پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گردشگری غذا در زمره صنایع خلاق دنیا است

0

ایسنا/مازندران یک کارشناس گردشگری معتقد است: گردشگری غذا، رکن مهمی از فعالیت‌های گردشگری است که امروزه درآمدزایی زیادی برای کشورهای مختلف دارد و این صنعت گردشگری در زمره صنایع خلاق  دنیا است.

مرتضی حاجی زاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سازمان یونسکو شهرهایی از جهان را که تنوع زیاد در صنعت غذا داشته باشند، به شبکه‌های شهر خلاق غذا، دسته‌بندی می‌کند، اظهار کرد: تاکنون ۲۵ شهر از کشورهای مختلف در این لیست ثبت شده‌اند که شهر رشت نماینده ایران در این لیست بوده است.

وی با اشاره به اینکه گردشگری غذا شامل جهانگردی غذا، پخت غذا و لذت غذا است، تصریح کرد: همه این فعالیت‌ها تجربه محور بوده و هدف از آن‌ها شناخت شیوه زندگی مردم منطقه، تاریخ و فرهنگ آن‌ها است.

 این کارشناس گردشگری با بیان اینکه گردشگری غذا، کارکردهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد، خاطرنشان کرد: گردشگری غذا می‌تواند در بهبود تجاری‌سازی محصولات کشاورزی با کیفیت، سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های محلی، ایجاد اشتغال زنان و جوانان روستایی، ایجاد ارزش افزوده جدید برای تولیدات غذایی و گردشگری مالی در منطقه کمک کند.

 حاجی‌زاده گفت: در گردشگری غذا عواملی نظیر به روزرسانی خوراک‌های محلی و سنتی، تربیت راهنمای گردشگری غذا، گنجاندن غذاهای محلی در منوی هتل‌ها و رستوران‌ها، افزایش کیفیت غذاهای محلی و ایجاد تنوع در طعم و مزه آن،  بهره‌گیری از تبلیغات و بازاریابی گردشگری بین المللی، برگزاری جشنواره‌ها و فستیوال‌های غذایی و داشتن اصالت غذایی می‌توانند بر توسعه گردشگری نقش به سزایی داشته باشند.

وی ادامه داد: این امر می‌تواند تجربیات یک گردشگر را در کنار افراد محلی زیاد کرده تا بتواند از شیوه پخت و مصرف غذاهای محلی آن منطقه بهره ببرد.

 این کارشناس گردشگری یادآور شد: مسئولان باید در این زمینه اطلس جامعه شناسی غذا را در بین افراد با ترویج  آموزش نهادینه کند و با کمک اداره فرهنگ و ارشاد، رستوران‌ها، نهادهای گردشگری، هتل‌ها، تحت عنوان تور آشناسازی غذا، به مردم و جامعه معرفی تا کشور ما شاهد گردشگری فوق العاده در زمینه غذا شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.