پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کشیک ۲۸۰ نانوایی مازندران برای تعطیلات نوروزی

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، عباسعلی وفایی‌نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران امروز در نخستین نشست آشنایی با مرحله سوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان و سامانه نانینو، با اشاره به اهمیت یارانه نان و ضرورت اصلاح نظام توزیع یارانه اظهار کرد: یارانه پرداختی دولت به کالای استراتژیک نان در استان مازندران سالانه ۶هزار میلیارد تومان است. 

وی افزود: در استان مازندران بیش از ۴هزار و ۶۰۰ نانوایی یکی از حساس‌ترین مشاغل یعنی مسؤولیت تولید قوت غالب کشور را به عهده دارند و باید از این یارانه پرداختی دولت محافظت کنند.

 مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران  با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار نظام صنفی، اضافه کرد: در حال حاضر وضعیت سرانه این استان هر ۶۳۰ نفر یک واحد خبازی می‌باشد در حالیکه در کشور به ازای هر یک‌هزار و ۳۰۰ نفر یک واحد وجود دارد.

وفایی‌نژاد، میانگین سهمیه آرد روزانه هر نانوایی را با توجه به سرانه اعلام شده در استان حدود ۵.۵ کیسه بیان کرد و افزود: این میزان سهمیه آرد موجب عدم مقرون به صرفه بودن فعالیت اقتصادی در صنف نانوایی می‌شود.

  وی به غیرقانونی بودن واحدهای نانوایی استیجاری اشاره کرد و گفت: خرید و فروش پی‌در پی واحدهای خبازی و بورس بازی آن و استیجاری بودن واحدهای خبازی از جمله تخلفاتی است که به‌طور جدی با آنها برخورد و موجب ابطال پروانه کسب خواهد شد. 

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران درباره برخی رفتارهای خلاف قاعده در صنف نانوایی، تصریح کرد: تراکنش‌های غیرواقعی و نامتعارف، تغییر ساعت پخت و عدم پخت به میزان سهمیه‌ای که به هر نانوایی داده شده از جمله تخلفاتی است که در افزایش ۱۰ درصدی سهمیه و کارمزد ۳۰ درصد تاثیر منفی دارد. 

دبیر کارگروه آرد و نان استان مازندران در ارتباط کشیک نوروزی نانوایی‌ها در استان، بیان کرد: تعداد ۲۸۰ واحد خبازی یارانه‌ای در ایام عید در استان به‌صورت فوق‌العاده به تولید نان و ارائه به همشهریان و مسافران می‌پردازند. 

وفایی‌نژاد افزود: به دلیل شرایط خاص مسافرت‌های نوروزی و افزایش تقاضا برای کالاهای اساسی ۲۲ هزار کیسه سهمیه آرد فوق العاده علاوه بر سهمیه ثابت ماهانه به واحدهای خبازی کشیک اختصاص یافت.

 کهنسال مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری در ادامه با اشاره به طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان که در دولت سیزدهم تدوین و به اجرا درآمده است اظهار کرد: سامانه نانینو که به منظور هوشمندسازی یارانه آرد و نان طراحی شده روند توزیع آرد، پخت و فروش نان را رصد، ثبت و مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی افزود: سامانه هوشمند توزیع آرد و نان از به انحراف رفتن یارانه‌های این بخش جلوگیری کرده و با اختصاص سهمیه آرد به نانوایی‌ها براساس عملکرد متعارف تولید و فروش این انحرافات به حداقل کاهش پیدا خواهد کرد.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری با اشاره به شخصیت حقوقی روسای اتحادیه‌های خبازان بیان کرد: با توجه به یارانه اختصاصی به گندم، آرد و نان همه ما باید در حفاظت از این یارانه و به انحراف نرفتن آن تلاش لازم را به عمل آوریم. 

کهنسال به مشکلاتی از قبیل نانوایی‌های استیجاری، فوت صاحب نانوایی و مشکلات وراث در این زمینه اشاره کرد و بیان کرد: آیین نامه‌ای طراحی و وظیفه هر دستگاه در برخورد با چنینی مشکلاتی مشخص شده که به زودی ابلاغ خواهد شد. 

وی درباره کمک هزینه اختصاص یافته به نانوایان، بیان کرد: براساس کمک هزینه ۱۵ درصدی تقریبا بالای ۱۷۰ میلیارد تومان تا بهمن ماه برای نانوایان واریز شد که این مبلغ پس از افزایش به رقم ۳۰ درصد از ابتدای بهمن تا کنون برابر با ۴۲میلیارد تومان می‌باشد. 

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری با تاکید بر لزوم برخورد با تخلفات صورت گرفته در حوزه آرد و نان گفت: دستگاه‌های مسؤول و اتحادیه‌های خبازان با اهتمام بیشتری بر عملکرد نانوایی‌ها نظارت خواهند داشت و با تخلفات صورت گرفته برخورد جدی‌تر صورت خواهد گرفت. 

کهنسال از مسؤولان مربوطه خواست این نشست‌ها به منظور آشنایی بیشتر نانوایی‌های استان با اجرای مرحله سوم هوشمندسازی یارانه آرد و نان در سطح شهرستان‌ها نیز برگزار شود.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.