پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گزارش تصویری جشنواره هلی ترشی روستای بالاده ساری

1

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه ساری به نقل از سایت سادوا، نخستین جشنواره هلی ترشی روستای بالاده از توابع بخش چهاردانگه ساری در روز جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ برگزار شد. در این جشنواره فرهنگی که با مسوولیت انجمن فرهنگی سادوا و همکاری صمیمانه پایگاه بسیج شهدا و شورای اسلامی بالاده و اهالی فرهنگ دوست این روستا برگزار شد، برنامه هایی فرهنگی برای معرفی این سنت دیرینه اجرا گردید. جشنواره پختن رب آلوچه جنگلی، نخستین جشنواره در نوع خود در استان مازندران و کشور بوده و خبرگزاریهای زیادی آن را تحت پوشش قرار داده اند که از جمله می توان به خبرگزاری های ایرنا، ایسنا، تسنیم، چهادرانگه نیوز، واحد مرکزی خبر صدا و سیما، باشگاه خبرنگاران، شمال نیوز، خبر مازندران، خزرنما و … روزنامه حرف مازندران، روزنامه سراسری اقتصاد پویا و آسیا و … اشاره کرد.

 

این مراسم از ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه صبح با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در حیاط دبستان شهید دستغیب بالاده آغاز شد و با اجرای بخشهای متنوعی ادامه پیدا کرد. اگر چه این جشنواره با استقلال و بدون وابستگی به نهادهای دولتی یا غیردولتی در منطقه ای کوهستانی و دور افتاده برگزار شد اما حضور مسوولان اداری و نهادهای دولتی با پیمودن سه ساعت راه از مرکز استان تا بالاده مایه دلگرمی برگزارکنندگان و اهالی روستای بالاده شده است. دکتر سیدرحیم موسوی معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث فرهنگی – صنایع‌دستی و گردشگری مازندران، آقای علی ماهفروزی از مسوولان اداره‌ کل میراث فرهنگی مازندران،  مهندس حسن زاده معاون فرمانداری ساری، آقای امینی بخشدار چهاردانگه ساری، حجت الاسلام بابایی نماینده رئیس جمهور در نهاد روحانیت استان مازندران، آقای قاسمی مسوول جهاد شهرستان ساری، آقای حسنی از مسوولان شهرداری ساری، آقای اصغری مدیرکل اسبق منابع طبیعی استان مازندران و رئیس کارخانه نکا چوب مازندران، و تنی چند از مسئولان دیگر بر اعتبار این جشنواره افزود و می توان امیدوار بود که دولت توجه خاصی به برگزاری اینگونه جشنواره های بومی نشان داده است.

 

هم چنین در این جشنواره اگر چه تبلیغات زیادی پیرامون آن صورت نگرفته بود ولی به یُمن رسانه های نوین اینترنتی، علاقمندان و گردشگرانی از شهرهای تهران، کرج (استان البرز)، قائمشهر، بابل، ساری، نکا و بهشهر حضور داشتند که مقدم یکایک آنان را گرامی میداریم.

 

چیدمان صندلی که از آموزش و پرورش چهاردانگه امانت گرفته شد و با هماهنگی انجمن فرهنگی سادوا با مسوولان آموزش و پرورش چهاردانگه و با تلاش آقایان سیدفخرالدین ساداتی رئیس شورای اسلامی و آقای سیداسماعیل ساداتی فرمانده پایگاه شهدا و از فاصله ۴۰ کیلومتری به بالاده منتقل شد.

 

تلاوت کلام الله مجید توسط آقای سیداسماعیل ساداتی

 

نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران

 

آقای محبوب توبه مجری برنامه

 

حضور گرم مردم بالاده در هوای گرم

 

آقای عین اله آزموده دبیر جشنواره و مدیر انجمن فرهنگی سادوای بالاده به شرکت کنندگان در این جشنواره خوشامد گفت.

 

بدون شرح

 

آقای دکتر سیدرحیم موسوی معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث فرهنگی – صنایع‌دستی و گردشگری مازندران که از سوی آقای دکتر بزرگ نیا مدیرکا این سارمان در جشنواره شرکت کرده است.

 

آقای دکتر سیدرحیم موسوی: بسیار خوشحالم از بابت برگزاری این جشنواره که با استقلال و بدون وابستگی به نهادهای دولتی یا غیردولتی برگزار شده است. برگزاری این گونه جشنواره ها اگر چه دارای محتوای فرهنگی است و می تواند میراث گذشتگان را به نسل جدید منتقل کند، ولی در عین حال جنبه اقتصادی هم دارد.

