پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گردشگری کودک چیست؟ – ایسنا

0

یک معلم دبستان گفت: کشورهای توسعه یافته دنیا به نیاز کودک در صنعت توریسم و گردشگری توجه دارند تا نیاز کودکان را در این زمینه برطرف کنند بنابراین گردشگری کودک می‎‌تواند راهی نوین برای توسعه صنعت توریسم کودکان در آینده شود.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، نیلوفر رضابنده‌لو به مناسبت روز جهانی گردشگری و هفته ملی کودک در سمیناری با محوریت  گردشگری کودکان که در اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران با هدف ابعاد و شناسایی راه و رسم سفر با کودکان برگزار شد، اظهار کرد: شعار این طرح از سوی سازمان جهانی گردشگری “گردشگری و اشتغال برای همه” لحاظ شده است بنابراین این طرح در اردیبهشت ماه 98 به طور رسمی در ایران اجرا شده که با استقبال زیادی همراه است.

وی تصریح کرد: در دنیا، گردشگری آموزش محور شاخه‌ای از گردشگری است که در سمینارها، همایش‌ها و گردهمایی‌ها در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف برای رشد و توسعه مهارت‌های فردی کارکنان برگزار می‌شود اما در کشورهای توسعه یافته نیاز کودک در صنعت توریسم بیشتر مورد توجه در مدارس با برپایی تورهای یک روزه گردشگری قرار می‌گیرد.

این معلم دبستان با اشاره به اینکه سفر می‎‌تواند در رشد مهارت‌های فردی و اجتماعی، نظم پذیری، کنترل ترس، تقویت مهارت‌های ارتباطی، آسان کردن پذیرش نظر مخالف، آداب ومعاشرت، قانون پذیری و مسئولیت پذیری کودکان کمک کند، گفت: در این صورت کودکان و بزرگسالان با کم‌ترین چالش مواجه هستند به عنوان مثال در سفر، یک تجربه جدید می‌تواند باعث رشد شود.

رضابنده‌لو خاطرنشان کرد: طبیعت می‌تواند فضای بی‌نقصی برای بچه‌ها ایجاد کند، به شرطی که بزرگسالان هدفمند عمل کنند.

وی با بیان اینکه یادگیری زمانی اتفاق می افتد که همراه با تجربه باشد، افزود: کودکان بیشتر اوقات خود را در مدرسه سپری می کنند بنابراین مفهومی به نام آموزش و پرورش نیازمند نظریه‌ای در خصوص کودکان است.

این معلم دبستان یادآور شد: ارگان‌هایی  نظیر میراث فرهنگی، شهرداری‌ها، آموزش و پرورش، صداوسیما، مجلس و نهادهای مرتبط عوامل مناسبی برای فرصت گردشگری کودک خواهند بود بنابراین وجود راهنماهای آموزش دیده، رستوران‌ها، هتل‌ها، وجود نوراپراتورها برای طراحی پکیج ویژه کودک و خانواده، دادن آگاهی به خانواده، تولید کارگاه‌ها یا منابع نوشتاری صوتی و تصویری در رسانه های عمومی و خصوصی و تولید ابزارهای کاربردی برای تقاضا توسط ناشران و تولیدکنندگان بازی و اسباب بازی می‌توانند در صنعت توریسم کودک به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ارزشمند شود.

 *گردشگری کودک در مازندران

مریم قلی زاده معلم مازندرانی پایه اول ابتدایی در ادامه این همایش گفت: اولین تور اجرایی 13 تیرماه 96 در جشن تیرگان  پارک بابلسر به همراه خانواده‌های کودکان برگزار شد و با رضایت حداکثری همراه بوده است.

وی یادآور شد: تورهایی نظیر ردپای طبیعت خلاق از بابلسر تا چهاردانگه، دریاچه الیمالات، آشپزی در طبیعت، نقاشی در طبیعت، فارغ التحصیلی پایه ششم، تور بازی مطابق با آموزش درسی برای امتحانات، کمپ شبانه رصد ماه در سال 97 در جاده کیاسر با 6 دانش آموز، تور دوازده سفره هفت سین و بازدید اماکن تاریخی با تور اتوبوسی از عوامل موفقیت آمیز گردشگری کودک است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.