پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کاوش ۱۲ گور دخمه دوره اشکانی در وستمین آغاز شد

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از کاسپین، عبدالمطلب شریفی با اعلام اینکه در دومین فصل کاوش های باستان شناسی صورت می گیرد، گفت: فصل دوم کاوش های باستان شناسی در محوطه وستمین چهاردانگه با هدف کاوش در ۱۲گور دخمه باقی مانده از فصل نخست آغاز شد.

رئیس هیئت باستان شناسی محور فعالیت های باستان شناسی در این را کار بر روی گور دخمه هایی که از فصل اول کاوش سال ۹۴باقی مانده است، عنوان کرد.

شریفی با اشاره به کشف ۶۰گور دخمه  در این محوطه، اظهارداشت :۴۸ گور دخمه طی فصل گذشته کاوش و مستند نگاری شد.

وی ادامه داد : تلاش داریم در این فصل  ۱۲ گور دخمه باقی مانده را کاوش و اطلاعات مربوط به آنها را ثبت و ضبط کنیم.

این باستان شناس با مهم دانستن انجام گمانه زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه ۱۵هکتاری وستمین، تصریح کرد: اگرچه پراکندگی مواد فرهنگی در محوطه به نظر می رسد اما قطعی نیست از این رو برای مشخص کردن میزان آثار در محوطه ، در این فصل گمانه زنی در محوطه به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم صورت می گیرد.

شریفی  با طرح برخی از پرسش هایی که در فصل نخست کاوش برای گروه باستان شناس مطرح شده است، اذعان داشت : ویژگی گورستان شرقی که بصورت چاله تدفین و متأخر تر از گورستان غربی است از پرسش هایی بشمار می رود  که در این فصل به دنبال پاسخ آن هستیم.

وی با اشاره به شناسایی گور دخمه ها از غربی ترین نقطه به سمت  شرق ، در مساحتی نزدیک به ۷۰متر توسط باستان شناسان گفت : در این قسمت به معماری مسکونی برخوردیم که درسطح قرار دارد  ،با توجه به نزدیکی گور دخمه ها که در عمق ۳-۴ متری قرار دارند این پرسش مطرح است که آیا گور دخمه ها زیر این فضاهای معماری قرار دارند یا نه ؟که در این فصل به این پرسش نیز پاسخ خواهیم گفت.

رئیس هیئت باستان شناسی وستمین با اشاره به انجام فعالیت های میان رشته ای در فصل دوم کاوش های باستان شناسی در وستمین، اذعان داشت :مطالعات جانور شناسی ، انسان شناسی ، انگل شناسی  ، زمین شناسی همزمان با کاوش های باستان شناسی انجام می گیرد.

شریفی با اشاره به ویژگی های خاص گور دخمه های این محوطه که نیازمند بررسی های ژئوفیزیک است خاطرنشان کرد: مطالعات ژئوفیزیک در این محوطه با دستگاه های تخصصی در آینده نزدیک صورت می گیرد.

یادآور شد: فصل دوم کاوش های باستان شناسی در محوطه وستمین چهاردانگه با مجوز رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت می گیرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.