پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گام‌هایی برای حذف کامل مازوت از آسمان مازندران

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، آلودگی هوا، مازندران را نشانه گرفته و میزان آلاینده‌های موجود در هوای این استان به شکل محسوسی افزایش یافته؛ به‌ویژه این روزها که با سفرهای تابستانی شاهد افزایش تردد خودروها هستیم.

شاید اینکه مازندران را استانی آلوده تلقی کنیم عجیب باشد درحالی‌که سرسبزی مازندران پوششی بر آلودگی هوای این استان و عاملی در کمتر به چشم آمدن معضل آلودگی هوا در استان است و تصور جامعه بر این است که ‌مازندران به‌دلیل سرسبزی و بارندگی‌ نمی‌تواند آلودگی هوا داشته باشد ولی عملا  این‌گونه نیست و مازندران در لیست استان‌های آلوده قرار گرفته است.

مازندران تبدیل یکی از استان‌های آلوده کشور شده است

سیدمحمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: مازندران تبدیل یکی از استان‌های آلوده کشور شده است؛ شاید در مازندران گردوغبار نداشته باشیم اما افزایش تعداد خودروها و مسائل مختلف موجب شده آلودگی هوا در مازندران تشدید شود.

وی با بیان اینکه آلودگی در هوای مازندران عیان شده و با چشم هم در برخی روزها قابل دیدن است، گفت: اولویت نخست نصب ایستگاه‌های آلودگی سنجی بوده که براساس آن میزان آلودگی ثبت شود که باید تمهیدات لازم برای خریداری آن اندیشیده شود.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به اینکه سوخت مازوت آلودگی هوا را در پی داشته است، افزود: با توجه به تردد زیاد خودروها، باید حمل و نقل عمومی در مازندران در دستورکار  قرار گیرد که توجهی نمی‌شود.

دودکش نیروگاه نکا منشا آلودگی هوای مازندران

عطاءالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره اظهار کرد: در ارتباط با سنجش آلودگی هوای مازندران ما نیاز به ایستگاه‌های آنلاین داریم تا اطلاعات لازم را در اختیارمان قرار دهد.

وی افزود: موضوع مهم تامین اعتبارات لازم برای خریداری ایستگاه‌های هواشناسی است تا بتوان نسبت به خریداری دستگاه اقدام کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: طی پیگیری و مکاتبه‌های صورت گرفته منتظر  هستیم اعتبارات لازم در این بخش دیده شود تا بتوان نسبت به تهیه آن اقدام کرد.

کاویان با بیان اینکه بیشتر آلودگی‌های هوا از خروجی دودکش نیروگاه شهیدسلیمی نکا است، تصریح کرد: در زمینه حذف کامل مازوت نیروگاه، پیگیری‌های لازم از دستگاه‌های ذیربط از جمله شرکت گاز استان در مورد تامین گاز نیروگاه، توسط استانداری و اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در سطح وزارت‌خانه نیرو صورت گرفت، علاوه بر اینکه موضوع حذف سوخت مازوت نیروگاه در جلسات بعدی کارگروه نیز مورد پیگیری جدی این اداره کل قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با توجه به لزوم تشدید پایش و سنجش میزان آلودگی منتشر شده از نیروگاه در شرایط مازوت سوز، علاوه بر الزام نیروگاه به انجام خوداظهاری دوره‌ای، سنجش مستقیم گازهای آلاینده خروجی از دودکش نیروگاه نیز به‌صورت مستمر توسط کارشناسان این اداره کل انجام و پیگیری‌های قانونی از طریق مراجع ذیربط در جهت الزام نیروگاه به نصب سیستم‌های کنترل آلودگی هوا صورت گرفت.

وی با اعلام اینکه باید به‌تدریج مازوت حذف و سوخت گاز جایگزین آن شود، اضافه کرد: نیروگاه متعهد شد تا با تامین اعتبار مورد نیاز، سیستم کنترل آلودگی هوا را نصب کند تا میزان گازهای خروجی به حدود استاندارد مجاز زیست‌محیطی برسد.

 /۸۶۰۳۴/ح


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.