پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کشت پاییزه در 165 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مازندران / لزوم معرفی ارقام جدید

0

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، حسن عنایتی کلیجی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران صبح امروز در هفتمین جلسه ستاد کشت پاییزه استان اظهار کرد: پس از ابلاغ سهم استان برای کشت پاییزه، اقدام به برگزاری همایش کشت پاییزه شد تا بتوان توسعه کشت پاییزه را شاهد باشیم.

وی گفت: مازندران دارای ظرفیت خوبی برای کشت دانه‌های روغنی و غلات است و سال گذشته ۳۲ هزار هکتار اراضی دیمزار استان به جهش تولید اختصاص یافت که امسال به دو برابر افزایش پیدا کرد.

عنایتی افزود: از ۱۶۵ هزار هکتار اراضی خشکه‌رازی و شالیزاری استان به عنوان زراعت گندم، جو، سبزی و صیفی، دانه‌های روغنی و علوفه استفاده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: در سال زراعی جاری برای آغاز کشت پاییزه شاهد کم‌بارشی بودیم و در نیمه‌آبان ماه وضعیت بارندگی به حد مطلوب رسیده است.

وی با بیان اینکه کشت گندم و جو در نیمه راه قرار دارد، گفت: در تامین بذر جو به سهم ابلاغی دست پیدا نکردیم.

عنایتی بیان کرد: در آغاز سال زراعی با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها، کشاورزان خرده پا نمی‌توانند به کشت و کار ادامه دهند و لازم است سامانه تسهیلات سرمایه در گردش فعال شود تا کشاورزان برای دریافت ادوات کاشت ثبت‌نام کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: مازندران به لحاظ شرایط تولید، شرایط خاصی دارد و در برخی سال‌ها متناسب برای تولید است و امسال ۸۵ هزار تن گندم با کیفیت تحویل مراکز خرید داده شده است.

این مسؤول اضافه کرد: محققان ارقام جدیدی را برای کشت معرفی کردند و این موضوع جای خرسندی دارد اما هنوز در زراعت جو نتوانستیم به شاخص مطلوب دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بیمه محصولات کشاورزی شرایط مناسبی در مازندران ندارد و باید از ظرفیت صندوق بیمه کشاورزی استفاده بهتری شود.

عنایتی ادامه داد: پیش‌بینی می شود امسال سطح زیرکشت محصولات کشاورزی به میزان سال گذشته در استان باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه شرایط تولید اعم از بذر، نهاده، روش کاشت و مبارزه با آفات بر یکدیگر تاثیرگذار است، گفت: باید به عواملی که در تولید نقش دارد توجه شود و در حال حاضر کشاورزی هوشمند را در دنیا شاهد هستیم و نباید به سمت و سوی کشاورزی سنتی برگردیم.

وی ادامه داد: مزارع خوبی در مازندران داریم و با همراهی بیشتر مسؤولان و کشاورزان می‌توان به تولیدات خوبی دست پیدا کرد.

عنایتی افزود: استفاده از کود باید بهینه باشد چراکه این اقدام در عملکرد محصول تاثیرگذار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: باید حمایت‌های لازم از کشاورزان صورت گیرد و در این راستا محققان باید در کنار کشاورزان باشند تا به بهره‌وری تولید و عملکرد خوب محصول دست پیدا کنیم.

پایان پیام/۸۶۰۳۵/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.