 

مادران بالاده همواره مشوق فرزندانشان در امور فرهنگی بالاده هستند.

 

خانم سیده ربابه ساداتی شاعره بالادهی با شعری در وصف هلی و هلی ترشی

 

اگر چه هوا صاف و آفتاب کوهستان سوزانست اما مردم فرهنگ دوست بالاده، مهربانیشان را پیشکش خورشید کرده اند

 

خانم سیده سارا ساداتی و دکلمه ای در وصف بالاده: «امروز اما؛ بالاده خیلی چیزها دارد؛ شاهدژ زیبا و اساطیری دارد، چهارنوی سبز دارد، بیست چلچراغ شهید دارد، مردمانی از جنس مهربانی و عشق و تلاش دارد، کوچه هایش هنوز بوی اصالت و دیرینگی تاریخ دارد…»

 

بدون شرح

 

عده ای بیرون از حیاط دبستان به تماشای برنامه نشسته اند

 

آقای حسن زاده معاون سیاسی اجتماعی فرماندار ساری که به زبان مازندرانی سخنرانی کردند: برگزاری جشنواره هایی مانند هلی ترشی و اجرای برنامه های فرهنگی و ورزشی دیگر در کنار آن علاوه بر ایجاد نشاط و شادابی می تواند از بسیاری از معضلات اجتماعی از جمله اعتیاد و طلاق جلوگیری کند.

 

آقای امینی بخشدار چهاردانگه: نقش خرده فرهنگ ها در توسعه جوامع پر رنگ است و برگزاری این نوع جشنواره ها می تواند منجر به رونق حوزه گردشگری شود.

 

دیگ هلی ترشی در حال جوشیدن است و زنان بالاده، جملگی کمک کردند تا آماده شود

 

آقای نعمت اله آزموده شاعر بالادهی شعری در وصف نامهربانی زمستان خواندند که در نوروز امسال با برف شدیدش، شکوفه های درختان آلوچه را سوزاند.

 

خاطرات پدران مهربان بالاده  از هلی در جنگلهای اطراف بالاده به درازای عمر پربرکتشان است

 

تجلیل از پهلوان سیدمحمد ساداتی تیله بنی عضو تیم ملی و قهرمان کشتی ساحلی در مسابقات جهانی ۲۰۱۵ رومانی و ۲۰۱۶ کرواسی (از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، اداره کل سازمان میراث فرهنگی مازندران و انجمن فرهنگی سادوا و نیز آقای شکرالله آخوندی مدیر محترم شرکت حقیقت بار)

 

بدون شرح

 

استاد کاوه کاردگر در حال نواختن قطعاتی از موسیقی مازندران با کمانچه (امیری، هرایی، کتولی، یک چوبه، دوچوبه و بخشی از ترانه مریم جان) که آقای محبوب توبه نیز با خواندن آواز، ایشان را همراهی کردند.

 

حضور مسوولان بخش  چهاردانگه و شهرستان ساری

 

بدون شرح

 

بدون شرح

 

بخشدار چهاردانگه به همراه آقایان حسن زاده، حجت الاسلام بابایی و پدر گرامی شهید سیدیحیی ساداتی بالادهی در حال افتتاح نخستین نانوایی بالاده به مدیریت خانم سیده زینب ساداتی. آقای امینی قول دادند که برای تخصیص سهمیه آرد دولتی به نانوایی بالاده اقدام نمایند.

 

خانمها کاردگر و ساداتی در نانوایی بالاده

 

خانم رضوی که از عصر روز گذشته تا ظهر روز جشنواره زحمت کشیدند تا هلی ترشی آماده شود.

 

و در پایان همچون همیشه پذیرایی از مهمانان گرامی با « دُوآش » خوشمزه بالادهی که توسط خانواده حاج سیدعلی اکبر رضوی نذر شده بود تا در این جشنواره پخته و توزیع شود به نیت شفای عاجل مادر گرامی خانواده حاجیه لعیا توبه. نذرشان قبول و دعایمان برآورده. آمین/ دست همه خانمهایی که برای پختن آش زحمت کشیدند درد نکند.

عکس: خانم مهدیه کاردر و سایت چهاردانگه نیوز

 

1 نظر
  1. اشرف نژاد می گوید

    با سلام
    سپاس از زحمات همه عزیزانی که در برگزاری این جشنواره تلاش نمودند
    آرزوی سلامتی و شادی دارم براشون
    امیدوارم که باز هم شاهد برگزاری همچنین جشنواره هایی در منطقه باشیم که باعث آشنا سازی سایرین با فرهنگ خاص منطقه می باشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.