پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کمبود مواد حاجب آنژیوگرافی در بیمارستان‌های مازندران/ قول مساعد برای رفع مشکل تا پایان هفته

0


به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، کمبود ماده حاجب پرتوگرافی یکی از چالش‌های است که بیماران در مراکز درمانی استان مازندران با آن مواجه هستند.

بر اساس برنامه‌ریزی مسؤولان درمانی بیمارستان‌ها بیمار اعلام می‌کنند که در ساعت مقرر برای اقدامات تشخیصی آنژیوگرافی یا پرتونگاری در مراکز درمانی حاضر شوند.

در موعد مقرر به بیمار اعلام می‌شود که به دلیل نداشتن مواد حاجب امکان آنژیوگرافی یا پرتونگاری وجود ندارد و به صورت کلی ممکن است این پروسه برای یک بیمار چندین بار تکرار شود.

از طرف بخشی از گلایه‌ها به این صورت بود که این ماده به راحتی در اختیار مراکز درمانی خصوصی استان قرار دارد اما سهمیه مراکز دولتی با وجود اینکه محل مراجعه بسیاری از مردم کاهش پیدا کرده است.

آنچه که امروز در مراکز دولتی استان مازندران وجود دارد لغو بسیاری از اقدامات آنژیوگرافی و پرتو درمانی غیراورژانسی و همین موضوع محل گلایه بسیاری از مردم است.

در همین ارتباط با محمد رضا شیران معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران، گفت‌وکردیم.

وی با اعلام اینکه مواد حاجبی در مراکز تصویربرداری و آنژیوگرافی مصرف می‌شود، مشکل کشوری است،گفت: قبل از عید اقدامات لازم برای خرید انجام شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار کرد: در سال ۹۹ بخشی از این مواد وارد می‌شده است اما به دلیل برخی از مشکلات واردات ممنوع شده است.

وی گفت: به شرکت دارو پخش مجوز ساخت داده، شرکت دارو پخش یک محموله هشت و نیم تنی را وارد کرده ولی نتوانسته در زمان مشخص از بندر ترخیص کند.

شیران اضافه کرد: در حال حاضر شرکت دارو پخش فرموله کرده و توزیع آن در اختیار شرکت پخش هجرت است و به مراکز درمانی هنوز تحویل ندادند و قرار است پس از تست نهایی در اختیار مراکز درمانی قرار بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی گلایه‌ها وجود دارد که چرا این دارو در مراکز خصوصی استان وجود دارد اما مراکز دولتی با کمبود مواجه هستند،گفت: مراکز خصوصی خریدهای از قبل داشته، در گذشته سهمیه‌ای نبوده و مراکز براساس نیازها تهیه می‌کردند و مشکلی از این بابت وجود نداشت.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پاسخ به این سوال که چرا پیش‌بینی‌های لازم از قبل نشده است، افزود: واقعا در گذشته مشکلی وجود نداشته و در بازار وجود داشت و مراکز درمانی بر اساس نیازهای خودشان تهیه می‌کردند.

وی ادامه داد: معاونت غذا و دارو دخالتی در این ارتباط نداشته به این دلیل که سهمیه نبوده است، زمانی که سهمیه‌ای نبوده هر مراکز درمانی به اندازه نیاز خودش تهیه می‌کند، اما در زمان کمبود ما دخالت می‌کنیم و سهمیه در نظر می‌گیریم.

شیران در پاسخ به این سوال که توزیع کننده مواد حاجب بخش خصوصی در استان مازندران و به جای اینکه این مواد را در اختیار بخش دولتی قرار دهد به بخش خصوصی می‌دهد،گفت: در گذشته که هر ارگان و نهادی بر اساس نیاز خودش  می‌توانست تهیه کند اما زمان کمبود ما سهمیه می‌دهیم.

وی ادامه داد: سهمیه‌ها را دانشگاه علوم پزشکی مازندران تعیین می‌کند، توزیع کننده این مواد در استان دستورات دانشگاه را اجرایی می‌کند، یکی از مراکز خصوصی طی دو مرحله از ما درخواست کرده که ۷۰ تا ۸۰ عدد در اختیار قرار گرفته و اعلام کردیم که تنها موارد اورژانسی را باید انجام دهد و مابقی را در اختیار بیمارستان فاطمه‌الزهرا(س) و بیمارستان امام خمینی(ره) اختصاص دادیم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پاسخ به این سوال که این مشکل تا چه زمانی حل می‌شود، افزود: طی چند روز آینده نیازهای مراکز درمانی را تامین می‌کنیم.

وی در ارتباط با قرار گرفتن مسؤولیت توزیع این داور در اختیار یکی از داروخانه‌های استان مازندران، گفت: برای اینکه نسخه بیمار به شکل بیمه‌ای حساب شود با یک داروخانه قرار داد منعقد می‌شود که بیمار هزینه آزاد پرداخت نکند،داروخانه‌ معین برای مراکز مشخص کردیم که بیمار دارو را به صورت نسخه‌ای دریافت کند این دارو جز تعهدات بیمه قرار دارد.

شیران با اعلام اینکه این مشکل از سه ماه قبل عید وجود داشت، افزود:  تا آخر این هفته پس از دریافت پاسخ تست‌ها این مشکل رفع می‌شود.

به گزارش فارس، این موضوع از طریق خبرنگار ما به اطلاع رئیس مجمع نمایندگان مجلس مازندران، استاندار مازندران و فرماندار مرکز استان رسیده و قول پیگیری در این ارتباط داده شده است.

 /۸۶۰۰۴/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.