه فرصتی دست داد تا با مدیرعامل چهاردانگه ای انجمن ام اس استان مازندران گفتگویی داشته باشیم تا بیشتر در جریان وضعیت این بیماری خاص در استان مازندران قرار بگیریم.

 

لطفا خودتان را بیشتر معرفی کنید.

من سید عسگری عمادی ترکامی هستم از روستای ترکام چهاردانگه و چند سالی هست که به عنوان مدیر عامل انجمن ام اس مازندران مشغول خدمت هستم.

 

انجمن ام اس استان مازندران در چه سالی و با چه هدفی تاسیس شده است؟

انجمن ام اس مازندران در سال 1382 با هدف سخنگویی بیماران و همچنین پیگیری مسائل و مشکلات دارویی و درمانی و معیشتی آنها تاسیس شد. این انجمن بر اساس رسالت و اهداف خود، خدماتی را به این بیماران عزیز ارائه میدهد و جدای از این خدمات، اقداماتی دیگری انجام داده که اهم آن نشست و دیدار با مدیران استانی و شهرستانی جهت دریافت خدمات متناسب با آن اداره، برای بیماران استان است.

 

آیا آمار دقیقی از تعداد مبتلایان به ام اس در استان مازندران وجود دارد؟

در حال حاضر تعداد بیماران ام اس استان 2543 نفر می باشد که 70% از این تعداد خانم هستند.

خدماتی که شما به بیماران ام اس ارائه میدهید در چه مواردی است؟

خدمات انجمن در دو بخش است یک بخش آن در مورد پیگیری مسایل دارویی و درمانی بیماران و بخش دیگر آن در مورد معیشت و رفاهی بیماران است. همچنین خدمات دیگری همچون: برگزاری کلاس های آموزشی برای بیماران با استفاده از متخصصین مغز و اعصاب و روانشناسان و تغذیه ، کمک نقدی ماهانه به بیماران نیازمند ، برگزاری همایش علمی با همکاری شرکتهای دارویی برای بیماران جهت آخرین اطلاعات و یافته ها در رابطه با بیماری ام اس ، تحویل سبد کالا در ماه مبارک رمضان و همچنین تحویل لوازم التحریر در هنگام بازگشایی مدارس، به بیماران نیازمند ، تهیه بلیط استخر برای بیماران با 75% تخفیف ، تحویل کارت هدیه بعنوان عیدی پایان سال به بیماران نیازمند ، برگزاری جشن به مناسبت روز جهانی ام اس با حضور بیماران و خانواده شان و مسئولین استانی و شهرستانی ، برگزاری تورهای مسافرتی و زیارتی برای بیماران ، معرفی بیماران به بانک جهت دریافت وام قرض‌الحسنه دو میلیون تومانی ، معرفی بیماران به اداره برق جهت برخوردار شدن از تخفیف هزینه مصرفی برق ، پرداخت بخشی از هزینه های بیمارانی که به کلاس یوگا می روند ، هماهنگی با مرکز اموزش قلم چی، که هزینه اموزش برای بیماران و فرزندشان کاملا رایگان است ، مشاوره روانشناسی کاملا رایگان به بیماران طبق درخواست خودشان، با استفاده از متخصصین روانشناس می باشد.

شعار جهانی امسال برای روز جهانی ام اس چیست و شما چه برنامه ای برای تحقق آن دارید؟
شعار امسال، با هم ام اس را شکست دهیم، میباشد و انجمن برای تحقق همین شعار بخاطر اینکه برای جامعه و عموم مردم جهت شناخت این بیماری اطلاع رسانی شود، اقداماتی انجام داده مثل ایجاد یک برنامه‌ زنده تلویزیونی در شبکه طبرستان با حضور پزشک متخصص مغز و اعصاب راجع به بیماری ام اس ، نصب چندین بنر با همین شعار در سطح شهر ، نصب پوستر همین شعار در اماکن درمانی و بهداشتی و ارسال پوستر به ادارات دولتی جهت نصب در تابلو اعلانات و …

آیا بیمارستان خاصی برای بیماران ام اس در استان وجود دارد؟ کدام بیمارستانهای استان خدمان تخصصی برای بیماران ام اس ارائه می کنند؟

حقیقتا بیمارستان خاصی فقط جهت استفاده بیماران ام اس باشه وجود نداره ولی در بیمارستان بوعلی ساری یک بخش به عنوان کلینیک ام اس وجود دارد که فقط مختص بیماران ام اس میباشد. یعنی در طول هفته هر روز یک متخصص نورولوژیست (متخصص مغز و اعصاب ) حضور دارد برای ویزیت و کارهای دیگر بیماران ام اس مثل بستری شدن جهت دریافت کورتون، که همه اینکار برای بیماران رایگان میباشد. در بخش دیگر این بیمارستان خدمات دندانپزشکی هم برای بیماران رایگان میباشد.

 آیا از سوی وزارت بهداشت یا سازمان های مربوطه بودجه ای برای انجمن ام اس مازندران اختصاص می یابد؟

خیر. چون انجمن خیریه است هیچ اعتبار و بودجه دولتی برای این منظور وجود ندارد.
آیا بیماران شناسایی شده ام اس مازندران شناسنامه دارند و آیا از سوی سازمان بیمه تامین اجتماعی و یا دیگر بیمه ها خدمات مختص این بیماری ارائه می شود؟
بله. تمامی بیماران ام اس مازندران در انجمن تشکیل پرونده داده و ثبت شده هستند برای آنها کارت عضویت صادر شده است. بیمه ها هم در حقیقت طبق مقررات خودشان عمل میکنند تا جایی که تعهدات قانونی نسبت به پرداخت هزینه دارویی و درمانی بیماران دارند، اقدام میکنند.

 

آیا مانند بعضی دیگر از بیماری ها پالایشی برای شناسایی عمومی مبتلایان به ام اس در استان مازندران و دیگر استان ها انجام می گیرد و در کل روند افزایشی مبتلایان به این بیماری چگونه است؟

بله. در واقع به محض اینکه یه نفر بنابر تشخیص متخصص، مبتلا به ام اس است موظف است جهت دریافت دارو و درمان خودش به انجمن مراجعه کند تا با تشکیل پرونده و معرفی نامه از انجمن به دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران، از بقیه خدمات انجمن بهره مند گردد. متاسفانه در حال حاضر شیوع این بیماری زیاد است تا جایی که در هفته قبل 5 الی 6 نفر مبتلا به ام اس جهت تشکیل پرونده به انجمن مراجعه کردند.
ممنون بابت وقتی که برای این گفتگو گذاشته اید.

در پایان از شما ممنونم و بینهایت تشکر میکنم و از خداوند متعال سلامتی و شفای عاجل همه بیماران بویژه بیماران ام اس را آرزو میکنم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.