اگر به دو دهه پیش برگردید، فوتبال تنها عشق بچههای جنوب شهر به زمین خاکی و ساعتها با پای برهنه به دنبال یک توپ دویدن و نهایتا پیروزی و شادی در دربی خلاصه میشد اما امروز، این ورزش وسوسهبرانگیز، از حالت سرگرمی و ورزشی به یک صنعت و سیاست تمام عیار بدل شده است. ورزشی که با تبدیل شدن به یک صنعت به شدت درآمدزا، جزء یکی از پردرآمدترین حرفههای حال حاضر در جهان شده است و شاید برایتان جالب باشد، در کنار این ورزش صنعت گردشگری نیز رونق خاصی گرفته است.
به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، برگزاری رقابتهای جام جهانی، یکی از آن فرصتهایی است که میتواند به رونق گردشگری بیانجامد و در این میان، برگزاری رقابتهای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، می تواند یکی از بهترین فرصتهای به دست آمده برای کشور میزبان و همسایگان آن ها برای رشد و رونق این صنعت باشد.
برگزاری رقابتهای جام جهانی قطر به واسطه همسایگی و روابط بسیار خوب سیاسی با جمهوری اسلامی ایران، میتواند فرصتی ناب برای کشور و رونق جذب توریست و جهانگرد محسوب شود و در این میان تعدادی از استانهای کشورمان، به دلیل خاص بودن شرایطشان میتوانند در اولویت هدایت تماشاگرانی باشد که به کشورهای اطراف و همسایه نیز سری میزنند و از آن کشورها بازدید میکنند.
جزیره زیبای کیش، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، قم و غیره در کنار استانهای شمالی کشور به ویژه مازندران، میتواند مقصد مسافر این گردشگران باشد اما سوال اینجا است آیا مازندران، شرایط، زیرساختها و امکانات مناسب برای میزبانی از گردشگران خارجی و این جهانگردان ماجراجو را دارد؟
لزوم برندسازی مناطق گردشگری مازندران از طریق رسانه
مهدی رمضانزاده مدیر گروه جهانگردی دانشگاه مازندران در گفتوگو با ایسنا مازندران، با اشاره به اینکه برای هدایت توریستهایی که برای تماشای رقابتهای جام جهانی قطر به این کشور سفر میکنند، باید دید از کدام کشور هستند، گفت: اگر این مسافران از کشورهای اروپایی باشند، مسیرهای کلاسیک گردشگری ایران همانند کاشان، اصفهان، یزد، نایین، کرمان و به طور کلی ۲۳ اثر جاذبه یونسکو، بر مازندران غلبه می کنند.
وی تصریح کرد: در اروپا، کشورهایی مانند استانهای مازندران یا گیلان وجود دارد و گردشگر به دنبال تجربه تفاوت مبدا با مقصد سفر باشد، به طور قطع این استانها انتخاب مسافران نخواهند بود.
مدیر گروه جهانگردی دانشگاه مازندران با بیان اینکه مازندران برای پذیرایی از گردشگران اروپایی باید بر روی گردشگری میراث سرمایهگذاری کند، خاطرنشان کرد: قلعهها، باغ عباسآباد، گوهرتپه، خانههای قدیمی، محوطههای باستانی و غارها میتواند در اولویت قرار بگیرد و باید از همین امروز به دنبال برندسازی این مناطق بود.
رمضانزاده افزود: اگر محوریت گردشگری در مازندران برای توریستهای مسافر جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، دریا باشد، باید گفت که قطر کشوری است که اطراف آن سواحل دوبی، بحرین، سواحل جنوبی ایران همانند کیش و غیره وجود دارد و مازندران نمی تواند از این طریق موفق باشد.
وی خاطرنشان کرد: اگر گردشگر از کشورهای آفریقایی و عربزبان باشند، استانهای شمالی برند محسوب میشوند، چرا که در استانهای دیگر کشورمان، جاذبههای میراث مبتنی بر آب و هوای گرم و خشک است که این مسافران، در کشورهای خود، درگیر آن هستند و به سمت اماکنی خواهند رفت که بیشترین تفاوت با محل زندگی آنها دارند.
کندلوس و جواهرده؛ دو برند مازندران برای مهمانان خارجی
مدیر گروه جهانگردی دانشگاه مازندران گفت: آنجا است که مازندران می تواند بر روی سواحل برنامه ریزی کند، سواحلی که توام با جاذبه های انسان ساخت باشد، در واقع ساحل بکر طبیعی را این نوع گردشگر مصرف کننده در کنار یک اقامتگاه و غذای خوب می پذیرد. کاخ موزهها، چشمههای آبگرم، تله کابین و غیره می تواند مواردی باشد که در کنار سواحل، به آنها نیز توجه شود.
وی تاکید کرد: بنابراین شناخت بازار گردشگری یا بخش بندی بازار می تواند تعیین کننده باشد و پس از آن می توان سیاست درستی را اعمال کرد. اصولا اصل گردشگری با کیفیت و بادانش بر اساس تفاوت شکل میگیرد، بنابراین گردشگر اروپایی این مکانها را کمتر انتخاب میکند.
رمضانزاده در ادامه با اشاره به اینکه منابع گردشگری زیادی در مازندران وجود دارد اما باید آنها را شناسایی، پایش و برند کرد و با توجه به فرصت باقیمانده کار بسیار دشواری است، خاطرنشان کرد: برای انجام این کار نیز باید منبع شناسایی شود، مطالعات بر روی آن صورت گیرد، زیرساخت های بخش عمومی فراهم شود، بخش خصوصی فعالیتش را آغاز کند، بخشی از فرهنگ به کالا تبدیل و عرضه شود و فرآیند برند و بازاریابی را آغاز کرد تا جذب گردشگر در آن صورت بپذیرد.
