پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کاهش ۵۰ درصدی آب‌دهی رودخانه‌های مازندران/کشاورزان دور کشت دوم را خط بکشند

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، سال زراعی جاری با کم‌بارشی آغاز شد و همین موضوع موجب شد، سال زراعی با نگرانی و دغدغه‌های بسیار سپری می‌شود.

آغاز سال زراعی و کشت زودهنگام موجب شد کشاورزان به فکر کشت دوم برنج باشند درحالی‌که با توجه به شرایط آبی باید کشاورزان باید دور کشت دوم را خط بکشند.

محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، با اشاره رهاسازی آب از سدهای استان در شالیزارها، اظهار کرد: بحث نوبت‌بندی آب باتوجه به شرایط فصل گرم سال و همچنین ذخایر آبی در دستور کار قرار دارد و همچنین در برخی نقاط که نیاز به احداث سردهنه و یا کانال بود نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی آب‌دهی رودخانه‌های مازندران، افزود: باتوجه به آبگیری سدها و آب‌بندان‌های مازندران عمده مشکل نبود ذخیره آبی در مناطق بالا دست است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران  با بیان اینکه ۱۰ سد مخزنی در استان وجود دارد، افزود: حجم این سد‌ها را ۳۲۸ میلیون متر مکعب است.

این مسؤول اضافه کرد: ۲۶۵ میلیون متر مکعب آب معادل ۸۰ درصد حجم سد‌های استان مازندران اکنون پشت این سد‌ها ذخیره شده است.

یخکشی بیان کرد: همچنین ۴۰۱ میلیون متر مکعب حجم آب بندان‌های استان است که ۲۶۳ میلیون متر مکعب معادل ۶۵ درصد ذخیره شده است.

وی با اعلام اینکه مصرف آب سد‌ها نسبت به سال گذشته حدود ۱۸ درصد بیشتر شده است، گفت: کاهش بارش‌ها و روان‌آب‌ها باید کشاورزان از  کشت دوم برنج پرهیز کنند.

 /۸۶۰۳۴/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.