پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گرمی بازار یلدای مازندران با کاهش قیمت ماهیان دریایی

0

شب یلدا و خوردن ماهی سفید دریایی شکم پر با سبزی پلو یکی از غذاهای مهم و اصلی مازندرانی ها است.

گزارش میدانی روز شنبه خبرنگار ایرنا از بازار ماهی فروشان ساری ، بابلسر و فریدونکنار نشان می دهد که افزایش صید باعث کاهش قابل توجه قیمت ماهیان دریایی شده است.

طبق آمار شیلات مازندران از ابتدای فصل صید ( پانزدهم مهر ماه تا کنون ) ۹۴۵ تن انواع ماهی صید شد که افزایش ۱۵درصد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد. 

قیمت ماهی سفید استخوانی ۷۰۰ تا یک کیلو گرمی دریای خزر برای استفاده در شام طولانی ترین شب سال جاری ( یلدا) از کیلویی ۳۰ تا ۳۳ هزار تومان هفته گذشته امروز به ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان کاهش یافته است.

قیمت ماهی کپور دریایی که امسال بیشترین گونه صید شده را به خود اختصاص داده است و به لحاظ کیفیت همانند و یا حتی بهتر از ماهی سفید برای طبخ غذای شکم پری است، به تناسب وزن ۶۰۰ گرمی تا یک کیلو گرمی ۱۵تا ۲۵ هزار تومان عرضه می شود.

ماهی کفال هم که بر خلاف سال های گذشته، امسال کمترین صید را در ترکیب ماهیان استخوانی دریای خزر به خود احتصاص داده است، در اوزان ۴۰۰ تا ۷۰۰ گرمی با قیمت ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان عرضه می شود.

آب و هوای مناسب و مهاجرت ماهیان به نزدیکی ساحل 

بر اساس اعلام  هواشناسی مازندران دیروز جمعه گرم‌ترین روز آخرین هفته پاییز بود که دمای هوا در مناطق مرکزی استان  به حدود ۲۰ درجه رسیده بود. این دما بهترین شرایط را برای مهاجرت ماهی به آب های ساحلی و در تور رس قرار گرفتن ایجاد کرده است.

صیادان مازندرانی برای صید به روش پره از تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یکهزار و ۲۰۰ متر استفاده می کنند و این تورها با قایق به آب انداخته می شود و پس از انباشته شدن از ماهیان به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.

عبدالعلی بخشی یکی از اعضای شرکت تعاونی صیادی پره و از آگاهان به بازار ماهی فروشی مازندران از فریدونکنار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تایید کاهش چشم گیر قیمت ماهی سفید و کپور گفت: اگرچه امروز تقاضای ماهی سفید و کپور دریایی برای شب یلدا به نسبت مقدار صید چندین برابر شده است، اما فراوانی ماهی سبب شد تا قیمت نسبت به هفته گذشته پائین بیاید.

وی با اظهار اینکه قیمت ماهی در هفته جاری نسبت به پنج روز گذشته به دلیل صید زیاد تا  ۹ هزار تومان در هر کیلو گرم کمتر شده است، توضیح داد: هر چند قدرت خرید مردم پائین است، اما ماهی دریایی همواره مشتری خود را دارد و کاهش قیمت ماهی سبب شد تا تقاضا و استقبال مردم برای خرید در شب یلدا بیشتر شود.

این صیاد مازندرانی با بیان این که کاهش قیمت ماهی دریایی همچنین سبب کمتر شدن قیمت ماهیان پرورشی در شب یلدا شده است، گفت: ماهی پرورشی آزاد ( فیتیباک)با وزن یک کیلو و ۲۰۰گرم در هر کیلو گرم ۱۴تا ۱۶هزار تومان و سفیدپرورشی بیش از  یک کیلو گرم ۲۵تا ۲۸هزار تومان خرید و فروش می شود.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران شرایط آب و هوایی مناسب طی چند روز اخیر را دلیل افزایش  صید عنوان  کرد و گفت: بر خلاف انتظاری که در این فصل از سال می رود تا ماهیان دریایی به خاطر سردی آب به عمق دریا مهاجرت کنند و در نتیجه از دسترس تور صیادان خارج شوند، اما شاهد صید مناسب هستیم.

قاسم کریم زاده  با اظهار این که از پانزدهم مهر ما تا کنون ۹۴۵ تن انواع ماهی دریایی کفال ، سفید و کپور در مازندران صید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵درصد افزایش دارد افزود : ارزش اقتصادی این مقدار صید بر اساس متوسط قیمت ۴۵ هزار تومان ۴۸ میلیارد تومان است. 

وی وضعیت صید و قیمت ماهیان استخوانی را در سه روز اخیر بسیار مناسب توصیف کرد و ادامه داد :  در ۴۸ ساعت گذشته علاوه بر زیاد شدن دوره تورکشی، مقدا صید نیز بیشتر شده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران با اظهار این که مهاجرت ماهیان به اعماق دریا و خارج شدن از تور رس ماهیگیران در این زمان یک امری طبیعی است، گفت: از آنجایی که صید به روش پره به وضعیت آرام امواج دریای خزر وابسته است، شرایط آب و هوایی آفتابی بدون وزش باد اهمیت خاصی دارد.

هوای امروز مازندران نیز آفتابی و صاف است. 

چهار هزارو ۲۰۰صیاد در قالب ۵۳شرکت تعاونی از پانزدهم  مهرماه امسال تورهای ماهیگیری خود را در پهنه ۳۳۸کیلومتری سواحل مازندرانی خزر پهن کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.