پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گردشگری در مازندران و اقتصادی که نیست…

0

ایسنا/مازندران مدیرگروه جهانگردی و گردشگری دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه از گردشگری در مازندران، استفاده اقتصادی نشده است، گفت: به طور معمول، الگوهای جامع از بالا دیکته و همانند سایر استان‌ها در مازندران نیز اجرا می‌شود که این موضوع، مخالف با اقتصاد گردشگری است.

مهدی رمضان زاده در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: هر توریستی آورده مطلوبی برای منطقه گردشگری دارد اما به این دلیل که بازار این مقوله در مازندران شناخته شده نیست و بهره‌برداری مطلوبی از گردشگری در این استان نمی‌شود.

 وی با بیان اینکه شاخص اقتصادی عمده‌ترین مولفه در تعریف عملیاتی گردشگری است، تصریح کرد: در اقتصاد گردشگری به وضعیت اشتغال که شامل بومی و غیربومی است، توجه می‌شود که به واسطه ظرفیت گردشگری در منطقه به وجود می‌آید.

مدیرگروه جهانگردی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه در اقتصاد گردشگری به مقوله سرمایه‌گذاری نیز توجه می شود، اینکه چگونه شکل می‌گیرد و چه میزان سرمایه به آن منطقه وارد می‌کند، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال اکوتوریسم نوعی گردشگری است که سفر به مناطق بکر و نامسکون در آن مورد تجربه قرار می‌گیرد که معیشت و فعالیت‌های آن جامعه نیز بخشی از اقتصاد آن محسوب می‌شود.

رمضان زاده افزود: در این زمینه و در استان مازندران امکانات لازم و زیرساختی برای اقامت مثل هتل، متل و غیره وجود ندارد و تنوع اقامتی ایجاد نشده است.

وی با بیان اینکه جایگاه گردشگری در اقتصاد مازندران ساماندهی شده نیست، افزود: گردشگری به لحاظ سیاستگذاری در مازندران، باید شناسایی و ضعف ها و اشکالات مشخص شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران گفت: شناسایی بازار گردشگری بدین معنی است که این بازار نیازمند چه نوع اقامت و غذایی است، شامل چه رده سنی می‌شود و چه فعالیت های فراغتی نیاز دارد.

رمضان زاده با بیان اینکه گیلان به شهر جهانی غذا، بندرعباس به شهر جهانی صنایع دستی و سنندج به شهر جهانی موسیقی شناخته شده است، تصریح کرد: در مازندران ظرفیت گردشگری کشاورزی می‌‍تواند در دستور کار قرار بگیرد به طوری که با فروش محصولات ارگانیک و پذیرش اسکان آن‌ها کمک بزرگی به اقتصاد این مقوله در استان می‌شود.

وی با اشاره به گردشگری مبتنی بر طبیعت همانند کوهستان یا مناطق حفاظت شده در مازندران، خاطرنشان کرد: منطقه حفاظت شده دشت نازساری از مناطق گردشگری است که می‌توان از آن در راستای اشتغالزایی، الگوهای گردشگری را تنظیم کرد.

رئیس کارگروه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران، افزود: مناطق گردشگری حفاظت شده، نیاز به تامین بودجه برای این کار دارند که می‌توانند از طریق فروش فیلم و ساخت مستند در فضای مجازی یا فروش بلیط در ورودی، ایجاد اقامتگاه هایی برای گردشگران و یا هدایایی که گردشگران برای حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری می‌پردازند، به دست آورند.

رمضان‌زاده تصریح کرد: ظرفیت‌های دیگر استان مازندران در زمینه گردشگری جنگل‌های هیرکانی است که متاسفانه نه تنها ازآن استفاده درستی نمی‌شود بلکه با طرح‌هایی همانند طرح انتقال آب خزر موجب نابودی اراضی زیادی از این جنگل ها می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با اشاره به نقش مهم اکو موزه‌ها در اقتصاد گردشگری در مازندران، گفت: اکو موزه‌ها باعث تقویت اشتغال بومی می‌شوند، روستاهای بکر شناسایی شده و به عنوان موزه های روباز و طبیعی مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرند.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا موافق با آپارتمان‌سازی به جای ویلا سازی در مناطق گردشگری مازندران به منظور حفظ خاک و اراضی ارزشمند این استان هستید، اظهار کرد: بهترین نوع اقامت علاوه بر اقامت‌های بوم گردی، هتل‌های سبز منطبق با اقلیم ما زندران است و نیز اکو موزه‌ها که در آن‌ها کشاورزی، زندگی روستایی و توزیع درآمد بر اثر گردشگری به وجود می‌آید و شیوه معماری سنتی نیز حفظ می‌شود.

رمضان‌زاده با بیان اینکه در الگوی گردشگری دریا، سواحل، جنگل و کوهستان به صورت نظام‌مند کار خاصی انجام نشده است، تصریح کرد: الگوهای جامع از بالا دیکته وهمانند سایر استان‌ها در مازندران نیز اجرا می‌شود، در حالیکه ‌طرح‌هایی چون روستاهای هدف و مناطق نمونه گردشگری نیاز به مطالعه بیشتری دارند و یک بازنگری در انتخاب این مناطق باید صورت بگیرد تا الگوهای گردشگری منطبق با مناطق گردشگری استان مازندران تهیه شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.