پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گذشت ۹ سال از نوسازی کتابخانه عمومی بابل تنها ۱۰درصد پیشرفت فیزیکی

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا ، شهرستان بابل دارای ۱۷ کتابخانه عمومی است که از این تعداد ۱۱ کتابخانه نهادی و شش کتابخانه مشارکتی است  که در مجموع ۳۳۰ هزار جلد کتاب در این کتابخانه ها موجود است و حدود ۱۷ هزار نفر عضو این کتابخانه‌ها هستند .

 بر اساس سند چشم انداز توسعه ۱۴۰۴ ، تعداد ۱۷ کتابخانه دیگر باید بر اساس جمعیت شهرستان بابل احداث شود که پنج کتابخانه سهم شهر بابل است.

اما  اولین کتابخانه عمومی بابل که در سال ۱۳۴۲  تاسیس شد، معروف به کتابخانه مرکزی بابل یا کتابخانه عمومی شهید شکری به دلیل فرسودگی و آبگرفتگی در زمان بارندگی و نیز کمبود فضای فیزیکی در سال ۹۰به طور کامل تخریب شد و قرار بود که کتابخانه بزرگتری در همان مکان احداث شود که هم اکنون بعد از گذشت ۹ سال این طرح به طور متوسط سالانه یک درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در حال حاضر فقط پی ریزی و ستون های این کتابخانه  انجام شد و  تاکنون تنها ۱۰ درصد این طرح پیشرفت کاری دارد.

احداث کتابخانه عمومی شهید شکری از نیازهای اساسی بابل است

رئیس انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی مازندران به خبرنگار ایرنا گفت : کتابخانه عمومی شهید شکری بابل در یک موقعیت مکانی ممتازی قرار دارد که این امر ضرورت تکمیل هر چه سریعتر این کتابخانه را بیشتر می‌کند .

موسی یمین  فیروز افزود: کتابخانه شهید شکری بابل در داخل یکی از زیباترین پارک های بابل به نام پارک شهید شکری قرار دارد و از طرف دیگر در کنار دانشگاه علوم پزشکی بابل واقع شده است که این دانشگاه از  سراسر کشور دانشجو می پذیرد و یک ظرفیت خوبی برای اولین کتابخانه عمومی بابل است.

وی افزود:  از طرف دیگر در کنار این پارک ایستگاه حمل و نقل بخش زیادی از جمعیت جنوب بابل در بخش بندپی شرقی و غربی بابل است که همه این موارد به ضرورت تکمیل هر چه زودتر این کتابخانه دلالت دارد .

وی ادامه داد:  همچنان که همه دوستداران کتاب دغدغه تکمیل این کتابخانه را دارند دغدغه تکمیل منابع این کتابخانه هم باید مد نظر باشد و کتاب هایی که در این کتابخانه گنجانده می شود به طور جدی باید با نیازهای روز جامعه همخوانی داشته باشد و بر اساس موقعیت مکانی این کتابخانه، منابع به آن تزریق شود .

وی بیان کرد: منابع اطلاعاتی این کتابخانه باید بر اساس نیازهای بومی منطقه و از طرف دیگر بر اساس نیازهای مسافران و گردشگران در پارک شهید شکری باشد و در همین راستا منابع این کتابخانه باید تامین و تکمیل  شود .

یمین فیروز ادامه داد:  امروز کتابخانه دیجیتال یک نیاز اساسی برای کتابخانه‌های عمومی است که به طور جدی باید در تکمیل و تجهیز کتابخانه شهید شکری دیده شود و از طرف دیگر  با توجه به اینکه پارک شهید شکری میزبان تعداد زیادی از کودکان و بازنشستگان است باید بخش ویژه‌ای برای کودکان و بازنشستگان در کتابخانه شهید شکری لحاظ شود و نباید از این فرصت غافل شویم .

