پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گروگان گازهای گلخانه‌ای را بیشتر بشناسید!

0

عضو انجمن تشکل‌های زیست محیطی کشور گفت: گازهای گلخانه‌ای علت اصلی تغییرات اقلیمی در جهان است و سوخت‌های فسیلی نیز علت اصلی تولید گازهای گلخانه ای محسوب می شود.

مسعود مولانا در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا، بابیان اینکه تغییرات اقلیمی وجه عام، خاص و بومی منطقه‌ای دارد، اظهار کرد: اولویت اول برای تغییرات اقلیمی وجه عام آن است یعنی تدبیری برای حل مشکلات عام که علت اصلی بروز این مشکلات در جهان است، بیابیم و سپس راهکاری در جغرافیای منطقه‌ای به‌خصوص خاورمیانه، ایران و سپس مازندران در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: در تغییرات اقلیمی نمی‌توان مشکلات را از مازندران به سمت بالا پیش گرفت زیرا تنها بخشی از مشکلات این استان در گرو تصمیمات استانی است.

عضو انجمن تشکل‌های زیست محیطی کشور دو کشور آمریکا و چین را تولید کننده 40 درصد گازهای گلخانه‌ای دنیا دانست و گفت: گازهای گلخانه‎ای علت اصلی تغییرات اقلیمی و سوخت‌های فسیلی علت اصلی گازهای گلخانه‌ای است.

مولانا بااشاره به اینکه سوخت‌های فسیلی قلب تولید گازهای گلخانه ای است، خاطرنشان کرد: چین با 25 درصد و آمریکا با 15 درصد به تنهایی 40 درصد گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کنند بنابراین اگر روسیه وهند نیز که به این کشورها اضافه شود، در مجموع حدود 50 درصد گازهای گلخانه‌ای دنیا در چهار کشور تولید می‌شود که مسئول تولید نیمی از گازهای گلخانه‌ای دنیا هستند.

وی افزود: در صورتی‌که چند کشور دیگر همانند ژاپن و اتحادیه اروپا از جمله انگلستان، آلمان، فرانسه، عربستان و برزیل به این تعداد اضافه شود حدود 20 کشوردر دنیا  70 درصد گازهای گلخانه‌ای را تولید می‌کنند.

عضو انجمن تشکل‌های زیست محیطی کشور یادآور شد: براساس آمار موجود 100 شرکت صنعتی بزرگ دنیا که عمدتا نفت و گاز هستند، 70 درصد گازهای گلخانه‌ای دنیا را تولید می‌کنند یعنی دنیا گروگان 100 شرکت صنعتی بزرگ است که عملا با امپراتوری  شرکت‌هایی مواجه هستیم که دولت‌ها، عوامل منطقه‌ای این شرکت‌ها بوده و سیاست‌ها را اجرا می‌کنند.

مولانا ادامه داد: علاوه بر سوخت‌های فسیلی مانند نفت و گاز، شرکت‌های بزرگ فرا ملیتی در حوزه دامپروری نیز بخش زیادی از گاز متان را با استفاده از گاو و گوسفند داشته که تاثیرگذار در تولید گازهای گلخانه‌ای است.

*ایران سریع ترین کشور در رشد تولید گازهای گلخانه‌ای

وی ایران را سریع‌ترین کشور در رشد تولید گازهای گلخانه‌ای دنیا برشمرد و بیان کرد: ایران از رتبه سی‌ام  در 10 سال اخیر به رتبه هشتم تولید گازهای گلخانه‌ای دنیا رسیده است، هرچند میزان آن نسبت به آمریکا و چین بسیار اندک است اما سرعت رشد بالایی دارد.

عضو انجمن تشکل‌های زیست محیطی کشور تصریح کرد: با مدیریت درست در سیاست‌ها یا تولید گازهای گلخانه‌ای بر اساس معاهدات بین المللی به ویژه معاهده پاریس باید تغییرات اقلیمی در ایران کنترل شود.

*خودرو محوری و فاصله گرفتن از حمل و نقل عمومی

مولانا خودرو محوری و فاصله گرفتن از حمل و نقل عمومی را یکی از علل اصلی افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای در ایران ذکر کرد و افزود: به عنوان مثال دو شرکت خودرو سازی در کشور وجود دارد که در شرایط متعارف تولید، سالی 2 میلیون خودرو تولید می کردند یعنی در واقع سیاست‌هایی وجود دارد که خودرو محوری شخصی را تبلیغ و از حمل و نقل عمومی فاصله می گیرد.

وی بابیان اینکه عدم سرمایه گذاری در حمل و نقل عمومی یکی از ارکان اصلی افزایش گازهای گلخانه‌ای در ایران است، اظهار کرد: تشویق به استفاده از دوچرخه و فرهنگ سازی درست آن از سوی دولت نقش زیادی در کنترل گازهای گلخانه ای دارد و متاسفانه این سیاست از طرف دولت، شهرداری‌ها و مردم زیاد جدی گرفته نمی شود.

عضو انجمن تشکل‌های زیست محیطی کشور ابراز فرهنگ سازی توسط نهادهای غیر دولتی را ناچیز اعلام کرد و گفت: دولت سالانه میلیاردها تومان بودجه های فرهنگی دارد، در این میان سهم تبلیغات استفاده از دوچرخه سواری چقدر بوده است، شهرداری‌ها تا چه میزان شرایط را برای استفاده از دوچرخه و پیاده روی تسهیل می کنند یا چقدر وام برای خرید دوچرخه در اختیار مردم قرار می‌دهند.

