پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کاهش 46 درصدی بارندگی در مازندران/ معادن عامل مهم آلودگی در آمل

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان آمل، سید محمدرضا رضوی عصر امروز در نشست شورای اداری این شهرستان، اظهار کرد: دو مکان سنجش آب و هوا در مناطق رینه و دابودشت شهرستان آمل مستقر است و ضعیت آب و هوایی این شهرستان را رصد می‌کند.

وی افزود: برای آنچه که نتوانیم بسنجیم نمی‎توان مدیریت انجام داد همچنین اگر چیزی توصیف نشود را هم نمی‌توان سنجید.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به اینکه آمل نزدیک‌ترین مسیر ارتباطی به پایتخت کشور را دارا است و مهاجر در آمل نسبت به گذشته بسیار زیاد شده است، تصریح کرد: براساس تصاویر ماهواره‌ای شهرستان آمل از آلوده‌ترین شهرهای مازندران و ساخت و سازهای بی‌رویه در مناطق جلگه‌ای و ارتفاعات بالادست بر این قضیه دامن زده است.

وی با اشاره به اینکه ساخت‌وسازها در ارتفاعات آمل جریان آب در مسیر رودخانه هراز را آلوده می‌کند، ادامه داد: روزهای یخ‌بندان در مازندران به شدت کاهش پیدا کرده است و به دلیل مصرف سموم کشاورزی در مناطق مختلف و آلودگی متعدد می‌توان افزایش آثار مخرب را پیش‌بینی کرد.

رضوی با اعلام اینکه کشورمان و استان مازندران از لحاظ بارندگی و آبی در زیر خط قرمز جای دارد، یادآور شد: امسال ۴۶ درصد در استان مازندران کاهش بارندگی داشتیم هرچند ۷۰ درصد بارندگی‌های استان از ابتدای مهر تا پایان هر سال جاری می‌شد.

مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه وضعیت کشور در زمینه بارندگی مطلوب نیست، خاطرنشان کرد: برف مرز هم‌اکنون در ارتفاعات این شهرستان حدود ۳ هزار و ۷۰۰ متر است که تا سال ۲۰۴۰ به ۴ هزار و ۸۰۰ متر می‎رسد که پس‌روی یک هزار متری فاجعه محسوب می‎شود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر برف‌های موجود در ارتفاعات عمق ندارند و به حالت اسپری‌پاشی هستند، یادآور شد: کاهش ریزش برف در آینده منجر به این خواهد شد که جریان آب رودخانه هراز به یک جریان فصلی تبدیل شود.

رضوی با اعلام اینکه از لحاظ آلودگی جوی نیز آمل از آلوده‌ترین شهرهای مازندران است، خاطرنشان کرد: معادن بیشتر این حوزه از آلودگی را منجر می‌شوند که امسال آلودگی جوی بسیار زیادتر از سال‌های گذشته شده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اعلام اینکه چرای بی‎رویه و بدون ضابطه دام علاوه بر نابودی طبیعت باعث نگرانی کشاورزان شده است، گفت: چرای بی‌رویه دام علاوه بر از بین بردن مراتع به عنوان آسیب‌ جدی بعدی در ارتفاعات خواهد بود.

وی با اشاره به وضعیت نگران‌کننده و بحرانی محل دپوی زباله عمارت در محور هراز، یادآور شد: شیرآبه حاصل از تجمع زباله از هر میکروب ۴۰ هزار برابر سمی‌تر است و وجود دو استخر چند هکتاری کادمیوم به نگرانی جدی و فاجعه بزرگ زیست محیطی برای مازندران تبدیل شد که نیاز است هرچه زودتر چاره‌اندیشی شود.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به هجوم میلیونی مسافران و گردشگران در روزهای تعطیل سال به شمال کشور و مازندران باعث آلودگی‌های فراوان و متنوع می‌شود، خاطرنشان کرد: هجوم مسافران در روزهای تعطیل باعث پاک شدن آلودگی هوای تهران می‌شود ولی برای سلامت امل و مازندران به همراه افزایش آلودگی چندین برابر آن به تعدید جدی تبدیل شده است.

پایان پیام/۸۶۰۱۲/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.