وی با بیان اینکه میتوان از گزینه دوم و منابع تقریبا آماده برای معرفی به گردشگر، بهره برد، گفت: در بحث گردشگری روستایی، روستاهای برندی همچون کندولوس و جواهرده وجود دارد که بخشی از فرآیند برند شدن را پیموده است و میتواند در فضای بینالمللی وارد شود.
روستاگردی و طبیعتگردی؛ برگ برنده مازندران در جذب توریست بینالمللی
محمدرضا اورمزدی کارشناس گردشگری نیز در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه باید نقاط گردشگری، آن چنان اعتباری داشته باشند که به جذب گردشگر بینالمللی بیانجامد، اظهار کرد: روستاگردی و طبیعتگردی، میتواند به عنوان دو مزیت مهم مازندران از دیدگاه گردشگران بینالمللی قلمداد شود.
وی با بیان اینکه برای استفاده بهینه از این دو مزیت مهم گردشگری مازندران باید برنامهریزی مدونی صورت گیرد، تصریح کرد: باید بر روی برخی از این جاذبههای طبیعی که ظرفیتهای خفتهای محسوب میشوند تبلیغات رسانهای صورت گیرد و پس از ان به صورت یک پکیج دقیق، به فروش برسد.
این کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه سه هزار نقطه روستایی در مازندران دارای ظرفیت گردشگری بسیار خوبی است، گفت: در بحث طبیعت گردی، ظرفیت رشته کوه البرز بزرگترین جاذبه ای است که می تواند مخاطب جهانی داشته باشد.
اورمزدی با بیان اینکه قطر یک کشور خشک است و جنگل و کوه آنچنانی ندارد اما مازندران، دارای دشت، جلگه، ساحل، دریا و غیره است و می توان بر روی آن برنامه ریزی مناسبی صورت داد، یادآور شد: رشته کوه البرز بزرگترین جاذبه برای این گردشگران است و گردشگری ورزشی نیز می تواند در این بین مورد توجه قرار بگیرد.
وی در ادامه به بخشی از جاذیههای گردشگری این استان اشاره و اظهار کرد: به عنوان مثال ییلاق گرسماسر، جنت رودبار، ییلاقهای دو هزار و سه هزار در تنکابن، کجور و کلاردشت، جاده زیبای کندوان و غیره می تواند در جذب گردشگر اثرگذار باشد.
۸۰ نوع گرایش گردشگری در مازندران و تقریبا هیچ!
این کارشناس گردشگری با بیان اینکه تا به امروز به جاده زیبای کندوان هیچ توجهی نشده و تنها یک جاده عبوری است، گفت: هزاران جاذبه و ۸۰ نوع گرایش گردشگری همانند ساحلی و دریایی، تاریخی و طبیعیت گردی، فرهنگی و غیره در مازندران وجود دارد و می توان الگوهای آن را پیاده کرد اما استفاده ای از آنها نشده است.
وی با بیان اینکه مازندران در گردشگری روستایی ظرفیت بسیار بالایی دارد، گفت: تنکابن، به بهشت بوم گردی ایران معروف شده است، بزرگترین ثقل تاریخی مازندران در شهرستان آمل و بیشترین آثار تاریخی در بهشهر قرار دارد و آثار تاریخی در کلاردشت به قبل از اسلام بر می گردد، با این حال، بسیاری از جاذبه های مازندران رسانه ای نشده و پکیجی از آن وجود ندارد.
پکیج رسانهای؛ راهکار برندسازی گردشگری مازندران
اورمزدی با اشاره به اینکه باید بدانیم صرفا جاذبه نمی تواند مخاطب جذب کند بلکه باید آن را به پکیج رسانهای تبدیل و آن را به فروش برسانیم، افزود: در کنار آن باید امکانات زیرساختی، نرم افزاری و سخت افزاری در این پکیج نیز مشخص شود. به عنوان مثال باید آنتن دهی در این پکیج گردشگری وجود داشته باشد اما به طور مشخص برخی از نقاط ییلاقی، موبایل و اینترنت معنایی ندارد.
وی ادامه داد: در کنار این موارد، باید فرهنگ برخورد با گردشگر و خواسته و سلایق آنها را نیز بیاموزیم و بدانیم که این موارد به صورت کوتاه مدت موفق نخواهد شد، حرکت آنی در کشور در زمینه گردشگری پاسخ نداده و موفقیت ها مقطعی بوده است.
این کارشناس گردشگری با بیان اینکه مازندران و کشورمان در نوشتن سند توسعه گردشگری، موفق نبودهاند و حتی به سند چشمانداز ۱۴۰۴ که قرار بود ۲۰ میلیون گردشگر خارجی به کشور وارد شود، احترام نگذاشتند، گفت: کشوری مانند ترکیه برنامه ای مدون دارد و برای چند دهه سند تحول گردشگری کشورشان را مکتوب کرده و آن را اجرا میکنند.
اورمزدی با تاکید بر اینکه یکی از اولویت های اصلی توسعه اقتصادی و پایدار مازندران، توسعه گردشگری است، اظهار کرد: نگاه فردمحور و جناحی به گردشگری، مانع توسعه آن میشود، باید بدانیم حضور گردشگر خارجی با ورود ارز برابر است و این را می توانید پس از ورود آنها در مازندران، مشاهده کنید که حدود ۸۰ درصد اقتصاد محلی غرب مازندران را تحت تاثیر خود قرار داده است.
گزارش از: بهناز مقدس و سیداحمد حسینی خبرنگاران ایسنا مازندران