پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کاهش ۲۰ درصدی ارزش معاملات بورس منطقه‌ای مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، فعالان بازار سرمایه مازندران در این هفته تعداد ۱۴۹ میلیون و ۶۶۳ هزار و ۴۲۸ سهم به ارزش ۶۲۳ میلیارد و ۹۹۲ میلیون ریال معامله کردند، در حالی که هفته دوم تیرماه تعداد ۱۲۷ میلیون سهم به ارزش حدود ۷۹۸ میلیارد ریال در بورس منطقه‌ای مازندران معامله شد.

این کاهش در میزان و ارزش معاملات سهام بورس منطقه‌ای مازندران در حالی است که شاخص قیمت سهام برای هفته‌های متوالی روند افزایشی را دنبال می کند و این هفته نیز با رشد ۳۶۶ واحد، در پله ۲۴۹ هزار و ۶۲۲ واحد رسید که برای چندمین بار رکورد جدید در پایان هفته بورس کشور بود.

به اعتقاد کارشناسان این میزان افزایش نسبت به سال قبل ریشه در چندین عامل دارد که شامل کاهش اعتماد سرمایه گذاران به بازارهای ارز و طلا، فقدان افزایش نرخ سپرده بانکی، تنوع در بازار و اعتماد و اقبال بیشتر سرمایه داران برای حضور در بازار بورس به جای بازار مسکن، ارز و یا دیگر بازارها است.

در هفته‌های اخیر به اعتقاد کارشناسان اشباع شدن بازار ارز و عدم تمایل منابع سرمایه‌ای به خرید طلا و ارز های خارجی به نوعی در افزایش شاخص بورس بیشترین تاثیر را گذاشته است.

برخی از کارشناسان بازار سرمایه نیز روند افزایشی ورود بازیگران خرد به بورس را مهم‌ترین عامل در افزایش و گسترش معاملات این بازار سرمایه‌ای می‌دانند.

با این وجود در هفته ای که گذشت نیز بیشترین میزان ارزش سهام معامله شده به سبد فروش اختصاص داشت و ۲۶۷ میلیارد ریال سهم خریداری شد در حالی که ارزش سهام فروخته شده به ۳۵۶ میلیارد ریال رسید.

همچنین برای چندین هفته پیاپی سهام شرکتهای پتروشیمی از رقبای خود پیشی گرفته و در صدر جدول معاملات قرار گرفتند.

این هفته سهام شرکتهای نفت سپاهان، پتروشیمی شازند در صدر جدول معاملا، پس از آنها بانک صادرات ایران، پروپلین جم، دارو سازی ابوریحان بیشترین ارزش معاملات استان را به خود اختصاص دادند.

استان مازندران دارای ۳۱ واحد کارگزاری است که در شهرستان های بهشهر، ساری، قائمشهر بابل، بابلسر، آمل، نوشهر و چالوس و تنکابن کارگزاری های بورس در حال ارائه خدمات به مشتریان هستند.

/ ‏۱۸۹۹/‏۷۳۳۵

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.