پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گرمای بی‌سابقه زمستان علت افزایش نسل مگس مدیترانه‌ای شد

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه گرمای بی‌سابقه زمستان منجر به افزایش نسل آفت مگس میوه مدیترانه‌ای شده است، اظهار کرد: بر این اساس رزمایش سراسری پدافند غیرعامل مدیریت این آفت مهاجم در سراسر استان مازندران با اهداف ترویجی و کنترلی اجرا می‌شود.

بابک مومنی که در رزمایش سراسری پدافند غیرعامل مدیریت مگس میوه مدیترانه‌ای در شهرستان میاندورود حضور داشت، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این آفت به عنوان سومین آفت مهم جهانی در محصولات باغی، شناخته می‌شود که می‌تواند خسارات جدی به باغات مرکبات وارد کند و به همین دلیل، مبارزه با این آفت از اهمیت بالایی برخوردار است.

مومنی با بیان اینکه گرمای بی‌سابقه زمستان منجر به افزایش نسل این آفت شده است، افزود: مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای عزم همگانی کشاورزان را می‌طلبد و همه باغداران باید با رعایت بهداشت باغات خود، در کنترل این آفت نقش‌آفرینی کنند.

مؤمنی در ادامه به اقدامات انجام شده سازمان جهاد کشاوزی مازندران در راستای مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای اشاره کرد و گفت: تاکنون اقدامات مختلفی از جمله آموزش کشاورزان، توزیع سموم و تله‌های فرمونی و دیگر روش‌های بازدارنده برای مبارزه با این آفت در سطح استان انجام شده است.

وی در پایان از همه کشاورزان، باغداران و مردم مازندران خواست که با همکاری جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های ذیربط در مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای تلاش کنند و این آفت را به عنوان یک تهدید جدی برای کشاورزی و اقتصاد استان تلقی کنند.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، رزمایش سراسری پدافند غیرعامل مدیریت مگس میوه مدیترانه‌ای با هدف ارتقای آگاهی عمومی و جلب مشارکت بهره‌برداران در راستای کنترل این آفت در حال برگزاری است. از اقدامات انجام شده در این رزمایش، میتوان به آموزش‌های لازم در خصوص روش‌های مختلف مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای، از جمله مبارزه شیمیایی، بیولوژیکی و مکانیکی به بهره‌برداران و کشاورزان و باغداران اشاره کرد.

مگس میوه مدیترانه‌ای یکی از مهمترین آفات درختان میوه در سراسر دنیا است. از پراکندگی آن از نظر جغرافیایی در مناطقی مانند آفریقا، جنوب اروپا و مناطق شبه قاره هند، غرب استرالیا و آمریکا وجود دارد. این مگس با نشستن بر روی میوه‌ها به ویژه مرکبات، آنها را سوراخ کرده و بر این اساس میوه تغییر شکل داده و در اشکال مختلفی چون ترکیدن پوست، شکاف برداشتن، تلخ شدن و اثرات دیگر، فاقد بازارپسندی شده و عمدتا قابلیت خوراکی خود را از دست می‌دهد.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.