پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گشت رصدی باشگاه نجوم ساری زیربارش شهاب‌های برساوشی دركياسر

رصد ماه و اجرام آسمانی توسط باشگاه نجوم ساری در محل پارک شهر کیاسر برگزار گردید.

0

 

به گزارش آهنگري كياسري خبرنگار افتخاري پايگاه خبري چهاردانگه نيوز، این همایش تفریحی ـ علمی در غروب روز پنج شنبه 16 مرداد 1393 با حضور علاقه مندان نجوم که در غالب یک تور از ساری آمده بودند، برگزار شد و مورد استقبال تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان کیاسر و مسافرانی که در پارک حضور داشتند قرار گرفت.

 

آقای احمدی مسئول باشگاه نجوم همزمان با رصد، در خصوص علم نجوم و معرفی کهکشان راه شیری توضیحات مفیدی ارائه کرد. وي همچنین در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری چهاردانگه نیوز و خبرنگار سیمای تبرستان از آمادگی باشگاه نجوم ساری جهت آموزش برای علاقمندان در شهر کیاسر و همکاری با شهرداری جهت تاسیس رصدخانه در شهر کیاسر تاکید کرد.

 

گفتنی است بعد از انجام رصد در شهر کیاسر، گروه جهت ادامه این همایش به روستای لالا از توابع دهستان چهاردانگه بخش چهاردانگه عزیمت نمودند.

 

rasad-bashgah-nojoom-sari-1

rasad-bashgah-nojoom-sari-2

rasad-bashgah-nojoom-sari-3

rasad-bashgah-nojoom-sari-4

 

عكس ها از آهنگري كياسري

…………………………………………………………………………………..

 

چهاردانگه نیوز: بارش شهابی برساوشی یکی از مهم‌ترین بارش‌های شهابی سالیانه است. بیشینهٔ نرخ ساعتی سرسویی این بارش غالباً در حدود ۱۰۰ است. این بارش شهابی از تودهٔ ذرّات برجای‌مانده از دنباله‌دار سوئیفت‌تاتل به وجود می‌آید و معمولاً از ۲۷ام تیر تا سوم شهریور (بیش از یک ماه) فعّال است که بازهٔ زمانی بلندی برای یک بارش شهابی به‌شمار می‌آید.

 

اوج این بارش شهابی معمولاً هرساله در حدود ۲۲ ام مرداد روی‌ می‌دهد. کانون این بارش در صورت فلکی ذات الکرسی و در نزدیکی مرز آن با صورت فلکی برساوش واقع شده‌است، ولی در گذشته که اندازه‌گیری و سنجش دقیق مکان نورباران بارش‌های شهابی میسّر نبود، اخترشناسان مکان کانون این بارش را در برساوش می‌دانستند و به همین دلیل آن را برساوشی نام‌گذاری کردند. به دلیل سنّت پابرجایی نام‌ها در اخترشناسی، این نام نیز همچون بسیاری موارد دیگر تا به امروز حفظ‌ شده و باقی‌ مانده‌ است. / نقل از ویکی پدیا

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.