پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گزارش تصویری برگزاری دومین جشنواره هلی ترشی بالاده- ۱۳۹۶/ بخش نخست

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از سایت سادوا، دومین جشنواره هَلی تِرشی بالاده (پختن رب آلوچه جنگلی) با همت مردم فرهنگ دوست بالاده و با مدیریت و همکاری انجمن فرهنگی سادوا، شورای اسلامی و پایگاه مقاومت بسیج بالاده در روز بیستم مرداد ۱۳۹۶ در دبستان شهید دستغیب بالاده (واقع در بخش چهاردانگه ساری) برگزار شد و بار دیگر در روستایی دور افتاده در میان جنگلهای سرسبز و در دامان قله اساطیری شاهدژ و رشته کوه زیبای چارنو در مرز مازندران و سمنان، نوای دلنشین همدلی و فرهنگ بلند شد.

 

این بار نیز مردم بالاده دست بدست هم داده و یکصدا سرود زیبای همدلی را بنام فرهنگ بالاده و سنتهای کهن و اصیلش سر دادند تا یک روز شاد و بیاد ماندنی را در کنار هم و در کنار مهمانانشان سپری کنند.

 

  نخستین قسمت از گزارش تصویری دومین جشنواره هلی ترشی بالاده را تقدیم می کنیم و به مرور قسمتهای دیگر نیز در سایت سادوا بارگذاری خواهد شد.

 

…………………………………………………………………..

 

در ساعت ۱۰ بامداد 20 مرداد 1396 دومین جشنواره هلی ترشی مازندران آغاز گردید. ابتدا آیاتی از کلام الله مجید با ترجمه فارسی آن توسط آقای سیداسماعیل ساداتی (یادگار گرامی شهید سیدخلیل ساداتی) تلاوت شد.

 

با نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی، همه به پا خاسته و به پرچم ایران و جایگاه بلند شهیدان ادای احترام کردند. سپس با پخش شدن دعای زیارت امام هشتم (ع) همه بسوی مشرق ایستادند و به آن امام مهربان درود فرستادند.

 

دیگ بزرگ هلی ترشی که از دو روز قبل در حال آماده سازی بوده، بر روی اجاق هیزمی قرار گرفت تا مراحل نهایی پخته شدن، همزمان با پایان جشنواره را پشت سر گذارد.

 

محبوب توبه بالادهی مجری جشنواره که به احترام مردم مهربان بالاده و جشنواره هلی ترشی، رخت سوگواری پدرش حاج کریم توبه را از تن در آورده و در این جشن شرکت کردند.

سپس مهندس علیرضا صادقی فر عضو شورای انجمن فرهنگی سادوا از طرف برگزار کنندگان جشنواره به مهمانان و شرکت کنندگان خوشامد گفته و با سخنانی دلنشین به چگونگی و چرایی برگزاری جشنواره هلی ترشی اشاره کردند.

 

آقای دکتر علی رمضانی پاجی استاد تاریخ و عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران که از دودانگه ساریخود را به جشنواره رسانیده بودند، در باره جایگاه اساطیری قله شاهدژ و اتفاقات تاریخی منطقه سخنرانی کردند.

سپس خانم سیده ربابه ساداتی قطعه شعری در باره فرهنگ بالاده و جشنواره هلی ترشی خواندند و جابر خاسب هنرمند بالادهی نیز با نواختن نی، وی را همراهی کردند.

 

اگر چه مردم در زیر آفتاب نشسته بودند اما بردباری و اشتیاقشان به امور فرهنگی و به ویژه جشنواره هلی ترشی ستودنیست.

 

دیگ بزرگ هلی ترشی، همه را به گرد خود آورد تا مردم یادی از سنتهای گذشته و نیاکان ما کنند.

 

حجت الاسلام سیدیوسف ساداتی بالادهی به زبان مازندرانی در باره جایگاه فرهنگی بالاده و برگزاری جشنواره هلی ترشی سخنرانی کرد.

 

سیده سارا ساداتی بالادهی متنی در باره «نوروزما» و جشن «فردینه ما» تبری و هم چنین قطعه شعری به زبان مازندرانی خواندند.

