پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کمترین میزان سطح آب دریای خزر طی ۳۰ سال اخیر

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

 معصومه بنی‌هاشمی رئیس مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر در مازندران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از ساری، اظهار کرد: در سال ۲۰۱۹  میلادی، در ادامه روند کاهشی خود از سال ۱۹۹۵، به کمترین میزان طی ۳۰ سال اخیر رسید.

وی افزود: میانگین تراز آب در این سال با کاهش ۱۳ سانتیمتری نسبت به سال ۲۰۱۸، برابر با منفی ۲۸/۱۷  متر شده است.

بنی‌هاشمی تصریح کرد: کاهش تراز آب اخیر درحالی است که میزان ورودی آب رودخانه‌ ولگا بعنوان تأمین‌کننده بخش اعظم آب رودخانه‌ای به این دریا، در سال ۲۰۱۹ ، حدود ۲۲ درصد کاهش یافته که این مسئله می‌تواند به عنوان یکی از علل مؤثر در کاهش تراز آب اخیر محسوب شود.

این مسؤول خاطرنشان کرد: متوسط سالانه ورودی آب ولگا به دریای خزر حدود ۲۴۰ میلیارد مترمکعب و برآورد سالانه کل ورودی رودخانه‌های منتهی به خزر، ۳۰۰ میلیارد مترمکعب است.

وی عنوان کرد: از سایر رودخانه‌های مهم نظیر کورا، اورال، ترک، سفیدرود، هراز، در مجموع بطور متوسط ۳۴ میلیارد مترمکعب آب وارد دریای خزر می‌شود.

بنی‌هاشمی یادآور شد: حجم آب ورودی رودخانه‌ها به‌عنوان شاخص بسیار مهم در بیلان آب خزر محسوب شده و تغییرات سالانه آن متأثر از عوامل اقلیمی، رژیم هیدرولوژیکی و بهره‌برداری‌ها است.

‌رئیس مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر در مازندران بیان کرد: نتایج بررسی‌ها نشان داده است در سال ۲۰۱۹، دوره سیلابی رودخانه ولگا که به طور معمول از اواسط اردیبهشت تا اوایل مردادماه ادامه دارد، کوتاه‌تر و میزان آبدهی آن کمتر از میانگین بلند مدت بوده است.

وی اعلام کرد: دمای سطح آب دریا نیز به عنوان یکی از معیارهای اصلی در تبادل حرارتی و شاخصی در ارزیابی پتانسیل تبخیر از سطح آب که جزء مؤلفه‌های اصلی خروجی در بیلان آب خزر محسوب می‌شود، در بررسی  روند تغییرات تراز آب و ارزیابی علل نوسانات در خزر مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

‌بنی‌هاشمی گفت: روند افزایشی دمای سطح آب دریای خزر به ویژه در سال‌های اخیر، از عوامل تأثیرگذار بر کاهش تراز آب بوده است.

این مسؤول ادامه داد: میانگین دمای سطح آب خزر در سال ۲۰۱۹میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۸، به میزان ۰.۲درجه سانتیگراد و نسبت به میانگین بلند مدت، یک درجه افزایش یافته است.

وی در پایان اضافه کرد: تحلیل تغییرات دمای آب در دو سال اخیر حاکی از وقوع روند افزایشی دمای آب در همه بخش‌های دریای خزر به استثنای منتهاالیه خزر شمالی است.

 /۸۶۰۴۸/ج

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.