یک کارشناس گردشگری گفت: گردشگری روستایی سبب انتقال فرهنگهای یک منطقه به دیگران میشود.
«علی ماهفروزی» در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه گردشگر یعنی یک نفر از موقعیت و فرهنگ منطقه خود سفر میکند بنابه هر دلیلی چیزی را ببیند که در پیرامون او نیست، اظهار کرد: چیزی را که قرار است گردشگر ببیند باید خیلی متفاوت باشد، قطعاً گردشگری روستایی باعث علاقمندی گروهی از گردشگران برای بازدید آن روستا یا منطقه روستایی، ارتباط اجتماعی در روستا است تا به این که یک فرهنگی زنده بماند کمک کنند.
وی با اشاره به اینکه گردشگری روستایی سبب انتقال فرهنگهای یک منطقه به دیگران میشود، افزود: با تزریق پول به منطقه روستایی، جوامع محلی به لحاظ اقتصادی پویاتر شده و میتواند به حفظ فرهنگهای ارزشی خود توجه کند، به تولید بپردازد، از یادگارهای کهن خود نگهداری کند، اینها اهدافی است که در گردشگری روستایی وجود دارد.
کارشناس گردشگری در ادامه گفت: علت توسعه گردشگری روستایی در مازندران وجود اقتصاد با ساختار مرکزی است.
ماهفروزی گفت: آنچه را که هماکنون در ایران شاهد آن هستیم، هجوم گسترده گردشگران به نواحی که عموماً مقصد بودهاند است، زمانی نواحی جدید تبدیل به مقصد گردشگران خواهد شد که ما مقوله گردشگری، چشماندازها و اهداف را بشناسیم که آیا این تعداد از مردم که با نام گردشگر به روستا آمدهاند میتوانند باعث تحول آن روستا شوند؟
وی یادآور شد: اگر یک روستایی ظرف ۱۰ سال، گردشگری روستایی را یاد بگیرد و آماده پذیرایی از گردشگر به عنوان روستای هدف شود ممکن است آن روستا بافت و جاذبههای تاریخی خود را از دست بدهد.
این کارشناس گردشگری تصریح کرد: مسافر ایرانی دوست دارد با ماشین همه کوچههای روستا را بگردد که این موضوع باعث تخریب منطقه میشود، این موضوعات باید در گردشگری ایران آموزش داده شود.
ماهفروزی تصریح کرد: دولت وقتی یک روستا را روستای هدف گردشگری معرفی میکند، وظیفه سیاستگذاری و نظارت کامل را در منطقه دارد، بنیاد مسکن، ادارهکل روستایی استانداری، سازمان میراثفرهنگی و گردشگری، محیط زیست، آب منطقهای و کشاورزی باید کنار هم ایستاده تا یک روستا بهعنوان روستای هدف گردشگری معرفی و دارای کارکرد شود.