پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کیاسر کمترین افزایش بارش را در این پربارانی دو ماه گذشته استان تجربه کرده است

مدیرکل هواشناسی استان مازندران گفت: متوسط بارندگی در سطح مازندران در ماه گذشته نزدیک به نرمال و تا چهار درصد کمتر از نرمال بوده است.

1

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از فارس، نوربخش داداشی، اظهار کرد: هر چند نخستین ماه امسال (فروردین) را با افزایش صددرصدی بارش نسبت به نرمال بلندمدت پشت سر گذاشتیم اما اردیبهشت ماه با توجه به اینکه تعداد روزهای بارانی کمی افزایش داشت ولی از لحاظ متوسط بارندگی در مازندران نزدیک به نرمال و تا چهار درصد کمتر از نرمال بوده است.

 

داداشی با بیان اینکه میانگین بارندگی ۲ ماه نخست سال ۹۵ مازندران، حدود ۱۲۸ میلی‏‌متر بوده که در مقایسه با نرمال بلندمدت حدود ۶۰ درصد افزایش و نسبت به دو ماه اول سال ۹۴ حدود ۲۰۰ درصد افزایش را نشان می‏‌دهد، اضافه کرد: به‌طوری‌که تمامی ۱۵ ایستگا‏ه هواشناسی سینوپتیک استان میزان بارش آنها افزایش داشته و بیشترین افزایش از گلوگاه حدود ۱۷۰ درصد و کمترین افزایش از ایستگاه کیاسر حدود ۲۵ درصد بوده است.

 

وی بیان کرد: براساس آمار ایستگاه‏‌های هواشناسی سینوپتیک مازندران، در اردیبهشت ماه امسال بیش از دو سوم از ۱۵ ایستگا‏ه هواشناسی سینوپتیک استان، میزان بارش آنها کمتر از نرمال بوده و بیشترین افزایش در ایستگاه آمل حدود ۴۴ درصد و بیشترین کاهش در ایستگاه رامسر حدود ۳۶ درصد اتفاق افتاد که نشان از توزیع نامناسب مکانی بارش در این ماه است.

 

مدیرکل هواشناسی استان مازندران ادامه داد: همچنین میانگین دمای هوا در اردیبهشت ماه حدود ۱۸٫۵ درجه سلسیوس بوده و در مقایسه با دوره بلندمدت حدود ۱٫۹ درجه و نسبت به سال ۹۴ حدود ۱٫۵ درجه سلسیوس افزایش داشت.

 

داداشی با بیان اینکه میانگین بارندگی ۲ ماه نخست سال ۹۵ استان، حدود ۱۲۸ میلی‏‌متر بوده است، یادآور شد: این میزان در مقایسه با نرمال بلندمدت حدود ۶۰ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ حدود ۲۰۰ درصد افزایش داشته است، به‌طوری‌که تمامی ۱۵ ایستگا‏ه هواشناسی سینوپتیک استان میزان بارش آنها نسبت به نرمال افزایش داشته است.

 

وی اضافه کرد: بیشترین افزایش از گلوگاه حدود ۱۷۰ درصد و کمترین افزایش از ایستگاه کیاسر حدود ۲۵ درصد بوده است.

 

مدیرکل هواشناسی استان مازندران با اعلام اینکه متوسط بارندگی هشت ماهه سال زراعی ۹۵-۹۴ حدود ۶۱۸ میلی‌متر بود، تصریح کرد: این میزان در مقایسه با مدت مشابه دوره بلندمدت از ۱۶ درصد رشد در هفت ماهه سال زراعی به حدود ۱۴ درصد افزایش رسید و نسبت به مدت مشابه سال زراعی ۹۴-۹۳ حدود ۱۳ درصد افزایش داشت.

 

این مسؤول افزود: تنها در سه ایستگاه بابلسر، بلده و کیاسر از بین ۱۵ ایستگا‏ه‏‌های هواشناسی سینوپتیک، میزان بارش نسبت به نرمال کاهش داشت که بیشترین افزایش از رامسر حدود ۴۴ درصد و بیشترین کاهش از بابلسر حدود ۹ درصد بوده است.

 

داداشی با اشاره به اینکه براساس آخرین پیش‏‌بینی فصلی صادر شده، برای دوره سه ماهه خرداد تا مرداد سال ۹۵، میزان بارش مازندران در حد میانگین بلندمدت و میانگین دمای هوا تا یک درجه بیش از نرمال بلندمدت پیش‌‏بینی شده است، اظهار داشت: با توجه به این شرایط اجرای برنامه‏‌های کنترل مصرف بهینه آب و انرژی برای مواجهه با کمبود منابع آبی توصیه می‏‌شود.

 

وی در مورد تحلیل بارندگی اردیبهشت سال ۹۵، بیان کرد: میانگین بارندگی اردیبهشت ماه امسال مازندران حدود ۳۳ میلی‌‏متر بوده که در مقایسه با نرمال بلندمدت حدود چهار درصد کاهش و نسبت به اردیبهشت سال ۹۴ بیش از ۲۰۰ درصد افزایش را نشان می‏‌دهد، به‌طوری‌که بیش از دو سوم از ۱۵ ایستگا‏ه هواشناسی سینوپتیک استان میزان بارش آنها کمتر از نرمال بوده است.

 

مدیرکل هواشناسی استان مازندران افزود: طی این مدت بیشترین افزایش از آمل حدود ۴۴ درصد و بیشترین کاهش از ایستگاه رامسر حدود ۳۶ درصد بوده است.

 

وی در پایان با اعلام اینکه میانگین بارندگی هشت ماه سال زراعی ۹۵-۹۴ مازندران حدود ۶۱۸ میلی‏‌متر بوده است، گفت: این میزان در مقایسه با نرمال بلندمدت حدود ۱۴ درصد افزایش و نسبت به هشت ماه سال زراعی ۹۴-۹۳ حدود ۱۳ درصد افزایش داشت؛ به‌طوری‌که در بین ۱۵ ایستگاه هواشناسی، تنها در سه ایستگاه بابلسر، بلده و کیاسر میزان بارش آنها نسبت به نرمال کاهش داشت و بیشترین افزایش از رامسر حدود ۴۴ درصد و بیشترین کاهش از بابلسر حدود ۹ درصد بوده است.

 

1 نظر
  1. کیاسری می گوید

    متاسفانه،قطع بی رویه و غیر کارشناسی درختان منطقه باعث شده تا رطوبت هوا خشک شده و این فاجعه بوجود اومد، تا جایی که چوب این درختان، بصورت خام به استانهای دیگر فرستاده شده. باز مثل همیشه مدیران استانی نظاره گر بودند.در چند سال اخیر جنگلهای چهاردانگه توسط شرکتهای راه سازی،گاز و زباله ها دچار تهدید جدی میباشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.