یمین  فیروز اظهار داشت:  تعامل سازنده و تبادل‌ کتاب بین دانشگاه علوم پزشکی بابل و کتابخانه شهید شکری می تواند بر غنای این کتابخانه اضافه کند که این امر هم باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

ساختمان کتابخانه عمومی بابل با معماری زیبایش نبایست تخریب می شد

همچنین نویسنده و پژوهشگر بابلی به خبرنگار ایرنا گفت:با کلیت مساله احداث و بهره برداری کتابخانه های عمومی در نقاط مختلف شهر پرجمعیتی همانند بابل موافقم و معتقدم که تعدد مراکز فرهنگی بویژه کتابخانه ها، یکی از راه های مهم گسترش فرهنگ کتابخوانی و تسهیل دسترسی عموم شهروندان به کتاب و منابع اطلاعاتی است و از این رو احداث سازه های جدید را باید به فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد.

عیسی محمدی فیروزجایی افزود: اما در خصوص کتابخانه عمومی پارک شهید شکری، وضعیت به گونه ای دیگر است و ای کاش ساختمان این کتابخانه، هرگز تخریب نمی شد و به همان شکل بازسازی و مورد استفاده مجدد قرار می گرفت.

وی بیان کرد: به چند دلیل معتقدم که تخریب در حدود ۱۰ سال قبل نباید صورت می گرفت و به جای تخریب، کتابخانه ای جدید در مکانی جدید در شهر بابل ساخته می شد و ساختمان کتابخانه سابق شهید شکری بابل با همان معماری حفظ و نگهداری می شد.

وی اظهار داشت: اولین دلیل، این است که ساختمان سابق کتابخانه برای گروه های سنی ۳۰  سال و بالاتر جامعه به عنوان یک مکان خاطره انگیز که زمانی محل کسب دانش و مطالعه آنان بوده به حساب می آمد و به نوعی به عنوان یک میراث مشترک بین نسلی در دوره معاصر با کارکردهای مثبت برای جامعه شهری بابل نقش آفرینی کرده و گواه آن مراجعات متعدد افرادی از همین گروه های سنی به اداره بوده که از تخریب ساختمانی که مرکز خاطرات شیرین آنان بوده و با دیدن آن حس مشترک خوبی در آنان ایجاد می شد اظهار گلایه مندی می کردند و به طور معمول در جوامع، آن آثاری که میراث مشترک بین نسلی است و حس خوب در شهروندان را ایجاد می کند حفظ می کنند تا همچنان به کارکرد مثبت خویش ادامه دهند.

وی افزود: دومین نکته این است در طراحی پارک شهید شکری از معماری باغ های ایرانی الگو گرفته و از عناصر طبیعی آب، درخت و نور خورشید به نحو مطلوب استفاده شده است.

وی سنگ فرش، آب نما و درختان متعدد و متنوع در دو طرف نهر یا کانال آب از ابتدا تا انتهای پارک را گواه بر نگاهی به سبک معماری باغ های ایرانی در پارک شهید شکری خواند و گفت: از همین رو است که طراح و سازنده مجتمع فرهنگی و سینمایی بابل نیز به این ایده احترام گذاشت و سعی وافر داشته تا ساختمان مجتمع، تلفیق قابل تحسینی از سنت و مدرنیته باشد که علاوه بر توجه به اصول نوین فنی و مهندسی به مبانی معماری اسلامی، المان های باغ های ایرانی و معماری بومی مازندران هم توجه شود که این مدعا از تصاویر هوایی گرفته شده، به خوبی عیان است و البته بیان جزئیات معماری ساختمان مجتمع فرهنگی و سینمایی بابل، زمان دیگری را می طلبد.