مولانا بااشاره به اینکه یک موتور بنزینی به اندازه پنج خودرو آلودگی ایجاد می کند، خاطرنشان کرد: سیاست‌های حکومتی کشور باید به سمتی رود که موتورهای بنزینی از رده خارج و جایگزین آن را موتورهای برقی که آلودگی کمتری دارد، بگیرد.

وی تصریح کرد: در شهرهای مازندران که جلگه‌ای هستند حتی از دوچرخه های معمولی هم می‌توان برای تردد استفاده کرد اما مبلمان شهری بر اساس استفاده از دوچرخه، پیاده روی و کنترل خودروهای شخصی نیست.

عضو انجمن تشکل‌های زیست محیطی کشور اضافه کردن بزرگراه، پل جهت افزایش خودرو و ایجاد ترافیک بیشتر از دلایل روشن تغییرات اقلیمی و افزایش گازهای گلخانه‌ای اعلام کرد و گفت: جاده هراز یک جاده استراتژی است که در سال 58 با پیکان معمولی می توانستید سه ساعته بابل تا تهران را رفت اما طی سال‌ها میلیاردها تومان هزینه برای عریض کردن آن شد.

مولانا افزود: کف رودخانه خیابان شد، جنگل و کوه را تراشیدند و نتیجه 40 سال جنگل و کوه تراشی یک ترافیک سنگین حتی در وسط هفته است که شخص کمتر از چهار ساعت به مقصد نمی‌رسد و با حجم زیادی از خودرو که وارد جاده شده است توجهی به نیاز انسان و کشور نشده است زیرا دید استراتژیک نسبت به منطقه وجود ندارد.

وی بابیان اینکه این حجم عظیم خودرو باعث تولید دی اکسید کربن زیادی می‌شود که یکی از دلایل اصلی افزایش و سرعت تولید گازهای گلخانه‌ای است، افزود: اساس تولید گازهای گلخانه‌ای بر روی سوخت‌های فسیلی است.

عضو انجمن تشکل‌های زیست محیطی کشور بااشاره به اینکه صنایع پتروشیمی کشور با توجه به تکنولوژی پائین آلودگی نفتی زیادی تولید می‌کند، تصریح کرد: اثرات تغییرات اقلیمی در مازندران، جنگل تراشی و از دست دادن منابع طبیعی استان را به وضعیتی رسانده است که اثرات تغییرات اقلیمی به صورت سیلاب بروز می کند.

مولانا عنوان کرد: بر اساس آمار در 40 سال اخیر روند جنگل تراشی در مازندران از هفت دهه اخیر شروع و در چهل سال اخیر شدت آن افزایش یافته و نیمی از جنگل‌های مازندران در دهه های اخیر از دست رفته است.

*مقصر اصلی در فاجعه بحران آب کیست؟

 وی خشکسالی را از اثرات بارز تغییرات اقلیمی دانست و ادامه داد: تاثیر تغییرات اقلیمی در ایران بسیار بیشتر از اروپا است که نتیجه آن خشکسالی است و به جای اینکه در دوران خشکسالی مدیریت مصرف آب اعمال شود، تمام هم و غم وزارت نیرو توزیع آب است یعنی وزارت نیرو مقصر اصلی در فاجعه بحران آب است زیرا سیاست وزارت نیرو به جای مدیریت مصرف، مدیریت توزیع است.

عضو انجمن تشکل‌های زیست محیطی کشور گفت: در ایران به طور متوسط 415 میلیارد مترمکعب نزولات آسمانی به صورت آب و باران وجود دارد که  از این میزان 300 میلیارد متر مکعب تبخیر، 115 میلیارد متر مکعب باقی می ماند که 35 میلیارد متر مکعب وارد دریا و کویر شده  و 80 میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر باقی می ماند که بخشی از آن وارد زمین و بخشی از آن وراد رودخانه می شود.

مولانا تصریح کرد: این 80 میلیارد متر مکعب در طول سال به اضافه هفت میلیارد متر مکعب از آب‌های زیر زمینی ذخیره سال‌های قبل مصرف می شود یعنی جمعا 87 میلیارد متر مکعب آب مصرف می کنیم درحالیکه نرمال استفاده از آب‌های تجدید پذیر40 درصد بوده و در کشور ایران 110 درصد است .

 وی متذکر شد: تمامی هم و غم وزارت نیرو انتقال آب به نقاط خشک و کم آب است در حالیکه کل حجم آبی منتقل شده شاید از مازندران به سمنان و خلیج فارس به کویر و سایر خطوط یک میلیارد متر مکعب نیز نیست و کشوری که 87 میلیارد متر مکعب آب مصرف می کند، چگونه می تواند یک میلیارد را حل کند.

*سیاست انتقال آب درست نیست

عضو انجمن تشکل‌های زیست محیطی کشور بابیان اینکه مشکل ما مصرف درست آب است، تاکید کرد: این سیاست انتقال آب در راستای تغییرات اقلیمی نه تنها درست نیست بلکه دقیقا در خدمت به بحران‌های تغییرات و خشکسالی است و در کنار آن خود انتقال آب آلودگی های زیست محیطی زیادی را به بار می آورد.

مولانا بااشاره به اینکه انتقال آب موجب افزایش مصرف می‌شود، افزود: خشکسالی نیازمند مدیریت مصرف بوده و نیازاست 87 میلیارد متر مکعب  در یک پروسه 10 ساله به 60 میلیارد متر مکعب برسد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از سم و کودهای شیمیایی از دیگر تشدید کننده‌های حجم بالای تولید گازهای گلخانه‌ای و در نتیجه تغییرات اقلیمی بوده که به‌صورت سیلاب بروز می کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.