پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گزارش از کاشت درختان آلبالوی مجاری در مدرسه شهید ملکی روستای کنیم

0

دکتر شیرزاد محمدنژاد کیاسری
پژوهشگر و مدیر عامل موسسه

موسسه مردم نهاد “توسعه فضای سبز پایدار شمال شهرستان ساری” از سال ۱۳۸۹ و در راستای اعتلای فرهنگ عمومی در زمینه محیط زیست و ایجاد فضای سبز پایدار در بخش چهاردانگه و استان مازندران فعالیت می نماید. فعالیت های اجرایی این موسسه شامل انتخاب سالانه یک روستا از بخش چهاردانگه و ایجاد فضای سبز با استفاده از نهال های مثمر مناسب در سطح منازل، محوطه های اداری، اطراف مزار و محیط های آموزشی است. انجام این فعالیت با همکاری و مشارکت اعضای محترم شورای اسلامی، دهیار محترم، اهالی محترم و در ارتباط با مدرسه با مشارکت و مدیریت دبیر محترم آن مدرسه و مشارکت دانش آموزان به انجام می رسد. ارتباط با دهیار و مدیر محترم مدرسه در طول سال های پس از کاشت ادامه داشته توصیه های کارشناسی و فنی به همراه تامین بودجه مالی نگهداری از نهال ها با تایید اعضای محترم کمیته فنی و از طریق موسسه خواهد بود.

گزارش زیر بیانگر بخشی از زحمات مدیر و مشارکت و آموزش دادن به دانش آموزان مدرسه شهید ملکی است که توسط مدیر عامل موسسه نوشته شد.

– جناب آقای حیاتی
دبیر محترم مدرسه شهید ملکی و عضو محترم کمیته فنی موسسه

از این که پس از سه سال از آغاز فعالیت کاشت موسسه در مدرسه شهید ملکی همچنان به حفظ و نگهداری درختان مثمر اقدام می نمایید. بسیار ممنون و سپاسگزار هستم. در زمستان سال ۱۳۹۶ با همکاری دانش آموزان عزیز عملیات کود دهی را با ایجاد چال کود نمودن به انجام رسانده پنج اصله نهال آلبالوی مجاری را بازکاشت نمودید. همچنین برای امسال نیز خرید وسایل آبیاری دستی مناسب و جدای از وجود آبیاری قطره ای، استفاده از شیلنگ پلاستیکی به طول تقریبی ۴۰ متر را در نظر دارید.

متاسفانه به دلیل مشغله های فراوان برای بنده و دیگر اعضای کمیته فنی، افتخار حضور در مدرسه وجود ندارد. البته کلیه پیشنهادهای حضرت عالی تا سقف ۲۰۰ هزار تومان مورد تایید موسسه مردم نهاد می باشد. لطفا این فعالیت های آماده سازی و هزینه کرد را تا پایان ماه تکمیل نمایید. با وجود شما، من نمی خواهم ذهنم درگیر کارهای عقب مانده فضای سبز در این مدرسه باشد. انتظار بنده از اعضای محترم کمیته فنی خیلی زیاد است. من می دانم که شما بدون هیچ چشم داشت مالی و در کنار آموزش بچه ها به کارهای فضای سبز مدرسه و همکاری با این موسسه می پردازید. با این حال نمی خواهم به باغ شما بیایم و ببینم درختان مثمر آنجا سرسبز تر از درختان حیاط مدرسه است. متاسفانه اگر چنین روزی را ببینم به این باور خواهم رسید که شما نیز همانند من، موجود بسیار ضعیفی هستید.

امیدوارم تصاویر میوه های درختان آلبالوی مجاری به همراه فعالیت های نگهداری و مراقبت درختان توسط بچه های مدرسه را به موسسه ارسال نمایی. نهال های آلبالوی مجاری در فصل تابستان نیاز مبرم به آب خواهند داشت. لطفا مطابق با تصویری که از قبل برای شما ارسال نمودم به فاصله ۱۰ سانتی متری اطراف ساقه کمی گودتر شود تا آب با ساقه اصلی درخت برخورد ننماید. این درختان می بایست به لحاظ ابعاد کمی و کیفی به رشد مناسبی برسند. هرگونه مشکل به لحاظ آفات و بیماری ها و همچنین تغذیه خاک درختان را از طریق تلگرام برای موسسه ارسال نمایید تا از طریق اعضای محترم کمیته فنی توصیه لازم ارایه شود.

من شنیدم که در سال گذشته با اهالی محترم روستا به دلیل کمبود آب و آبیاری این نهال ها کمی جر و بحث داشتی. نگران نباش. ما همه باید حق را به محیط زیست بدهیم. حق با باران است. حق با درختان سرسبز است و این تنها راه عملی دست یابی به توسعه پایدار در کشور عزیز و همه جای دنیا است.
خدا قوت و دست مریزاد.

منبع گزارش: صفحه مجازی موسسه “توسعه فضای سبز پایدار شمال”  t.me/toseeyepaydar

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.