 

گروه موسیقی متشکل از فرزندان هنرمند بالاده، استاد کاوه کاردگر نوازنده چیره دست کمانچه، هادی علامه قاسمی نوازنده سنتور و کیان علامه قاسمی نوازنده تنبک قطعاتی از موسیقی مازندرانی را اجرا کردند.

 

خانم مریم فولادی بالادهی قهرمان قایقرانی کشور/ در این مراسم از ۱۴ تن از قهرمانان ورزشی بالاده که در رشته های مختلف در سطح استان مازندران، کشوری و جهانی مدال آورده اند تقدیر شد. از آقای صالح کاردگر بالادهی مسئول پیشین اداره ورزش و جوانان شهرستان ساری که تهیه هدایای ورزشکاران را تقبل کرده اند و از آقای علیرضا قاسم پور رئیس هیأت کوهنوردی شهرستان ساری که برای دادن لوح تقدیر و هدایا ما را همراهی کرده اند، سپاسگزاریم.

 

جا دارد مراتب گلایه، شکایت و دلخوری عمیق اهالی قهرمان پرور بالاده و دست اندرکاران برگزاری جشنواره را از اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران و همچنین اداره ورزش و جوانان شهرستان ساری اعلام داریم که علی رغم دعوت رسمی و کتبی برای اختصاص هدایای ورزشی و شرکت در جشنواره و تقدیر از قهرمانانی که از این روستای دورافتاده برای استان مازندران و ایران افتخار آفرینی کرده اند، کمترین توجه و حمایتی  نکرده اند. یقیناً بخشی از وظیفه رئیسان سازمان عریض و طویل ورزش استان حضور در چنین برنامه هایی است که از سوی مردم برای تجلیل از فرزندان قهرمانشان برگزار می شود تا موجبات دلگرمی قهرمانان و اعتماد مردم را فراهم آورند.

 

از راست: آقایان حامد چهاردهی بالادهی معاون سیاسی فرمانداری بهشهر، حجت الاسلام ساداتی، علیرضا قاسم پور، صالح کاردگر و علی کاردگر (عضو شورای انجمن فرهنگی سادوا و مشاور مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، و  سازمان میراث فرهنگی مازندران) در حال اهدای لوح تقدیر به سیدحسین ساداتی قهرمان کشتی ساحلی جهان.

 

جمعی از ورزشکاران مدال آور بالاده. تعدادی از قهرمانان نیز به دلایل کاری یا حضور در تمرینات تیم ملی نتوانستند در جشنواره حضور یابند که هدایا و لوح تقدیر آنان به بستگانشان تحویل شد.

 

آقای نعمت اله آزموده شاعر بالادهی، این بار داستانی فولکلوریک از بالاده با نام «سه برادر» را به زبان محلی تعریف کردند.

 

گروه تئاتر آقای محسن خاسب هنرمند بالادهی، یک نمایش طنز را به زیبایی اجرا کردند و باعث خنده و شادی مردم در پایان جشنواره شدند.

 

خانم فاطمه توبه بالادهی قطعه شعری در باره شهیدان به ویژه شهید مدافع حرم محمدتقی سالخورده واوسری خواندند.

 

حضور کارگروه فرهنگی چهاردانگه ساری که علی رغم پنجری مینی بوس، در دقایق پایانی جشنواره خود را به بالاده رسانده بودند حال و هوای دیگری به مراسم داد. آقای سیدمحمد اندرآجمی مدیر این گروه هدیه ای به پاس تلاش های انجمن فرهنگی سادوا و تاثیرات آن در بخش چهاردانگه به آقای آزموده مدیر این انجمن اهدا کردند و در سخنانی به اهمیت برگزاری جشنواره هلی ترشی در بالاده و نیزبرگزاری همایشهای فرهنگی در بخش چهاردانگه تاکید کردند. هم چنین گروه موسیقی کارگروه فرهنگی چهاردانگه، قطعاتی از موسقی مازندرانی را در پایان مراسم اجرا کردند.

 

و بدین ترتیب دومین جشنواره هلی ترشی مازندران در ساعت ۱۲:۳۰ با پذیرایی از مهمانان با آش مخلی «دُوپَتی» که حاصل آشپزی بانوان کدبانوی بالادهی بود، به پایان رسید.

 

عکسها: بهمن ایرانمنش هنرمند عکاس سوادکوهی، عین اله آزموده، و ….

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.