پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کاهش ۸ درصدی بارش در شهریور ماه در چهاردانگه نسبت به دوره بلندمدت

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: متوسط بارندگی شهریورماه امسال استان حدود ۱۵ درصد نسبت به دوره بلندمدت افزایش یافت.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، نوربخش داداشی امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار کرد: بر اساس آمار ایستگاه‌‏های هواشناسی سینوپتیک مازندران هر چند در دهه نخست شهریورماه به‌دلیل تداوم استقرار الگوی تابستانه، هوای گرم و مرطوب را در استان تجربه کردیم، اما از دهه دوم با نفوذ متناوب سامانه بارشی و به‌دنبال آن نزولات جوی مناسب، متوسط بارندگی شهریورماه امسال استان حدود ۱۵ درصد نسبت به دوره بلندمدت افزایش یافت.

 

وی بیان کرد: بارش در مقایسه با دوره بلندمدت، از ۱۵ ایستگاه هواشناسی سینوپتیک در ایستگاه‌‏های گلوگاه حدود ۱۴۵، دشت‌ناز ۱۲۱، رامسر ۹۴، آمل ۶۷، نوشهر ۲۵ و ساری پنج درصد افزایش و در ایستگاه‌‏هایی مانند بلده حدود ۹۰، بندر امیرآباد بهشهر ۷۴، سیاه‌بیشه ۵۹ ، آلاشت ۴۸، پل‏سفید ۳۵ ، بابلسر ۳۲، بلده ۲۵، قراخیل قائم‌شهر ۱۶ و کیاسر هشت درصد کاهش یافت.

 

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به اینکه میزان بارش در تمامی ایستگاه‌‏های کوهستانی با کاهش قابل ملاحظه روبه‌رو بوده است، اضافه کرد: متوسط بارندگی شهریورماه امسال ۷۱ میلی‌متر بوده که در مقایسه با شهریورماه سال گذشته حدود ۱۸ درصد کاهش را نشان می‌‏دهد.

 

این مسؤول تصریح کرد: میانگین دمای هوای شهریور ماه ۹۵ استان حدود ۲۴٫۵ درجه سلسیوس بوده که در مقایسه با دوره بلندمدت حدود ۱٫۷ درجه و نسبت به شهریور سال گذشته حدود ۲٫۲ درجه سلسیوس افزایش داشت.

 

داداشی با بیان اینکه متوسط بارندگی فصل تابستان سال ۹۵ مازندران حدود ۱۴۰ میلی‏‌متر بوده است، افزود: در مقایسه با دوره بلندمدت حدود ۱۹ درصد افزایش را نشان می‏‌دهد به‌طوری‌ که در همه ایستگا‏ه‌های هواشناسی سینوپتیک مناطق کوهستانی و همچنین ایستگاه قراخیل قائم‌شهر و بندر امیرآباد در مناطق ساحلی و جلگه‌‏ای استان، میزان بارش کاهش داشت.

 

وی ادامه داد: بیشترین افزایش از ایستگاه دشت‏‌ناز حدود ۹۶، گلوگاه ۹۳ و نوشهر ۶۹ درصد و بیشترین کاهش از کجور حدود ۶۱، بلده ۵۸ و سیاه بیشه حدود ۵۰ درصد بوده است.

 

مدیرکل هواشناسی مازندران با اعلام اینکه بارندگی ۶ ماه نخست امسال در استان حدود ۳۰۲ میلی‏‌متر بوده که در مقایسه با دوره بلندمدت حدود ۳۵ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۲ درصد افزایش داشت، افزود: به‌ طوری‌ که در بیشتر ایستگا‏ه هواشناسی سینوپتیک استان، میزان بارش آنها نسبت به نرمال افزایش و بیشترین افزایش از ایستگاه گلوگاه حدود ۹۶ ، دشت‌ناز ۷۷، آمل ۷۰، ساری ۶۶ و نوشهر ۵۷ درصد بوده و تنها در کجور و بلده به ترتیب حدود ۱۰ و یک درصد کاهش بارش اتفاق افتاده است.

 

این مسؤول با اشاره به اینکه سال زراعی از اول مهرماه هر سال شروع و در پایان شهریور سال بعد خاتمه می‌‏یابد، بیان کرد: سال زراعی پر فراز و نشیبی از لحاظ شرایط جوی و اتفاقات حدی رخ داد.

 

داداشی در پایان گفت: این سال، متوسط بارندگی حدود ۷۹۲ میلی‌متر بود که در مقایسه با مدت مشابه دوره بلندمدت حدود ۱۶ درصد و نسبت به مدت مشابه سال زراعی ۹۴-۹۳ حدود هشت درصد افزایش داشت و تنها در ایستگاه بلده، کیاسر، امیرآباد و کجور از بین ۱۵ ایستگا‏ه‌‏های هواشناسی سینوپتیک، میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت کاهش و بیشترین افزایش هم از گلوگاه حدود ۴۷ و رامسر ۴۰ درصد و بیشترین کاهش از بلده حدود ۱۶ درصد بوده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.