پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کرونا پاندمی خطر آفرین در بخش سلامت است

0

یدالله زاهد پاشا در گفتگو با خبرنگار مهر از انتقال سریع کرونا از کودکان به افراد مسن، پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها خبر داد و گفت: در فاز اول بیماری تا کید بر این بود که افراد مسن دارای فاکتورهای خطر بیماری قلبی عروقی، فشارخون، چاقی بیماری مزمن ریوی، دیابت یا نقص ایمنی در خطر هستند، اما در فاز دوم ما شاهد ابتلاء جوانان و میانسالان و حتی کودکان هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان داشت: همانطور که می‌دانید ویروس برای ورود به بدن نیاز به گیرنده‌های دارد که این گیرنده‌ها در بافت ریه، قلب و عروق وجود دارد. در بزرگسالان این گیرنده‌ها زیاد و تکامل یافته‌اند ویروس بعد از ورود از طریق این گیرنده‌ها تکثیر و منتشر می‌شود و باعث ایجاد طوفان سایتوکاینی می‌شود.

زاهد پاشا افزود: خوشبختانه این گیرنده‌ها در کودکان تکامل یافته نیست و به همین دلیل کودکان مبتلا به فرم شدیداین بیماری دچار نمی‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شدت این بیماری در کودکان کمتر هست بنابراین کودکان به راحتی از راه ترشحات و قطره‌های تنفسی و مدفوع و اسهال کودکان ویروس را به افراد مسن منتقل می‌کنند، که در پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگها باعث بیماری شدید می‌شود و خطر مرگ را ایجاد می‌کند.

زاهد پاشا با اشاره به اینکه والدین باید توجه داشته باشند کودکان زیر ۵ سال بعنوان یکی از عوامل منتشر کننده بیماری می‌باشند، افزود: درصورت ابتلاء کودکان بهتر است قرنطینه شوند و در خانه یک نفر مسئولیت پرستاری و نگهداری را با رعایت اصول پروتکل بهداشتی بر عهده بگیرد، مهد کودک نروند و کودکان بالای دو سال از ماسک استفاده کنند

فوق تخصص نوزادان دانشگاه علوم پزشکی بابل با ذکر این نکته که متأسفانه تاکنون داروی قطعی یا واکسن برای این ویروس در دسترس همگان قرار نگرفته است، بیان داشت: توصیه می‌شود تا زمانی که دارو و واکسن در اختیار همه قرار نگرفت همه مردم با رعایت مسائل بهداشتی که عبارت از شست و شوی دست‌ها، استفاده از ماسک، قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی با این بیماری مبارزه کنند.

کد خبر 4999879
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.