محمدی فیروزجایی درباره نکته سوم نیز بیان کرد: در احداث سازه ای به عنوان کتابخانه در مکان کتابخانه قبلی به مباحث زیبایی شناختی توجه شود چرا که پارک شهید شکری در کانون خط سیر زیبایی بصری شهری بابل قرار دارد که از باغ فردوس و بلوارهای زیبا و درختان کهنسال و جذاب با نورپردازی زیبای شبانه شروع و به میان ولایت تا پارک شهید شکری و مجتمع فرهنگی امتداد دارد و شایسته است تا این زیبایی بصری حفظ شود و منقطع نشود.

وی اضافه کرد: جامعه هنری نگران است که احداث ساختمان کتابخانه بدون در نظر گرفتن معماری اسلامی و ایرانی بویژه باغ های ایرانی و معماری بومی، سبب گسست این خط سیر زیبایی بصری شهری در بخش جنوبی شهر شود.

این چهره فرهنگی بیان داشت: به ظاهر احداث ساختمان کتابخانه اجتناب ناپذیر است زیرا سازه قبلی تخریب و بنای احداث سازه ای جدید گذارده شده است لذا پیشنهاد می شود احداث ساختمان کتابخانه را در کل بزرگتر از مجتمع فرهنگی سینمایی تا میدان باغ فردوس ببیند و در این زمینه، از ظرفیت معماران خلاق و مهندسان دارای دغدغه فرهنگی که به خاطرات و میراث مشترک ذهنی شهروندان، معماری و شهرسازی منطبق با ارزش های فرهنگی و زیبایی بصری شهری توجه کافی دارند استفاده شود و اگر اقدام در این زمینه هزینه های مضاعفی را به همراه دارد از صرف آن دریغ نورزند که شماتت حال و آیندگان به اندک صرفه جویی های امروز نمی ارزد.

کتابخانه عمومی بابل بعد از۹ سال تاکنون ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

رئیس اداره کتابخانه عمومی بابل به خبرنگار ایرنا گفت:  اولین کتابخانه عمومی شهر بابل که ۹ سال پیش به علت کمبود فضای فیزیکی و فرسودگی بنا تخریب شد دارای ۳۰۰ متر مربع بنا بوده است.

علیرضا اوشیب مدام  بیان داشت: در حال حاضر بازسازی اولین کتابخانه عمومی بابل در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۲۰۰  متر و به متراژ یک هزار و ۷۰۰ متر مربع زیر بنا است.

وی افزود:  این کتابخانه شامل یک طبقه روی همکف است که بخش های مختلف اداری ، سالن مطالعه ، بخش نابینایان و کم توانان ، اتاق پژوهش ، سالن مخزن ، بخش کودکان ، بخش نشریات، بخش سمعی و بصری، بخش مطالعه آقایان و خانم ها و همچنین به سایت اینترنتی مجهز است .

 وی با بیان اینکه این کتابخانه تاکنون ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در حال حاضر مجری احداث آن بسیج سازندگی است، گفت:  در سال ۹۵ برای تکمیل این کتابخانه ۲۰ میلیارد ریال برآورد هزینه شده که در شرایط فعلی این مبلغ به مراتب بیشتر شده است.

 اوشیب افزود:  خیر سهراب زاده  متعهد شده است که ۲ میلیارد ریال برای تکمیل این کتابخانه اختصاص دهد که امیدواریم با تحقق آن شاهد پیشرفت فیزیکی در این طرح باشیم .

رییس کتابخانه عمومی بابل گفت:  زمان مشخصی برای تکمیل این طرح نمی توان در نظر گرفت ولی امیدواریم با تخصیص اعتبار و کمک خیران و استفاده از ظرفیت بسیج سازندگی هر چه زودتر این طرح مهم و حیاتی فرهنگی افتتاح شود .

اوشیب گفت : در حال حاضر یکی از دغدغه‌های بزرگان هنر و معماری در بابل این است که در بازسازی کتابخانه شهید شکری بابل معماری باغ های ایرانی همانند پارک شهید شکری  لحاظ شود که این دغدغه هم بسیار ارزشمند است و این امر انجام خواهد گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.