پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کنترل ۲۸۰ میلیون مترمکعب از سیلاب در کشور

0

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالقاسم حسین پور ظهر دوشنبه در گردهمایی معاونان آبخیزداری منطقه ۳ در مرکز آموزش منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران واقع در کلارآباد با اظهار اینکه سیلاب رخ داده در کشور نشان می دهد که باید به آبخیزداری در کشور توجه ویژه شود افزود: اجرای مدل جدید آبخیزداری امسال در سازمان های جنگلها رخ داده است و از محل صندوق توسعه ملی، اعتبارات خوبی در بخش آبخیزداری تخصیص یافته است.

وی، مشارکت موثر مردم در عرصه های منابع طبیعی را امری اسای برشمرد و گفت: کارهای خوبی با کمک تسهیل گران در بخش آبخیزداری و آبخوان داری انجام شده است.

حسین پور با عنوان اینکه کشور ما سیل خیز و کم آب است یادآور شد: برای پیشگیری از خسارت ها باید به آبخیزداری و آبخوان داری توجه اساسی کرد تا تهدید سیلاب را به فرصت تبدیل کنیم.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها با اشاره به وقوع سیلاب مهرماه سال جاری اظهار داشت: خسارت های سیل مهرماه نشان می دهد اگر یک ریال برای آبخیزداری هزینه شود چقدر اثربخشی دارد و می تواند در جلوگیری از خسارتها اثربخش باشد.

وی افزود: بررسی سیل مهرماه نشان می دهد، آن مکان هایی که شبکه سرشاخه گیر اجرا شد، بوده میزان خسارتهای سیل به حدود ۵۰ درصد رسید در حالی که در جاهای دیگر صددرصد بوده است.

حسین پور ادامه داد: در حال حاضر با اجرای طرح های آبخیزداری، ۲۸۰ میلیون مترمکعب معادل ۲۰ درصد از سیلاب کنترل و مدیریت شد درحالی که بیش از دشت های کشور سیل گیر هستند.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب سازمان جنگل ها اظهار داشت: از ۶۰۹ دشت کشور ۳۷۰ دشت ممنوعه و ۷۸ دشت ممنوعه با فرونشست زمین مواجه هستند.

وی با اظهار اینکه ۴۰ هزار و ۸۰۰ قنات در کشور داریم گفت: بیش از ۳۲ هزار رشته قنات در کشور دایر و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.