پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کشت کلزا در ۱۰ هکتار از مزارع سوادکوه پس از۳۶ سال بی‌کِشتی

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، محمد‌علی سلیمانی صبح امروز در جمع خبرنگاران سوادکوه با اشاره به اینکه مزارع نمایشی در سطح روستاها برای ترغیب کشاورزان به کشت مورد نظر داریم، اظهار کرد: تفاهم‌نامه با بسیج سازندگی برای عمران و آبادی روستاها و توانمندسازی امضا شد و برای آبیاری قطره‌ای که ۸۵ درصد رایگان برای ۴ هزار متر زمین است و نیز جاده بین‌مزارع به منظور دسترسی آسان کشاورزان مورد نظر است.

مدیر جهاد کشاورزی سوادکوه با اشاره به اینکه در سال جدید کشت داروهای گیاهی  را آغاز کردیم و شرکت‌های دانش‌بنیان برای خرید آن ورود پیدا کردند، افزود: برای رونق کشت مکانیزاسیون کشاورزی و استفاده بیشتر از ادوات کشاورزی تجهیزات در اختیار بهره‌برداران قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز از اولویت‌ها است، خاطرنشان کرد: برای استفاده از زمین‌های بلاکشت سوادکوه نیاز به این باور داریم که به صورت اقتصادی می‌توان فعالیت کشاورزی کرد.

سلیمانی با اشاره به اینکه برداشت گندم از ۲ تن به ۴.۵ تن در هکتار رسیده است که نتیجه توجه به کشاورزی نوین است، اظهار کرد: بهره‌برداران به نظرات کارشناسان کشاورزی توجه داشته باشند تا به برداشت مورد انتظار برسند.

مدیر جهاد کشاورزی سوادکوه با بیان اینکه مقابله با تغییر کاربری برای حفظ بستر تولید با توجه به محدودیت اراضی به محض اطلاعات کارشناسان برای اخطار اولیه و ثانویه را می‌دهند، گفت: برخی بهره‌برداران تمکین نمی‌کنند و پیشنهاد ما پلمب توسط دستگاه قضا در مرحله اول است. 

وی افزود: در مقابله با تغییر کاربری اراضی و ساخت‌وساز غیرمجاز همکاران ما حتی تهدید به مرگ هم شدند و چاقوکشی را هم شاهد بودیم اما برای حفظ بستر تلاش می‌کنیم و اگر داوطلبانه تخریب کنند، استقبال می‌کنیم.

سلیمانی با اشاره به اینکه باران اخیر نعمتی برای مراتع بود و ۲۲ هکتار از مراتع و زمین‌های زراعی برنج در حالت تبدیل به بحران بودند، افزود: تنش آبی در مراتع، زمین‌های شالیزاری، مراتع و مصرف دامداری در حال حاضر نداریم.

وی از تحویل ۶۰ دستگاه پنل خورشیدی به عشایر سوادکوه خبر داد.

مدیر جهاد کشاورزی سوادکوه با اشاره به اینکه فعالیت معدنی در بخش کشاورزی با توجه به گل‌آلود‌کردن آب مورد نیاز شالیزاری آسیب‌زاست، بیان کرد: فعالیت‌های غیرمجاز معدنی، برای تنفس گیاهان و کاهش عملکرد کشاورزی را به دنبال دارد.

* کشت ۱۰ هکتار از زمین‌ها با ۳۶ سال بی‌کِشتی

سلیمانی به بتنی‌کردن هزار و ۵۲ متر مکعب کانال‌های شالیزاری در سوادکوه اشاره کرد و گفت: در آینده نزدیک شرکت تعاونی زنبورداران سوادکوه تشکیل می‌شود و ۱۰ هکتار از زمین‌های سوادکوه که ۳۶ سال کِشت نمی‌شد کلزاکاری شد و گیاه کاملینا برای اولین بار در سوادکوه کشت شده است.

وی از وجود هزار و ۷۰۰ هکتار زمین بدون‌کِشت دارای استعداد‌ کار رها‌ شده در سوادکوه خبر داد و افزود: از مالکان زمین‌های بدون‌کِشت دارای استعداد‌ کار رها‌شده می‌خواهیم که زمین‌های خود را کِشت کنند و یا به افراد دیگر اجاره برای کار کشاورزی دهند.

مدیرکل جهاد کشاورزی سوادکوه در پایان گفت: با توجه به اینکه شهرستان ما قطب دامداری است و ۳۳۱ هکتار زمین به کشت علوفه اختصاص یافت که  این میزان ۲ برابر بیشتر از گذشته است.

پایان پیام/۸۶۰۱۵/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.